Hej, lång historia kort:

Har ett gammalt hus från troligtvis sent 1800 tal med brädetak. Bjälklaget mot vinden är fyllt med ca 150mm frigolitkulor. Varpå jag ytterliggare isolerat med 120mm resp. 95mm mineralull med förskjutna skarvar.

25mm luftspalt som går upp en bit ovanom isolering, med en mögelstopp i varje takstolsfack samt en gavelventil i varje gavel har jag försätt vinden med.

Alla tak i bostaden har jag gipsat och plastat.

Huset har även mekanisk frånluft med godtycklig luftomsättning. En till-luft i varje rum och frånluft i badrum, köksfläkt.

Hur som än haver så får jag en lätt mögel tillväxt på brädetaket. Bräder och takstolar tycks hålla en fuktkvot på 16% när jag mätte häromdagen, och vill minnas det har legat där vid tidigare mätningar.
Sprutade hela vinden med Mögel-Fri för ca 2 år sedan, vilket jag tyckte hjälpte för stunden.

Bor i skåne att tillägga. Nog bör man kunna få detta att fungera? Man bygger ju nya hus idag med 500-600mm lösull med diffusionstäta yttertak precis som mitt.

Vad har ni för tankar kring detta? Att minska på isoleringen är inget alternativ, p.g.a direktel som uppvärmning. Ekonomiskt blir det billigare att jag sprutar vinden med mögelfri då vartannat år. Observera att påväxten är inte stor.
 
Hur har plasten anslutits mot väggar? Har den tejpats?

Fanns gavelventilerna innan eller är de nya?

Du bör logga ävrden under en längre period för att se hur det varierar. Både fuktkvot och relativ fuktighet.
 
I badrum har den tejpats och trycks fast med nån massa mot tegelväggarna, eftersom jag tänkte största fuktbeladtningen kommer därifrån. I övriga rum har skarvar tejpat men den här klämts mellan gips och tegel ut med väggar.

Nej, gavelventilerna fanns inte heller från början. Vinden var helt tätt tillslutet. Varken någon ventilation i takfot eller gavlar. Även viss påväxt fanns då, och en mycket elak doft som jag aldrig kunde sätta fingret på. Men försvann efter jag byggt luftspalt och sprutat med MögelFri.
 
Jag skulle mäta lite och se hur det varierar under tid, pröva gärna att stänga dessa ventiler och se om det ger effekt.
 
Tack för tipset! Låter vettigt!

Var kan man köpa en fuktmätare som kan logga den relativa luftfuktigheten under en längre period? Någon som vet?
 
Heter fuktlogger, säljs på många ställen, tex Clas Ohlson.
 
Det ska ju påpekas att är fuktbalansen fel så möglar det oavsett hur mycket goja man än sprutar på. I mina ögon är sånt där bara dravel......Man kan inte utrota mögel rent kemiskt och tro att man ska slippa det för sporer finns omkring oss i luften konstant och med fel fuktbalans så finner de fäste på det mesta. Det kommer man liksom aldrig ifrån.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.