Bygglovet godkänt med vissa föreskrifter...
Blandannat ska vi vid byggsamråd redovisa energihushållningen??? Hur gör man detta, hur räknar man ut något sådant, och varför?
Ska bygga lösvirke och projektera/utföra det mesta själv så jag kan inte på något enkelt vis vända mej till någon leverantör eller entrprenör eller liknande...

Så nu behövs tips!

Tack.
Patrik
 
48 pers som läst, men ingen som vet hur man ska räkna?
Vart är alla andra som byggt/bygger? Ute o snickrar kanske istället för att surfa iofs:)
När ni kommer in kan ni väl svara här tack:)
 
Principen för denna beräkning är:

1. Ta reda på U-värdet för golv, väggar, fönster och tak. U-värdet mäts i W/(m2*grad) och typiskt:
0,1 för en platta på mark
0,2 för en vägg
1,3 för fönster
0,17 för tak

2. Räkna ut AREAN för motsvarande golv, väggar, fönster och tak.

3. Multiplicera area med U-värdet för varje del.

4. Summera alla delar. Nu har du ett värde på effekten huset drar per gradskillnad (W/grad)

5. Ta reda på medelårstemperaturen där du bor, t.ex. 6.8 C för Östergötland. Antag en inomhus temperatur t.ex. 20 grader.

6. Multiplicera talet från (4) med skillnaden mellan inomhustemperatur och utetemperatur. Nu har du husets medel effektbehov (W).

7. Multiplicera (6) med 24*365/1000 och du har årsförbrukningen i kWh/år.

I denna beräkning har vi överskattat behovet av tillskottsvärme eftersom en hel del värme kommer från personerna som bor i huset, matlagning och ljus.

Å andra sidan har vi inte räknat med ventilationen som drar ut en (hel) del värme.

Jag tror att kommunen accepterar denna beräkning.

Lycka till!
 
Peter_d: Du verkar jobba sådant, mycket bra och pedagogiskt svar. :D
 
Tackar och bockar för detta, ska testa det när jag är pigg så man kanske hänger med:)
 
Nej, det är bara ytterväggar (eller tak/golv) som räknas så strunta i mellanbjälklag. Men jag jobbar inte alls med detta men har läst fysik på universitetet...

Har man el som direkt eller indirekt (t.ex. frånluftsvärmepump) värmekälla spelar inte vitvarors effekt så stor roll de kalla månaderna. Det kan ju vara trevligare (och godare) att baka något i ugnen än att toppa med elpatronen i värmepumpen.

/Peter
 
Hm, nu har jag räknat, och det skulle ge en årsförbrukning på 7127/ år, kan det stämma? Låter inte det lågt?
 
Hur många m2?

Hur sker uppvärmning och ffa ventilation?
 
peter_d skrev:
Hur många m2?

Hur sker uppvärmning och ffa ventilation?
100kvm enplans. Träväggar, 13,6m2 fönster. Väggarnas area bör alltså vara 8x2,4 + 12,5x2,4 allt det x2 och så minus fönstren då, dvs 219m2?

Värme ska vara vattenburen golvvärme med FVP, ventilation löser man väl nästan med FVP? Har inte planerat så långt annars...
Jag räknade även med samma medeltemp som ovan, samt 20grader invändigt.
Men jag förstår nog ändå inte... Detta kommer visa hur mkt energi som går åt, men hushållningskalkyl har dom skrivit, hur menar dom då? Riktigt förvirrad är jag:(
 
Jag tycker det verkar rimligt.

Jag vet inte exakt vad de menar med hushållningskalkyl men jag tycker att du visar på att du bygger ett hus med ett flexibelt värmesystem (genom att det är vattenburet) och bra isolering. Det borde räcka. Prefab hustillverkare är inte bättre än så.

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.