Hej, mitt hus idag är uppbyggt utifrån och inått enligt följane:

- liggande panel
- luftspalt/glespanel
- vindduk
- gammal furupanel
- papp
- stående regelspont
- papp
- luftspalt/läkt
- råspont

Nu vill jag regla/rikta 45x45, tilläggsisolera 45 samt montera OSB och Gips.

Är det nödvändigt att plasta mot råsponten innan reglar och isolering??

Känns som att jag kan plasta väggen till gud och förbannelse, men det kommer ju ändå inte bli tätt i anslutning till resten av huset...

Tacksam för kompetenta svar :)
 
Plasten ska vara på insidan av isoleringen och ska du dra ny el bör denna inte punkteras, dock i ditt fall när du inte kan få tätt överallt skulle jag rekommendera en ångbroms istället.

Det jag kan rekommendera är att riva bort råsponten och börja isolera mot stommen eftersom den extra luftspalten motverkar isolerförmågan.
 
Tack för svar.

Ångbroms - är det typ i stil med vindskyddsduk?

Huvudsyftet med ingreppet är främst att få raka och snygga inneväggar. Men känns dumt att efterlämna sig ytterligare en luftspalt, utan att fylla den med isolering.
Och i vart fall antar jag att man ändå bör använda plast eller "ångbroms"?

Jag har läst många delade meningar om vart plasten ska sitta kontra funktion och risk för spikskador.
 
Ja det är det men det är inte exakt samma så välj rätt. Ja oavsett hur du gör bör du ha den.

Angående var den ska sitta handlar inte alls om spikskador utan om var i väggen daggpunkten befinner sig, det är där ångan fäller ut och blir vatten. Har man plasten för långt ut gör den alltså ingen nytta för meningen med plasten är att hindra den varma fuktiga luften från att vandra ut, då den närmar sig det yttre kyls den ner och släpper ifrån sig vatten.

En bra tumregel är 2/3 in i isoleringen utifrån sett men har man bara ett lager isolering sätter man den innerst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.