Ok att använda exlq i mark om kabelrör används eller måste det vara riktig jordkabel?
 
Den går att ha i mark med skyddsrör men den är dyrare än en N1XV-U så varför betala mer
 
J jonaserik skrev:
Den går att ha i mark med skyddsrör men den är dyrare än en N1XV-U så varför betala mer
tack för svar. Ändå anledningen hade varit att få användning av dem 25 m draka kabel jag kommit över
 
Är det Draka Aceflex du har så använd den
 
J jonaserik skrev:
Är det Draka Aceflex du har så använd den
nope. Draka exlq pure
 
Även den går att använda, men vad tänker du ha den till och vad är sorten
 
J jonaserik skrev:
Även den går att använda, men vad tänker du ha den till och vad är sorten
3G1,5 tänkte dra fram matning för belysning av ett staket
 
Tror inte det är en bra tanke då den är för klen, minst 2,5 mm2 ska du ta även om det svider i plånboken
 
Förr fanns kravet på minsta area 2.5 mm² i mark men idag räcker det med 1.5 mm². Har inte noterat när kravet ändrades, kanske på 90-talet. Men kabeln ska fortfarande dimensioneras. 25 meter 1.5 mm² ska normalt inte vara nåt problem på 10 A, om det inte är lång väg från inkopplingspunkten till matande elcentral. En JFB är också ett krav idag som även hjälper till med dimensioneringen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Förr fanns kravet på minsta area 2.5 mm² i mark men idag räcker det med 1.5 mm². Har inte noterat när kravet ändrades, kanske på 90-talet. Men kabeln ska fortfarande dimensioneras. 25 meter 1.5 mm² ska normalt inte vara nåt problem på 10 A, om det inte är lång väg från inkopplingspunkten till matande elcentral. En JFB är också ett krav idag som även hjälper till med dimensioneringen.
Tack för svar Bo. Eftersom kopplingsdosan jag tar matningen ifrån ligger på en gruppsäkring som är avsäkrad med 10 A, tänkte jag välja 1,5 mm2. Centralen ligger inte långt därifrån
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det g:a kravet om min 2,5mm2 var så vitt jag mins inte pga "elektriska egenskaper" utan av rent mekanisk hållfasthet.
 
  • Gilla
jonaserik och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Förr fanns kravet på minsta area 2.5 mm² i mark men idag räcker det med 1.5 mm². Har inte noterat när kravet ändrades, kanske på 90-talet. Men kabeln ska fortfarande dimensioneras. 25 meter 1.5 mm² ska normalt inte vara nåt problem på 10 A, om det inte är lång väg från inkopplingspunkten till matande elcentral. En JFB är också ett krav idag som även hjälper till med dimensioneringen.
hej igen Bo ! Liten följdfråga . Är det krav på kabelskydds plåt när kabeln lämnar marken och går upp på fasaden ?
 
Ja,ett kabelskydd i plast eller plåt krävs från mark och 1.5 meter upp.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja,ett kabelskydd i plast eller plåt krävs från mark och 1.5 meter upp.
tack för svar.
 
F Fredrik K80 skrev:
Är det krav på kabelskydd
Har du en bit PEM-slang som kabeln får plats i så använd den, det med höjd på ( sparkskyddet ) ska vara minst 1 meter upp på vägg, Gul slang i mark avslutas ca 0,5 m från vägg och PEM-slangen trycks in ca 20-30 cm och upp på vägg, ser snyggt ut.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.