D Draven skrev:
Ja kanske, wifi förstärkaren räckte inte till i alla fall, fick en "blipp" på wifi indikatorn på mobilen inne i friggeboden.
[länk]
Frågan är kanske om jag ska ha 2st acesspunkter och brygga nätverket, eller chansa med den du tipsar om som kostar lite mer och kanske har längre räckvidd..
Sådana wifi-repeaters är i min värld totalt värdelösa.
Sätt en cpe210 Eller liknande i/på huset och rikta mot friggeboden, så får du täckning. Behövs inte två.
 
D Draven skrev:
Hej. Jo det finns ström i friggeboden.
Hmm intressant, jag behöver då 2st av den här CPE210 om jag förstår det rätt ?
Jo precis, du behöver två stycken. En som agerar sändare och en som agerar mottagare och som accesspunkt.
 
T toolman77 skrev:
Är verkligen CEP210 mottagaren accesspunkt? Jag satte upp en länk med sådana för något år sedan och har en separat accesspunkt inne i huset som wifi sänds till.

Kjell & co har mängdrabatt om man köper 2 st. [länk]
Du har rätt. Jag köpte in 2 st utav storebror CPE5** som jag planerade att köra med en AP.
 
nstorck nstorck skrev:
Kanske en sån här: [länk]
Jag har en sådan på husets yttervägg, ger kanonbra signal på gårdsplanen och även i en isolerad gäststuga som ligger c:a 20 m bort.
 
M mlkjhr skrev:
Jag har en sådan på husets yttervägg, ger kanonbra signal på gårdsplanen och även i en isolerad gäststuga som ligger c:a 20 m bort.
Detta känns som det enklaste alternativet. Har ett RJ45 uttag i relaxrummet, kan dra en kabel därifrån genom väggen ut på fasaden installera en Unifi AC Mesh, så har jag ca 25m ner till friggeboden.
Kan vara en bra plan.:thinking:(y)
 
  • Gilla
nstorck och 1 till
  • Laddar…
D Draven skrev:
Jag hade först tänkt köpa 1 till av denna som jag redan har och köra den som är i huset i bryggat läge.
[länk]
Men det är ca 55m ned till friggeboden så det är kanske för långt avstånd ?
Se bilden zon 2 är då den nya runt friggeboden..[bild]
Ok har nu köpt mig en AP (UAP-AC-M) som "nstorck" tipsade om (den har inte levererats ännu). Hur ska jag bygga upp detta? Har som sagt 1 wifinät redan i huset alltså 1 SSID namn zon1 på bilden. Den nya AP ska sitta i zon 1 och då se till att zon2 också får internet..
Den befintliga AP kör jag idag i vanligt "Acess point mode".
 
Redigerat:
Försök inte skicka signalen från huset in till friggeboden, skicka det utanför med mesh och dra en sladd in i uthuset och skaffa en till access punkt där inne.

vad är väggen gjord av?

meshar du kommer du på 50meter fri sikt med låg luftfuktighet få ut ca 30% kapacitet. Ska du dessutom vara inne finns det ingen mening, kommer bli frustrerad när det går upp och ned.

kolla blocket efter en ruckus beamflex, går att hitta billigt ibland och är väldigt bra kvalitet.

annars finns lite dyrare lösningar via ex mesh ++. Med mesh++ kan du sätta en router vid huset och få klockren mottagning i friggeboden men då kostar det lite mer.
 
C CRydberg skrev:
Försök inte skicka signalen från huset in till friggeboden, skicka det utanför med mesh och dra en sladd in i uthuset och skaffa en till access punkt där inne.

vad är väggen gjord av?
Så jag kan inte skicka signalen från huset till friggeboden?, det var ju själva grundtanken. Att koppla min mesh till husets nätverk (med sladd) montera den på balkongen på huset och sända 21m ned till friggeboden som har 4" trävägg med enkelgips. Hade inte tänkt köpa mer prylar.
 
Svårt när man inte vet vad väggen är gjord av men det blir sällan optimalt att använda en rundstrålande antenn på längre avstånd.

jag kan ha en idé om en eventuell lösning, skickar ett Pm
 
  • Gilla
Draven
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Jag har en sådan på husets yttervägg, ger kanonbra signal på gårdsplanen och även i en isolerad gäststuga som ligger c:a 20 m bort.
Hur har du konfat den ? Har du mer än 1 trådlöst nätverk (SSID) ?
 
D Draven skrev:
Hur har du konfat den ? Har du mer än 1 trådlöst nätverk (SSID) ?
Nej, jag har samma SSID och lösenord som på routern. Vill minnas att jag fick frågan om 2,4 och 5 gHz-banden skulle ses som ett och samma nät och det svarade jag också ja på. Jag använde UniFi-appen och det var väldigt enkelt att konfigurera med den.
 
  • Gilla
Draven
  • Laddar…
Det kommer förmodligen funka bra med din AC-M, har gjort liknade lösning hos ett par kunder för att täcka tex gäststuga, poolhus osv.
Avhängigt hur friggeboden är uppbyggd, har du plåttak, blyinfattade fönster och 1m isolering kan det bli svårt.
Konfa den med samma SSID och lösen bara.
Går även att byta antenn på AC-M till en mer riktad antenn.
Använd https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ubnt.easyunifi för att konfa AP:n. Finns även för Iphone
 
  • Gilla
Draven och 1 till
  • Laddar…
Jag har två inomhusaccesspunkter och en utomhuspunkt (lite äldre modell än den du beställt) på landet. Alla med samma ssid och lösenord. Har fungerat utmärkt. Täcker fyra hus utan problem. Har ungefär 5000 kvm tomt. Alla prylarna är Unifi så dom jobbar fint ihop med roaming mellan punkterna när man flyttar sig. Vet inte hur det fungerar när man har grejer från olika leverantörer. Testa vetja.
Lycka till!
 
  • Gilla
Draven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.