Jag är också på jakt efter en kombinerad ved/pellets kamin. Har endast hittat två som tycks uppfylla kraven. Den ena är pelletskaminen EcoTyr och den andra är en norrländsk kamin vid namn Combikaminen ( tidagare kallad Fortunakaminen). Så vitt jag förstått är EcoTec lite omständig när man skall gå över till vedeldning. Dessutom har de fått kritik för att fläkten väsnas för mycket. Själv har jag fastnat för Combikaminen. Med den kan kan man kombinera pellets/ved utan omställning. Har varit i kontakt med säljaren ett antal ggr. Likaså med tillverkaren. Dessutom har jag fått ett antal referenser som är mycket nöjda. Kommer förmodligen att beställa den största kaminen inom kort. Enda nackdelen som jag ser det är att den endast sålts lokal i Norrland vilket medför att den inte är känd. Men jag tror på den i varje fall. Dessutom verkar tillverkare och återförsäljare mycket kompetenta.

Titta på sidan www.combiheat.se
 
Thermia har pelletskamener att sätta i vardagsrummet och med slinga för värmebärare
 
Vad kostar Combikaminen?
 
Någon som har erfarenhet av Combikaminen?
 
Vi har en EcoTec Tyr kombinerad pellets/vedkamin. Vi har testat både att eld med ved och att elda med pellets. Vad det krångliga med att byta från pellets till ved innebär förstår jag inte? Antagligen tänker du på den tidigare rekommendationen att man skulle lägga på en keramisk platta över pelletsskålen. Det behövs inte längre. Nu är det tvärtom MYCKET enkelt att byta! Om du börjar elda med pellets kan du när som helst stänga av pelletsmatningen och hysta in några vedträn. Den varma glödande pelletsen antänder veden och vips så är det en vedkamin.

Vi har valt en bakmatad pelletsskruv där skruven går rätt igenom väggen bakom kaminen. På andra sidan väggen har vi vårt förråd i ett "dö-utrymme" längs trappan. Från viloplanet i trappan häller vi sedan lätt ner 20 säckar pellets.

Fläkten susar det är helt riktigt, men trots att vi har kaminen 2 meter från soffan kan jag inte säga att vi störs. Man behöver ju inte ha på fläkten hela tiden heller. Själva förbränningsfläkten till pelletsmatningen låter dock inget.

Vad jag i så fall inte är så nöjd med är utrymmet inne i kaminen för att stapla ved. Det passar bäst med väldigt korta pinnar tycker jag. Fast då jämför jag med mammas gamla öppna spis med insats. Kanske är så på alla kaminer.

Vi klarar att värma vårt hus på 165 kvm med kaminen (hittills ner mot 0 grader). Då har vi elvärme i badrumsgolven och optimal planlösning.
 
Blir det väldigt varmt i rummet där du har kaminen eller sprider den värmen bra själv?
 
Vad fick ni betala för EcoTec Tyr??
 
Om man eldar med pellets blir det inte varmt i rummet där den står. Termostaten förhindrar det. Men det beror också på att vi har en bra planlösning för just kaminens funktion. Vi har ett vinkelhus med två våningar och kaminen står mitt inne i vinkeln precis där trappan går upp. Fläkten är riktad åt ena vinkeln, där vardagsrum och kök bildar en öppen planlösning. Det tar en stund för värmen att sprida sig till den andra vinkeln där två sovrum ligger, men det går! Fråga mig inte hur... På andra våningen har vi något svalare ca 19-20 grader.

Vi betalade 35 000 SEK för kaminen och ungefär 15 000 SEK för en sektionsskorsten MED spjäll (två våningar hög och vinklad).
 
Hej.

Ellax, var har du hittat den matningssskruven som du har installerat till er kamin?
Vad har den för dimention?

Är just i startgroparna med att bygga ett externt förråd till min kamin.

Ha en bra eftermiddag.

MVH
Mattias
 
Matningsskruven tillhör kaminens funktion. Den är alltid konstruerad för att mata från ett externt förråd, antingen från sidan eller bakifrån. Att förrådet är separerat från själva kaminen är själva anledningen till att det också går att elda med ved (som blir så mycket varmare) antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.