Status
Tråden går ej att kommentera.
optimum
Källkritisk ska man vara oavsett vart uppgifterna kommer ifrån. Dock svårt att avgöra vilken man ska lita på. Ibland är de sanna och ibland inte helt ok.

Oavsett vem eller vilken så är inte allt sant.

Exempel på sådana man inte kan ta allt ifrån utan måste fundera om det verkligen stämmer.

Fria tider
Aftonbladet
Expressen
Anders Tegnell
Flashback
Byggahus
Svenska Dagbladet
Diverse personer på Twitter
osv.

Dock tycker jag att man kan ta del av vad som kommer via dessa men med sitt eget filter över vad som är sant.
Synd om de som tar allt de får läsa i tidningar mm som 100% sant. De blir lurade.

Vissa får tokspel om man berättar att man fått det via Flashback utan att fatta att kravet på källkritik där är mycket högre än på detta forum och att många källor där går verifiera som trovärdiga.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
A
L Lars48 skrev:
Vänta lite nu. Vad spelar det för roll om du läser en nyhet på Aftonbladet eller Fria tider. Det är ju samma nyhet ! Känns det bättre med Aftonbladets logo?
Alla tidningar ska följa lagen och inte sprida desinformation. Det gäller för alla oavsett vilket sida de tillhör.

Lars, jag är inte längre orolig för dig!

Jag trodde först det var för att varna oss, få oss att vara mer försiktiga i dessa tider. Att dina erfarenheter hade gjort dig skrämd...

Dock är det för många konstiga, alarmerande, kritiska, Sverigefientliga inlägg som fått mig att tro att du Inte har någon Svensks välbefinnande i åtanke...

Så av mig blir du fortsättningsvis bara ignorerad, jag hoppas att forumet faktiskt sparkar ut dig och tar bort dina inlägg.
 
  • Gilla
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
A
Innan någon trollar inlägget:

https://tt.omni.se/halva-sveriges-befolkning-smittad-i-april/a/4qe70e


I april månad kommer flest svenskar att smittas, visar beräkningar. Innan månaden är slut kommer runt hälften av befolkningen att vara smittad, enligt professor Tom Britton.

Beräkningarna bygger på att mellan en halv miljon och en miljon svenskar är smittade i dagsläget.

– Det är en rimlighetsbedömning som jag inte skulle pantsätta mitt hus för. Men om jag fick säga mellan 250 000 och en och en halv miljon, i stället. Då skulle jag nog våga sätta huset i pant, säger Tom Britton.



Min kommentar:
Så detta baseras på att enormt många fler är smittade än vad som statistiken säger idag. Om detta är fallet så är risken med Covid-19 också statistiskt mindre farligt även om Riskgrupperna har en extremt HÖG risk med väldigt tråkiga konsekvenser!
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
nino nino skrev:
Men borde inte de flesta som blir riktigt dåliga komma på iva?
Även om man inte kommer i respirator, tex pga ålder, så borde man väl ligga på iva?
Nej, de riktigt gamla som redan har en del andra underliggande svåra sjukdomar skickas sällan till IVA. De blir antingen kvar på vårdboendet eller hamnar på sjukhus för annan Palliativ vård.

Det är nämligen så att man idag inom vården är av åsikten att man också typ har rätt att få dö när slutet ändå börjar närma sig. Detta etiska dilemma har blivit allt större under de senaste 50 åren i och med att allt mer, fler och bättre metoder att hålla människor vid liv tillkommit.
Så man är helt enkelt rätt försiktig med att starta behandling då det då blir något som liknar dödshjälp om man sen ångrar sig och avslutar behandlingen (typ slutar med medicinering, extra syrgas eller respirator, för att ta några exempel).
 
  • Gilla
BirgitS och 6 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Innan någon trollar inlägget:

[länk]
Stämmer detta så blir det väldigt många dödsoffer i Sverige. Inte en chans att vården hinner med.

Dock så tror jag inte ett dyft på detta, trots att det är från TT...
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Stämmer detta så blir det väldigt många dödsoffer i Sverige. Inte en chans att vården hinner med.

Dock så tror jag inte ett dyft på detta, trots att det är från TT...
Förlåt, jag hann inte få in hela texten.
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Stämmer detta så blir det väldigt många dödsoffer i Sverige. Inte en chans att vården hinner med.

Dock så tror jag inte ett dyft på detta, trots att det är från TT...
Det vore ju rätt fantastiskt ifall halva Sverige skulle vara smittat redan om en månad, då börjar vi verkligen närma oss flockimmunitet snabbt. Redan i maj är det nästan så att det går att andas ut.

Jag är också lite skeptisk. Det verkar ju dessutom baseras på antagandet att 1/2 till 1 miljon redan är smittade, vilket inte på något vis är verifierat. Undra varför den siffran anses vara ett bra startvillkor?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det vore ju rätt fantastiskt ifall halva Sverige skulle vara smittat redan om en månad, då börjar vi verkligen närma oss flockimmunitet snabbt. Redan i maj är det nästan så att det går att andas ut.

Jag är också lite skeptisk. Det verkar ju dessutom baseras på antagandet att 1/2 till 1 miljon redan är smittade, vilket inte på något vis är verifierat. Undra varför den siffran anses vara ett bra startvillkor?
Flockimmunitet nås vid runt 5 miljoner smittade om det är ett R0 på 2.

Detta borde I så fall innebära (vid fri smittspridning) att toppen nås halvvägs dit, dvs nu. Detta skulle då märkas på intensiven om ca 2-3 veckor.

Detta är så osannolikt av så många olika orsaker att jag undrar hur pressen kan citera sådana dumheter. Om någon undrar vilka orsaker, så kan jag räkna upp några här:
- smittan börjar avta när man är halvvägs till att nå flockimmunitet
- vi har gjort ett flertal åtgärder med social distansering, dessa gör att R ligger på runt 1,2 (om jag skall göra en kvalificerad gissning). Detta leder till flockimmunitet redan vid 16,7% spridning
- smittan är ojämnt spridd i landet, detta gör att toppen kommer olika vid olika platser. Detta gör att Stockholm redan borde börja klinga av, även utan social distansering
- Sverige skulle i så fall få en dödlighet av denna sjukdom som är lägre än från influensan (med tanke på hur många som smittas). Inget antyder detta från andra länder.
- Stora delar av Sveriges befolkning är redan så distanserade och avskilda att det är osannolikt att smittan kan spridas så snabbt, R kan inte vara så högt vid denna distansering om inte smittan är luftburen (och knappt då)
- skolbarnen borde i mycket större utsträckning än misstänkt vara smittdrivande. Men då borde smittan från början ha varit mycket större.
- runt 1,5 miljoner människor är redan isolerade hemma och kan inte ingå i smittspridningen, vilket gör att smittspridningen inte når mer än 42% av befolkningen med ett R på 2, vi vet att det är lägre iom våra åtgärder
- osv
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Källor är mindre viktiga. Det är proffsens opinioner som är vägledande. Just om Cecilia Söderbergs intervju har Wall Street Journal oxå skrivit idag. Tyckte det var praktisk att använda Fria Tiders skriverier. Om du gillar bättre WSJ då kan du läsa artikeln. Det är samma budskap.
[länk]
"Källor är mindre viktiga"

Du är verkligen på riktigt dum.
 
  • Gilla
johel572 och 7 till
  • Laddar…
MultiMan
ronolo ronolo skrev:
Jag tycker det är ledsamt att det på internet i stort, och till viss del även här, är människor med de mest forskningsfrånvända idéerna som hörs mest. Tyvärr är det nog inte otroligt att om tillräckligt många okunniga gaphalsar skriker tillräckligt högt, så följer en del av den normalt tänkande befolkningen efter.

Jag måste också säga att jag är väldigt glad att våra styrande politiker vågar agera på forskningen istället för alla dessa gaphalsar som har mer åsikter än vad dom har kunskap.
Tycker du att en de mest erfarna Corona-forskarna (erfarenhet från svininfluensan, sars, mers, ebola bl a) i sydkorea, det land som nog lyckats bäst att hindra smittans spridning också är en gaphals? Jag postade en intervju med honom igår kväll i den här tråden (ingen reaktion här, inte förvånad längre).

Bland annat säger han att givetvis skyddar munskydd, både bärare och omgivning, och alla borde använda dem i det läget vi har nu. Vad gör vi då i Sverige samtidigt? Tar bort kravet på munskydd för sjukvårdspersonal som är allra mest utsatt.

Samtidigt tycker en stor del medlemmar i denna tråden att det är viktigare att gång, på gång, på gång, diskutera och ifrågasätta vilka källor @Lars48 har, istället för att fokusera och reagera på relevanta inlägg, som den videon jag la upp. Eller är det det att ni måste ha en serverad, färdigkokt åsikt för att kunna reagera och attackera? Är det trådens syfte enligt er?

"FHM är jätteduktiga! Varför? Öhhhh, men de är jätteduktiga, det vet du väl! Det säger ju public service!"

"Allt Lars48 skriver är galet!!! Det måste vi stoppa, det är viktigare än allt annat! Varför? Tihihihihi, han använder ju bara källor som inte är godkänd av etablerad media. Säkert några swish-horor inblandade också! Är det sant då? Det kvittar!"

Vilket illaluktande träsk Sverige har visat sig vara i den här krisen.
 
  • Gilla
elmontören och 4 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
"Fria tider har i en rapport utgiven av Statens medieråd klassificerats som "en del av den radikala högerpopulistiska nätmiljön"
Påverkansoperationer förekommer också när coronaepidemin utnyttjas, konstaterar Säpo.
-Ryssland och Kina sprider narrativ om Sverige att vi har skenande kriminalitet, och en demokrati som inte fungerar. Det passar deras syften bra att beskriva Sverige så.
Den beskrivningen sammanfaller med högerextremisternas, argumenterar Säpochefen.
-Vi har också exempel på personer som är organiserade i vit makt-miljön som har besökt Ryssland och hos ryska organisationer fått förkovra sig i olika ämnen, bland annat vapenträning.
Otroligt bra skrivet.
Man får passa sig så att man inte, av sin egen okunskap, blir en nyttig idiot:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyttig_idiot

Eller så är man väl medventen om vilka åsikter man luftar på olika forum.
Oavsett vilket är man ju en del av påverkansoperationerna som inte vill vårt land väl.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
A
MultiMan MultiMan skrev:
Tycker du att en de mest erfarna Corona-forskarna (erfarenhet från svininfluensan, sars, mers, ebola bl a) i sydkorea, det land som nog lyckats bäst att hindra smittans spridning också är en gaphals? Jag postade en intervju med honom igår kväll i den här tråden (ingen reaktion här, inte förvånad längre).

Bland annat säger han att givetvis skyddar munskydd, både bärare och omgivning, och alla borde använda dem i det läget vi har nu. Vad gör vi då i Sverige samtidigt? Tar bort kravet på munskydd för sjukvårdspersonal som är allra mest utsatt.

Samtidigt tycker en stor del medlemmar i denna tråden att det är viktigare att gång, på gång, på gång, diskutera och ifrågasätta vilka källor @Lars48 har, istället för att fokusera och reagera på relevanta inlägg, som den videon jag la upp. Eller är det det att ni måste ha en serverad, färdigkokt åsikt för att kunna reagera och attackera? Är det trådens syfte enligt er?

"FHM är jätteduktiga! Varför? Öhhhh, men de är jätteduktiga, det vet du väl! Det säger ju public service!"

"Allt Lars48 skriver är galet!!! Det måste vi stoppa, det är viktigare än allt annat! Varför? Tihihihihi, han använder ju bara källor som inte är godkänd av etablerad media. Säkert några swish-horor inblandade också! Är det sant då? Det kvittar!"

Vilket illaluktande träsk Sverige har visat sig vara i den här krisen.

Videon var stundtals bra. Men eftersom det var en LÅNG video, du hade inte tagit ut vilket budskap DU ville förmedla så går det faktiskt inte att kommentera/gilla/skratta åt ditt inlägg utan man får bilda sin egen uppfattning av Videon.

Vet inte vad DU ville uppnå, kom gärna med DET så kan du få synpunkter.
 
  • Gilla
Poxeman
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Innan någon trollar inlägget:

[länk]


I april månad kommer flest svenskar att smittas, visar beräkningar. Innan månaden är slut kommer runt hälften av befolkningen att vara smittad, enligt professor Tom Britton.

Beräkningarna bygger på att mellan en halv miljon och en miljon svenskar är smittade i dagsläget.

– Det är en rimlighetsbedömning som jag inte skulle pantsätta mitt hus för. Men om jag fick säga mellan 250 000 och en och en halv miljon, i stället. Då skulle jag nog våga sätta huset i pant, säger Tom Britton.



Min kommentar:
Så detta baseras på att enormt många fler är smittade än vad som statistiken säger idag. Om detta är fallet så är risken med Covid-19 också statistiskt mindre farligt även om Riskgrupperna har en extremt HÖG risk med väldigt tråkiga konsekvenser!
Mediokra forskare ser sin chans att sticka ut och få publicitet just nu. Han lägger ingen forskning bakom sina uttalanden utan försöker övertyga folk endast med hjälp av sin titel. Såna som försöker använda sin titel för att öka trovärdigheten brukar inte ha mycket att komma med. Det är bättre att förlita sig på såna som publicerar konkreta siffror och hård data än dom som endast har sin titel och sitt hus att sätta i pant. Han försöker säkert hämta finansiering ifrån turistbranscherna med sina uttalanden.

Den nordiska universtitetsmodellen garanterar tyvärr inte att akademisk examen motsvarar kompetens och kvalitet. Därför söker sig spetskompetensen till amerikanska universitet.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
Det är ju tur då att vi har er experter här i tråden som vet precis hur det fungerar.
 
  • Gilla
erkka och 4 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Den nordiska universtitetsmodellen garanterar tyvärr inte att akademisk examen motsvarar kompetens och kvalitet. Därför söker sig spetskompetensen till amerikanska universitet.
Skulle nog vilja påstå att en akademisk examen från ett nordiskt universitet är en större garant för kompetens än en likadan examen från ett amerikanskt universitet. Åtminstone generellt.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.