Hej!
Jag har satt in nya Sp-fönster och har precis satt foder runt dem. Men nu ska jag sätta upp översta fönsterblecket som ska ligga mellan fasadbrädorna och locken. Jag har probat att kila upp locken så att en springa mellan fasad och lock uppstår med den blir för liten för att blecket ska kunna komma in pga blecket är för högt.

Har ni några tips. Ska jag klippa ner blecket? Då missar jag den sista böjningen som plåtkillen har gjort. Jag orkar inte lossa hela locket då det blir en massa metrar.

Tack för svar och för er tid.

/Sam
 
Hur menar du? Blecket som sitter ovan fönstret?
 
Ja, alltså blecket som som sitter på toppen av fönsterfoderna. Men jag blir nog tvungen att bända upp locken så pass högt att blecken går in för kanten på blecket är så högt att jag måste ha ca 10-15 cm glipa för att få in dem.


/Sam
 
Hmm.. Du kanske skulle göra en skiss?
 
Om du vill skydda dina nya fönster ska inte det övre fönsterblecket (även kallat droppbleck) sitta mellan fasadbrädor och lockbrädor. Ett sådant droppbleck ska sitta mot underliggande vägg (timmer, utegips eller vad du nu har ytterst) för att leda ut det vatten och ev kondens som kommit in bakom fasaden. Samtidigt skyddar det naturligtvis fönstret även från regnvatten.

fonster_1.gif

/Ingenjören
 
Värt att notera på den där fina bilden är också att det övre blecket sticker ut lite längre än det undre. Då slipper man nämligen droppstänk som skitar ner fönstret.
 
Bra skiss, två saker kan påpekas:
1. Undre blecket förefaller infräst i ett horisontellt spår = Risk för röta. Bättre är att fräsa ett urtag, vinkla upp plåten och spika dit. Då kan inte vatten bli att stå där.

2. Konstruktionen bör vara sådan att man får ventilation i luftspalten, dvs det får inte vara tätt uppe och nere (pilarna)
 
  • fonster.gif
Jo, tack!
Visst vore det bäst med bläck under träfasaden men vi har satt in nya fönster i ett hus från -49 och det blir svårare att stoppa in blecket under än ovan, dessutom så har jag ändrat designen på fodrerna så blecket hamnar ganska mycket högre upp. Så jag lägger blecket under locken och lägger en silikonsträng överst på blecket. Jag provade i helgen och bände upp locken och det verkar bli kanon.

Tack ändå för alla tips.

Jag sätter in en bild när det är klart.

/Sam
 
AndersG skrev:
Bra skiss, två saker kan påpekas:
1. Undre blecket förefaller infräst i ett horisontellt spår = Risk för röta. Bättre är att fräsa ett urtag, vinkla upp plåten och spika dit. Då kan inte vatten bli att stå där.
När man som jag har köpt SP-fönster så är det redan fräst och klart för underblecket så som bilden visar... bör man göra om detta? då blir urtaget nästan 15-20 mm djupt!


AndersG skrev:
2. Konstruktionen bör vara sådan att man får ventilation i luftspalten, dvs det får inte vara tätt uppe och nere (pilarna)
Det är väl detta som spikläkt och lock är till för? (att ge en ventilationsspalt bakom fasaden.)
 
Jo, jag vet att vissa tillverkare gör så, men det är ej optimalt i mitt tycke eftersom vatten blir att stå där. Knappast värt att göra om dock.

Det är väl detta som spikläkt och lock är till för? (att ge en ventilationsspalt bakom fasaden.)
Men vad många missar är att luftspalten inte fungerar ifall inte luften kan strömma. Dvs man skall ha öppet uppe och nere samt uppe och nere vid fönster.
 
Vart tog fönsterfoderna vägen i skissen? För att få dit plåten på rätt sätt måste man då alltså avsluta panelen ovanför fodret?
 
Fodret kan ju läggas på panelen i skissen. Hursomhelst så skall övre blecket gå in så att det fångar upp ev vatten som rinner i spalten.
 
Fodret ovanför plåten? Det måste se tokigt ut. :-/
 
Nä, inte egentligen
 
  • bleck.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu gräver jag upp en gammal tråd här...

Om droppblecket nu ska sitta under fönsterfodret kommer väl vatten som rinner efter panelen att bli stående ovanpå fönsterfodret, med risk för röta? Jag trodde att det framför allt var för att förhindra det som man använde droppbleck.

Bör man alltså göra likadant ovanför dörrar också? Sätta ett droppbleck under dörrfodret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.