Hej alla hus byggare!

Jag har en 1,5plans villa från 1979 som jag har tänkt tilläggsisolera.
I samband med att jag tilläggsisolerar fasaden vill jag även limma på sockelelement utanför plattan så det inte ser konstigt ut med överhänget på fasaden mot plattan. Det är en oisoleradplatta på mark så det hjälper även till lite isoleringsmässigt och att jag inte får så kalla golv vid tvättstuga och badrum som är placerat mot yttervägg.
Tanken är att beställa socklelement (I-element) i samma tjocklek som plattan(400mm) och limma fast dessa mot plattan samt en täcklist över för säkerhetskull. Någon som har några tips eller ser något problem med min lösning? Inte hittat något att läsa om detta på nätet. Hur tror ni betongplattan mår av detta fuktmässigt? Bör man lägga paton först emot plattan?
Bra att veta kan vara att jag kommer göra detta i samband med dränering så det kommer bli torrt runt om.
 
Kolla på Sundolit eller Jackon, har för mig att det finns beskrivning där hur du tilläggsisolerar sockel.
Jackon har hörmelement också så man slipper hålla på att gersåga cellplasten.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Kolla på Sundolit eller Jackon, har för mig att det finns beskrivning där hur du tilläggsisolerar sockel.
Jackon har hörmelement också så man slipper hålla på att gersåga cellplasten.
Ja precis har redan hittat några som jag vill ha och dem var från Jackon.
Dock verkar det inte vanligt med att man isolerar en platta såhär i efterhand utan dem skriver bara om montering i glesform vid gjutning av ny platta. Har du gjort något liknande detta?
 
A agentkent skrev:
Ja precis har redan hittat några som jag vill ha och dem var från Jackon.
Dock verkar det inte vanligt med at man isolerar en platta såhär i efterhand utan dem skriver bara montering i glesform vid gjutning av ny platta. Har du gjort något liknande detta?
Längs ner i monteringsanvisningen jag länkade till så visas det hur tilläggsisolering görs. Jag har inte gjort det själv men ska göra när jag ska byta från putsfasad till trä.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Längs ner i monteringsanvisningen jag länkade till så visas det hur tilläggsisolering görs. Jag har inte gjort det själv men ska göra när jag ska byta från putsfasad till trä.
Ja det är sant. Nämner dem lim så ska det ju inte vara några konstigheter.
Tack Peter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.