Vi har tänkt anlita hantverkare för att bygga en vägg och dela ett rum i två. Men väggen kommer gå där det sitter ett el-element och jag behöver lite råd för att veta vilka alternativ jag har. Vi har själva tänkt att man kanske kan byta plats på elementet för att få det lilla att hamna i det nya rummet, och det stora täcker upp de två fönstren i det större rummet (det sista i ritningen nedan är en dörr).

Det här är tanken. Frågan gäller alltså den långa röda linjen som kommer krocka med ett element.
Ritning av ett rum som ska delas med ny vägg, markerad med röd linje, inklusive ytmått och planerad placering av eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två el-element under fönster med röd linje som markerar planerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elementen är fästa med gipsankare (tror jag) och är lätta att lossa.
Demonterat elektriskt element ligger på golvet framför väggen där det varit monterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


El-element på vägg under fönster med synliga kablar och fästen, på ett trägolv, där en ny vägg ska byggas enligt ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det lilla rummet kommer hursomhelst behöva ett element, annars är risken stor att det blir för kallt på vintern. Går det att byta plats på elementen och sätta det lilla elementet i det lilla rummet, och isåfall kan man flytta med "eldosan" till det nya rummet eller behöver man dra kablar längs med listen (och genom den nya väggen)? Är det vettigt att söka en lösning med 3 mindre (modernare) element? Tacksam för tips på vad vi kan göra och vad jag ska be hantverkarna ta med i sin offert. Elementen är styrda av Abelko Komfortel kan nämnas i sammanhanget.
Tack!
 
  • Ritning över rum delat i två med planerad ny vägg och eluttag, samt befintliga rumsmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Hej,
Jag hade nog försökt att byta ut elementen till modernare oljefyllda radiatorer dock kan den befintliga styrningen ställa till det då moderna radiatorer har inbyggd elektronisk termostat och gillar generellt inte att få en styrd spänning. (De vill ha fast spänning och reglera själva)

Vill man göra det enkelt byter ni helt enkelt plats på radiatorerna, ev justering av befintlig anslutningsdosa för att centrera radiatorn under fönstret.
 
Att byta plats på elementen ska inte vara något problem.
 
Borde som sagt gå fint att byta plats på elementen, frågan är väl om man vill eller kanske måste flytta dosan i väggen för det högra elementet.
 
Tack för era svar, då ska jag be hantverkarna byta plats på dom.
 
Om du har en extern modern termostat till elementen så finns det knappt mer än en estetisk vinst med att byta till nya element. Det kan skilja lite hur mycket det luktar bränt damm och det händer att gamla element låter. Men fungerar det utan problem idag så finns inga stora skäl att byta mer än möjligtvis estetiska.

Att byta plats på elementen skall inte var ett problem. Att flytta på dosan går också även om det är mindre jobb att dra en bit utanpåliggande kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.