Behöver tips på någon som kan laga min lådkyl från Ikea, dom som är utpekade från Ikea säger att förångaren som är ingjuten i PU-skum över hela baksidan är slut och vägrar ens komma och prova att fylla på lite mer gas för att se om det är det som är problemet.
Eftersom förångare inte verkar finnas som reservdel och troligtvis är av koppar tänkte jag att den går att löda, men firman verkar inte så intresserade och hänvisade till att gasen är brandfarlig.

Modellen heter SC155 och gasen är R600

Kompressorn går, problemet var att den började kvittrar mer än "normalt" och kyleffekten sjönk sakta under en vecka till nästan ingenting, nu har den stått i ett halvår och om man startar den nu gurglar det till och låter som en cirkulationspump som pumpar vatten med ganska mycket luft i, så jag vet faktiskt inte om det är dåligt med gas eller om kompressorn är slut.

Ikea har slutat sälja modellen och alla andra jag hittar är inte samma mått så jag skulle verkligen vilja laga den.
Bor utanför Norrtälje och har inga problem att betala resor och allt, men frågan är vem man vänder sig till?

Edit, eller om någon vet en anna som passar med Ikea luckor.
 
Kan enbart tipsa om att försöka hitta en ny som stämmer med dina mått.

Om det nu är så att det är läckage i förångaren så stämmer det bra att det inte är rimligt alls att försöka sig på en reparation. Förångaren är dessutom i aluminium vilket är oerhört svårt att löda i med bra resultat. Dessutom så måste man såga ut innanmätet och skära bort all isolering innanför, alltså fullkomligt omöjligt.

Just den typen av kylar har haft en del problem med förångarläckage så det är troligt att servicefirmans konstaterande är korrekt om du inte har annan anledning att misstro dem? Fenomenet du beskriver låter som tydlig köldmediebrist och inte ett kompressorhaveri tyvärr..
 
A
Håller med Nixon90
 
Surt, jag har lagt säkert 10-12h på att leta efter en som passar men inte lyckats, tycker också att jag är ganska bra på att googla.
Närmaste jag kom var en 20k kyl där inte luckorna passade och en täcklist på 30mm måste monteras så det känns inte rätt.
Har egentligen inte tid att köpa en random kyl och börja bygga om, men kanske det är den enda lösningen i alla fall.

Ta bort skum och skumma på nytt är inget problem, har skumspruta och PU-skum med slutna celler.
Har faktiskt svetsat ett alurör på en Volvo 740 som hade ärgat sönder, det tog många försök innan det nästan blev gastätt.

Eftersom den har stått i ett halvår och det inte har läckt ut speciellt mycket mer och den gick i 8-9 år innan den la av kanske en fyllning kan köpa lite tid tills det är dags att renovera köket som också är 8-9 år gammalt.
 
A
Electrolux använder ett tätningsmedel som tätar rören inneifrån, dyrt men funkar i 70% av fallen.
 
Hur får man tag i någon som kan göra det, dyrt är aldrig kul men bättre än en kyl som inte går att använda?
Med tanke på hur länge den har gått och att det fortfarande finns flytande gas kvar tyder ju på att det är en väldigt liten läcka.
 
A
Det finns troligen ingen gas kvar i din produkt.
troligen har förångaren spruckit och kompressorn drar in rumsluft som innehåller fukt.
Det går inte att lämna garanti utan att du betalar först de tusenlappar som Ni kommer överens om och sen får man se vad som händer.
Därför lär du inte hitta någon som vill göra detta, electroluxservice vet hur man gör när man "reparerar" på detta vis.

kostnaden är beroende på avstånd och parkeringsmöjligheter

första åtgärden är att montera ett serviceuttag och kolla om man får ett acceptabelt vakuum.

byta filter är bra

fylla om med ny gas och kolla att skåpet verkligen kyler

fylla på geggan

har man tur håller detta

risken är att förångaren sprängs när man fyller på gas så att allt läcker ut
 
Jag antar att R600 är en gas i trycklöst tillstånd och i rumstemperatur, så gurglandet borde väl vara en indikation att det fortfarande håller ett visst tryck? Då borde hålet/sprickan vara mikroskopisk, eller tänker jag fel?

Jag har varit i kontakt med Electrolux service, men dom var inte så sugna.
Först sa dom att det blir resekostnader och att det kanske inte funkar ändå, men jag sa att självklart betalar jag även om det inte går att laga. Dom var dock inte sugna på att prova i alla fall, vilket jag kan respektera till viss del. Hade varit bättre om dom hade sagt ett pris som dom var nöjda med, jag sa också att jag hade kollat på kylar för 20k som inte passade och hellre lägger dom pengarn eller till och med mer om det går att få igång denna.
Om jag bara får reda på vad som är fel kan jag ta ställning till om jag ska försöka hitta likande delar och bygga något special, men jag förstår komplexiteten att få någon att fylla ett hemmabygge.

Du har inget tips på en firma som tänkas hjälpa till, självklart mot betalning?
 
A
Var bor du på ett ungefär
Taskit att åka från Malmö till Boden.

R600A är mycket brandfarlig
Och har ett övertryck vid rumstemperatur. På nått kilo
 
tror du kan köpa KitchenAid KCBDX88900 om jag inte minns fel så är det samma skåp som det wpoolskåp Ikea hade tidigare.
 
Eller sorry din kanske är helintegrerad. Kitchenaid Finn enbart i rostfritt
 
electroluxaren skrev:
Var bor du på ett ungefär
Taskit att åka från Malmö till Boden.

R600A är mycket brandfarlig
Och har ett övertryck vid rumstemperatur. På nått kilo
Bor i en bit utanför Norrtälje
Okej, så då borde det vara något kilo i övertryck fortfarande, så inget stort hål, men sprickor kan ibland gå ihop vid lägre tryck.
 
D DFYD123 skrev:
tror du kan köpa KitchenAid KCBDX88900 om jag inte minns fel så är det samma skåp som det wpoolskåp Ikea hade tidigare.
Problemet är just att den är inbyggd, så måtten måste vara nästan exakt samma, dessutom behöver luckorna passa.
Kitchen Aiden är 10cm bredare tyvärr
 
Gimp Gimp skrev:
Problemet är just att den är inbyggd, så måtten måste vara nästan exakt samma, dessutom behöver luckorna passa.
Kitchen Aiden är 10cm bredare tyvärr
okej fick för mig att wpool var 90cm. Men hur är luckfördelningen höjdmässigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.