Ska bygga staket med grind framför huset men då gatan lutar så blir jag osäker på hur man ska göra, snyggast. De yttre stolparna kommer liva med huset hörn och grindöppningen med broöppningen. Det blir 3 st spjälsektioner per sida om grinden. Grindöppning ca 1400mm och varje spjälsektion ca 1730mm. Gatan lutar från höger till vänster, dvs postlådan har höjden 0. Mellan yttre stolparna faller det 180mm (80 mm per sida och 20mm vid grind).
Designen på staketet enligt foto nedan samt bifogat foto på mitt hus.
Vit enplansvilla med svart tak och grå grund, sett framifrån, med planer för ett staket längs gatan som lutar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit trästaket med grind framför ett vitt hus, gatan lutar åt vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De alternativ jag ser är att; låta hela staketet följa gatans lutning, eller låta varje sektion vara horisontell och justera fallet med hel sektion (dvs sektion 1 =0, 2= -40mm och 3=-80mm).
Vad tycker ni eller har ni annat förslag?
 
Mats-S
Jag tror att det "osynligaste" blir att bygga in en lutning på 4cm/sektion, dvs över/underliggarna kommer att luta något i förhållande till spjälorna (spjälorna förblir lodräta). Förskjutning i höjd är så liten för varje spjäla att den kommer inte att synas.

Jag gjorde själv den lösningen på mitt staket när det begav sig, men när det var dags för målning 3:e gången satte jag en häck istället, mycket lättare att underhålla och bättre insynsskydd. :cool:

Prefabricera varje sektion på en bänk, så är det enkelt att få till lutningen, gör över/underliggarna längre så sågar du dom på plats. Skruva inte dom två yttersta spjälorna förrän hela sektionen sitter på plats, så får du en perfekt avslutning mot stolpen. Sätt sista spjälan dikt mot stolpen, ser snyggare ut så :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Poxeman
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Jag tror att det "osynligaste" blir att bygga in en lutning på 4cm/sektion, dvs över/underliggarna kommer att luta något i förhållande till spjälorna (spjälorna förblir lodräta). Förskjutning i höjd är så liten för varje spjäla att den kommer inte att synas.

Jag gjorde själv den lösningen på mitt staket när det begav sig, men när det var dags för målning 3:e gången satte jag en häck istället, mycket lättare att underhålla och bättre insynsskydd. :cool:

Prefabricera varje sektion på en bänk, så är det enkelt att få till lutningen, gör över/underliggarna längre så sågar du dom på plats. Skruva inte dom två yttersta spjälorna förrän hela sektionen sitter på plats, så får du en perfekt avslutning mot stolpen. Sätt sista spjälan dikt mot stolpen, ser snyggare ut så :)
Tack.
Tog en sväng med bilen ikväll och det vanligaste är nog att följa gatans lutning oavsett hur mycket/lite lutningen är. Blir att göra så. Hade nog tänkt platsbygga allt men det kanske är smartare att prefabricera som du säger. Hade även tänk ha ”hål” mellan stolpe och spjäla som på fotot. Ska kolla lite foton på nätet om vad jag tycker är snyggast.

Tyvärr blir det svårt med häck då huset står nära gatan. Annars hade det varit sjyst.
 
Mats-S
Finns inget rätt och fel här, din smak och tycke är det som ska avgöra :)

Men absolut lättast att sätta ihop sektionerna på en arbetsbänk. Då kan du även göra slutmålningen så att alla skruvhuvuden blir osynliga, och det kan aldrig bli för mycket färg på ändträet :)

Tycker egentligen att det är snyggare med ett staket ... men när jag köpte ett sommarställe så blev det enklare med en häck ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.