Hej.
Första aktiviteten på sidan som jag dock snokat runt lite på i några år och sugit åt mig av all kunskap. Däremot har jag inte varit nämnvärt frekvent på elfronten eftersom behovet varit sparsamt. Nu däremot.

Jag har flertalet punkter på väggarna i huset där el dragits fram och sedan täckts för med ett lock. Jag bor i ett radhus byggt på sent 60-tal. Elen bytt någon gång mellan då och nu. Vet ej när och kanske är det inte heller relevant då jag kommer att bifoga en bild på min egentliga fråga. Jag skulle vilja koppla in ett vägguttag eller åtminstone ett lamputtag. Ingen raketforskning. Tänkte jag. Dock någon jag har enorm respekt för, så jag rör egentligen aldrig något elrelaterat jag är osäker på. Oroa er inte =)

Min undran:
På bilden ser vi fyra framdragna kablar. I min begränsade värld av elkunskap så har vi ojordat (två kablar) och jordat (tre kablar där grön/gul vanligtvis står för jorden).

Kan någon förklara för mig vad jag tittar på? Den blå kabeln som syns tycks inte mynna ut i någonting. Jag hittar inte änden.

Hur skulle jag gå tillväga för att koppla in ett uttag? Vanligt vägguttag eller lamputtag är egentligen stuntsamma, men vanligt vägguttag är väl att föredra.
 
  • Öppet elektriskt väggutrymme med ojordade och jordade kablar framdragna, redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du nu har sådan respekt för el, bör du inte ringa en elektriker?

Men hur som helst.
Ta reda på vad som är fas dra den till lämplig brytare, tillbaka till dosan som tändtråd och sätt lämpligt uttag i dosan, anslut tändtråd, nolla och jord i uttaget.

Alternativt köp en plejd puck och en trådlös brytare.
Det är enklast och snabbast.
 
Du behöver mäta vilken som är fas och neutral jorden ska vara den gul/gröna men det är inte säkert. Det går inte att säga utifrån bilden.

Men jag avråder dig från att göra detta då det krävs behörighet för att få koppla el och kan vara farligt för dig eller andra om du gör något tokigt.
 
E EyEr0n skrev:
Om du nu har sådan respekt för el, bör du inte ringa en elektriker?

Men hur som helst.
Ta reda på vad som är fas dra den till lämplig brytare, tillbaka till dosan som tändtråd och sätt lämpligt uttag i dosan, anslut tändtråd, nolla och jord i uttaget.

Alternativt köp en plejd puck och en trådlös brytare.
Det är enklast och snabbast.
Vill TS ha uttaget att vara kopplat via brytare? Det tror jag inte på. TS bör förklara närmare vad han vill göra. Uttag i denna dosa? Uttag någon annanstans?
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vill TS ha uttaget att vara kopplat via brytare? Det tror jag inte på. TS bör förklara närmare vad han vill göra. Uttag i denna dosa? Uttag någon annanstans?
Det är i min värd rätt ovanligt att man förser saker som skall ha ström jämt med lamputtag.
 
  • Gilla
Dilrah
  • Laddar…
L Lugas skrev:
Kan någon förklara för mig vad jag tittar på?
Du tittar på en kopplingsdosa, det är allt som går att säga.

För att reda ut vad detta är behöver man titta i fler dosor, åt båda håll, både mot centralen och ut mot förbrukare/uttag eller vad som nu gruppen används till. Det kanske är två grupper? Det finns troligen strömbrytare med i kedjan, eller så är de en trefasledning vi ser.

För att montera ett uttag måste man med säkerhet identifiera ledarna. Färgerna på 60-talet kan vara vad som helst, och de har tydligen kompletterats senare med moderna färger. Man behöver också bedöma ifall denna grupp är lämplig för att ha ett nytt uttag till det du tänker använda uttaget till.
 
  • Gilla
Henrik.woll och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.