Bor vid sidan av en jätte gammal järnväg som ägs av kommunen. Önskar att köpa vägen där röda strecket går. Blåa vägen har en granne köpt upp och använder till travhästar. Hela Röda och blåa vägen är gamla järnvägen. Svarta är en allmän grusväg.

Mina frågor,
1. Vem går jag till om jag vill köpa den? Mäklare eller något i kommunhuset?
2. Vad skulle en sån väg kosta rimligt? (Dålig väg ca 800m)
3. Kan dom neka mig även om grannen köpt blåa vägen?
 
  • Kartskärmdump som visar en markering längs en gammal järnvägssträckning med rött och blått streck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontakta kommunen.
 
1. Kommunen
3. Ja dom kan neka dig. dom kanske helt enkelt inte vill sälja
 
Är du säker på att det är kommunen som äger den?
Jag hade varit försiktig med att köpa en gammal järnväg. Det kan finnas föroreningar i marken längs järnvägen, o köper du marken blir du också ägare o ansvarig för om det måste saneras av någon anledning.
Kolla noga upp det innan du skriver på någonting. Alternativt begär undersökning o att eventuellt föroreningar saneras av säljaren innan köpet.
Har en bekant som blev erbjuden där det var en gammal järnväg. Den var ganska förorenad tydligen.
 
Fråga grannen hur de gjorde vid sitt köp är väl rätt enkelt.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Håller till viss del med tidigare svar. Ta kontakt med kommunen, exploaterings- eller markavdelningen.
I dessa fall är kommunen som vilken fastighetsägare som helst och avgör själva om de vill sälja eller inte.
Men det stora problemet här är att en gammal järnväg garanterat är förorenad, det var inga trevliga grejor de impregnerade slipers med...
 
Mångan nedlagda jvg har återgått till åkermark, så himla förorenat kan det knappast vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.