Vi ska bygga nytt hus i år. Vad ska vi då tänka på gällande teknik?

– Bredband, självklart ska det in.
Något speciellt vi ska tänka på gällande rördragning, tp-kabel osv...

– TV

– Telefon
Tänkte vi sätta ett enda jack, och det i arbetsrummet. Det får bli som en sambandscentral för all kommunikation, Larm, tele och bredband. (man har ju trådlösa telefoner numera...) Eller vad tycker ni, ska man förbereda jack in till rummen endå?

– Högtalare
Vill inte ha några fula kblar till högtalarna i rummen, så dom tänkte vi gömma i väggar/tak. Speciellt i v-rum. Något man ska tänka på här? ska man fördra kabel direkt, eller är det enkelt att göra det efteråt själv?
Tänkte även dra in i badrummen. Ska man då ha synliga högtalare eller gömma dom bakom taket? Taket kommer förmodligen bli gips med microlit i badrum. Granpanel i v-rum+kök.
Ska även kunna styra allt ljud, från en central plats, förslag på koppling-manik, tack.


Är det något annat man kan tänka sig, som man kan göra när man endå håller på...


/ Fredrik
 
Lägg in så mycket kabelkanal som möjligt i väggarna, en tre fyra tomrör till varje rum som mynnar på strategiska platser, och använd gärna golvlister med kanaler, så blir det en smal sak att sedan dra in kabel vid behov i efterhand.

Visst kan man göra en detaljplan över precis det man tror behövs nu, men det kommer ändå att uppstå nya "behov"; styrsystem, klimatövervakningssystem osv.
 
piliz skrev:
– Telefon
Tänkte vi sätta ett enda jack, och det i arbetsrummet. Det får bli som en sambandscentral för all kommunikation, Larm, tele och bredband. (man har ju trådlösa telefoner numera...) Eller vad tycker ni, ska man förbereda jack in till rummen endå?
Med tanke på all debatt om strålning från mobiltelefoner skulle jag definitivt dra in telefonjack i varje rum.

(DECT-telefoner är minst lika strålande som mobiler.)
 
jo, man bör kanske dra tomrör för tele till varje rum iallafall, så finns det om man vill dra in det i senare skede...
 
Värt att tänka på är att 16mm-rör inte alltid räcker för att dra högtalarkabel. Beroende på om du t.ex vill köra Bi-wiring så kan tjockleken dra iväg rejält och det är inte så kul att stå där med färdiga rör och inse att det du tänkt dra i dem inte går in. ;)
 
Rogz skrev:
Värt att tänka på är att 16mm-rör inte alltid räcker för att dra högtalarkabel. Beroende på om du t.ex vill köra Bi-wiring så kan tjockleken dra iväg rejält och det är inte så kul att stå där med färdiga rör och inse att det du tänkt dra i dem inte går in.  ;)
Rogz, lite OT måhända; men har du sett något blindtest på högtalarkabel där testpersonerna faktiskt märkt skilllanden?
 
Fast oavsett vilket, så rekommenderar jag av egen erfarenhet när jag byggde mitt hus att använda 20mm rör till kablaget. Jag rekommenderar nog att alltid använda 20mm VP oavsett vilket. Kostnaden är försumbar och det blir betydligt mindre påfrestande att dra trådarna.

Visst går det dra 2 TP kablar eller högtalarkabel i 16mm rör, men det är betydligt snällare mot hjärtat och humöret att dra det i 20mm.
 
Jag ska göra ett makro av detta inlägg nån gång.....

Nåväll, favorit i repris.

Börja med att skapa en central kopplingspunkt för tv, data, tele och i ditt fall ljudet.

Sen sätter du minst två helst tre dosor i varje rum anslutna till centralpunkten, allihopa med 20 mm rör och håll böjarna vida.

sätt ett dubbelt tp jack i misnt ett av uttagen, i centralpunkten sätter du en korskopplingspanel, Priset har rasat såpass bra de sista månaderna så jag skulle idag bygga på cat6. Finns billigt hos tex direktronik.se

Eventuella telefoner ansluter du bara via närmaste tp jack och kopplar motsvarande uttag i kk-panelen till telejacket och vips så hadde du en telefon där du ville ha den - just då.
 
detta var givande, har löst alla sidotrådar också. Mycket bra info.

Då ska man alltså köra med 20 mm rör för att göra det mer lättjobabt, och göra vida böjar.

Jag drar TV+TELE till alla rum (även om det blir DECT telefon/trådlöst.)

Nätverk.
Drar tomrör till alla rum så att det finns om man vill köra tråd någon gång i framtiden! Har trådlöst idag och det funkar bra. I nya huset kommer det att funka ännu bättre iom att modem+trådlösa stationen är i samma rum som alla datorer. Och då kan jag till och med dra tp kabel direkt från stationen = bättre anslutning!

Tack för alla svar.
Fredrik
 
Tomtebo skrev:
Rogz, lite OT måhända; men har du sett något blindtest på högtalarkabel där testpersonerna faktiskt märkt skilllanden?
Jag har deltagit i en själv. Jag var grymt skeptisk att det gick att höra skillnad på olika högtalarkablar med en tämligen enkel anläggning (Denon AVR3802 stärkare med Dali Evidence 400 högtalare). Vi var 6 personer som lånade hem ett gäng kablar från Hi-Fi klubben, en som kopplade och vi andra skrev ner vad vi tyckte utan att snacka om det innan testet var klart.

Det intressanta var att alla fem tyckte samma sak, den som lät bäst var den som var dyrast. Den motiverade dock inte priset på mer än 3x mot den som kom tvåa i vårt lilla test, vilket även blev den kabel vi köpte i slutändan.

Det som gjorde störst skillnad med de kablar vi testade var bi-wiring kontra single wiring, men det hänger mycket på hur högtalaren är byggd.

Jag kan dock rekommendera att låna hem och testa själv. Märks det ingen skillnad finns det heller ingen anledning att lägga ut en massa pengar, annat än om man är prylbög ;)
 
Intressant, vad var det för typ av skillnader ni upplevde?
 
jarlh skrev:
Med tanke på all debatt om strålning från mobiltelefoner skulle jag definitivt dra in telefonjack i varje rum.

(DECT-telefoner är minst lika strålande som mobiler.)

DECT-telefoner strålar MYCKET mer än mobiltelefoner
 
Skippa telen och dra datan direkt istället. använd sen de kablarna och uttagen för tele om du vill men på ungefär samma jobb som du drar telen nu så får du ett datanät som du kan köra både tele och data på istället, sen är som sagt telias jättekontakter till telefonerna snygga, en liten diskret rj11 plugg är mycket snyggare i väggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.