Hej alla ni som är klokare än mig!

Jag är superirriterad på ett rör som går upp vid sidan om diskbänken. Det verkar vara i gjutjärn. Jag TROR att det går upp under tak? Någon slags avluftning?

I krypgrunden så ser jag pvc rör av dimension 90 eller 120 ? som går i 90 graders vinkel upp "mot" det röret. Troligen sitter dom ihop? Varför ?

Det jag vill göra är att köpa ny diskbänk och sätta den pall mot högervägg, där det förhatliga röret sticker upp...

Kan jag kapa det (under diskbänken) och bara försluta det och sätta ett "lock" på det eller ställer jag till något då ?

(jag ser att tidigare ägare undvikit att kapa röret och istället flyttat ut diskbänken och istället satt dit en bit av bänkskivan. )
 
  • Kök med diskbänk och gjutjärnsrör som sticker upp intill högra väggen, med fråga om möjlig avkapning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske avluftning för avloppet , går röret upp ovan tak ? Du kan bygga en nisch runt röret när du renoverar köket, ingen stor sak.
 
Rostfri diskbänk med dubbla hoar och blandare, placerad på en trätrall utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, tack för svar, jo jag tror det är avluftning för avlopp. Problemet är att jag har hittat en beg diskbänk som passar perfekt! Dvs kant i kant om inte röret satt där! Och diskbänken är i rostfritt...

En dum fråga: måste man ha avluftning för avlopp?
 
Ja, men det kanske går att lösa med en vacumventil inuti bänkskåpet. Någon duktig röris i forumet kanske vet. Vet du om ni har någon annan avluftning på taket? Ibland kan det finnas flera.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, men det kanske går att lösa med en vacumventil inuti bänkskåpet. Någon duktig röris i forumet kanske vet. Vet du om ni har någon annan avluftning på taket? Ibland kan det finnas flera.
Hmm... mycket begränsad budget. DIY hela vägen... Vi har även en ventil som sitter inne i köksskåpet till vänster
om det förhatliga röret. Och den ventilen går upp till krypvinden.
 
P pitaoj skrev:
[bild] Hej, tack för svar, jo jag tror det är avluftning för avlopp. Problemet är att jag har hittat en beg diskbänk som passar perfekt! Dvs kant i kant om inte röret satt där! Och diskbänken är i rostfritt...

En dum fråga: måste man ha avluftning för avlopp?
Ja man måste ha luftning men du kan sätta en vacuumventil under diskbänken på röret istället
https://www.vvsobygg.se/purus-luftn...Jk7iEoUDshHtzy5bXRlTlKt5SOVqzEzEaAnYREALw_wcB

Då får du plugga röret uppe på taket. Oftast ett öppet rör som går in genom yttertaket. Skippar du luftningen får du problem med uttorkande vattenlås, gurglande avlopp och ofta stop i avloppen pga. Vacuum.
 
  • Gilla
pitaoj
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, men det kanske går att lösa med en vacumventil inuti bänkskåpet. Någon duktig röris i forumet kanske vet. Vet du om ni har någon annan avluftning på taket? Ibland kan det finnas flera.
Jonathan, har du tips på någon länk (till forumet kanske) eller kan kort förklara varför avluftningen behövs, och hur en vacumventil skulle kunna göra att man slapp röret ?
 
N Nickesågen skrev:
Ja man måste ha luftning men du kan sätta en vacuumventil under diskbänken på röret istället
[länk]

Då får du plugga röret uppe på taket. Oftast ett öppet rör som går in genom yttertaket. Skippar du luftningen får du problem med uttorkande vattenlås, gurglande avlopp och ofta stop i avloppen pga. Vacuum.
Låter toppen! Tack för info och kunskap. Vi har redan problem med gurgel och stopp, så det förhatliga röret kanske inte gör det det ska? Men jag skulle alltså kunna kapa av det rör som sticker upp, plugga det på vinden (eller varför inte låta det fungera som ventilation! Vi har dålig ventilation i vårt lilla hus) och sen köpa en luftningsventil och sätta på rörstumpen som blir kvar under diskbänken?

(redigerat tillägg:) hur hög måste rörstumpen vara för att en luftningsventil fungerar ? Finns det minimi mått på sånt?
 
P pitaoj skrev:
Låter toppen! Tack för info och kunskap. Vi har redan problem med gurgel och stopp, så det förhatliga röret kanske inte gör det det ska? Men jag skulle alltså kunna kapa av det rör som sticker upp, plugga det på vinden (eller varför inte låta det fungera som ventilation! Vi har dålig ventilation i vårt lilla hus) och sen köpa en luftningsventil och sätta på rörstumpen som blir kvar under diskbänken?
Lite förenklat sett.. JA.
Dock så gå upp och titta på taket om du har en huv över röret eller bara ett öppet rör.
 
N Nickesågen skrev:
Lite förenklat sett.. JA.
Dock så gå upp och titta på taket om du har en huv över röret eller bara ett öppet rör.
Öppet rör som går ut i ventil på fasaden
 
Det kan vara så att röret har för liten diameter så att luftningen inte är tillräcklig också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.