Hej har ett souterräng radhus där vi gärna skulle vilja lägga in golvvärme på souterrängplanet. Dels för komforten men även för att få till en teknisk bättre lösning. I dagsläget är det oisolerad platta på mark från 1961 som är uppbyggd enligt principen: sand, ca 10 cm singel och därefter oarmerad betong på ca 10 cm. Finns begynnande risk för fuktproblem då det tidigare har legat uppreglade golv på plattan

Har en del frågor kring detta
1. Eftersom vissa väggarna står på grundsulor tänker jag att jag inte vill gräva under dessa, är det en rimlig lösning att låta dessa vara dvs att jag slutar gräva ca 20 cm från väggen och ta rum för för rum så att säga. Det skulle innebära att det inte kommer finnas

2. Planen är att bila bort nuvarande platta och gräva ur och därefter lägga markduk, tvättad makadam 30 cm isolering och sedan gjuta en ny platta på det, med ingjuten golvvärme. låter det som en bra metod?

3.Har ni några tips vad man gör med betongmassorna från bilningen, är tyvärr en otillgänglig radhustomt så flak/container är inte möjligt. tänker bigbags och skottkärra eftersom det är markplan och "raka vägen ut" borde det gå att kärra det. Finns det någon smidigare lösning?

4. finns det någon annan lösning som är bättre? ett av rummen är och kommer fortsättningsvis vara ett badrum och det är framförallt i det som vi vill ha golvvärme. har tittat på ventgolv, men det känns inte som ett alternativ i detta fall.

Det handlar om ca 60 kvm, vad säger den samlade expertisen, fattar att det är ett hästjobb men osäker på om jag har förstått vidden av det. är det ens Görbart och vad tror ni en rimlig tidsåtgång kan vara.



Ska tilläggas kommer att ha kunnigt folk till hjälp och ta in proffs för gjutning men vill gärna förstå processen och ta reda på vilka fallgropar som finns innan jag börjar.

Skickar även med en bild på hur det ser ut i dagsläget, är en pågående avloppsrelining därav stort hål i golvet

Delvis ursprängd betongplatta som visar underliggande lager av sand och singel i en bostadsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det du beskriver är ett riktigt "hästjobb", precis som du beskriver det.
Dessutom med lite risker eftersom vissa väggar står på grundsulan.

Finns det några klarlagda fuktproblem idag?

Kan det vara ett alternativ att lägga elektrisk golvvärme som komfortvärme och låta huvuduppvärmningen ske med radiatorer?
Med klinker som ytskikt.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Ja, det du beskriver är ett riktigt "hästjobb", precis som du beskriver det.
Dessutom med lite risker eftersom vissa väggar står på grundsulan.

Finns det några klarlagda fuktproblem idag?


Kan det vara ett alternativ att lägga elektrisk golvvärme som komfortvärme och låta huvuduppvärmningen ske med radiatorer?
Med klinker som ytskikt.
Hej tack för svar, i dagsläget luktar det lite instängt, oklart om det enbart beror på uppreglade golv på platta. Besiktningsmannen bedömde att det berodde på just detta. Det är det jag vet i dagsläget kring fuktproblemen, vet dock att flera grannar har haft fuktproblem (radhusområde).

Lite osäker på vilka risker du menar, kommer ju inte gräva djupareän eller under sulorna, tänker att eftersom golvet inte är armerat bör det väl inte vara bärande utan att det det är sulorna som tar lasten? Och att det inte är lika stort marktryck som i en källare.

TäNker att det kanske är lämpligt att ta in en kontruktör eller byggnadsingenjör inna vi bestämmer oss för att dra igång med bilningen
 
Jag har nyligen avslutat ett väldigt snarlikt projekt. Ca 60 kvm källare, oarmerad betong och gjutna källarväggar som står på grundsula. Huset är från 1923 så reservation för att din betong är hårdare och mer svårjobbad men behöver inte vara så.

Bilade betongen till max knytnävsstora bitar, tog ca 2 hela arbetsdagar. Började 1/2 år innan med att skaffa gymkort och körde bålträning, hyrd sedan 18 kg bilhammare. Vibrationerna som jag var orolig för efter att ha kört med småmaskiner innan var inga problem med den självdämpande större varianten. I jobbet ingick också pulvrisering av en fulmurad spishörna i tvättstugan och ickebärande duschvägg och lite sånt, underskatta inte hur mycket extra tid sådana till synes små Extragrejer tar. Blir också lite tyngre med större maskin.

Jag vakumsög ut alltsammans. Har ingen källardörr eller liknande så alternativet hade varit att hinka ut det och råkar man inte vara fystränare för ett hockeylag som behöver lyfta massor av skrot skulle jag inte ge mig på det. Vakuumsugningen var ABSOLUT värt sitt pris. Samtidigt var det det som spräckte budgeten mest. Sög både betongen och det som var under, i mitt fall lera. Betongen suger de lätt och snabbt, lera är ett helvete. Fick bila upp den, låta den ligga några dagar sen suga sen samma veva om igen. Tror själva betongsugningen tog ca 1/2 arbetsdag och ca 2k/h. Det var jobbet med leran som fick kostnaden att dra iväg.

Kom ner ca 30cm + från gamla golv höjden till väggsulans underkant. Började med att gräva fram en bit mot ytterväggen för att se hur allt var uppbyggt så jag visste vad jag hade att jobba med. Sen markduk och ett relativt tunnt lager makadam typ 2-5 cm(sprutades ut av vakumkillarna, hade vid det här laget kommit att uppskatta den stora brummande sugbilen med alla dessa möjligheter något oerhört). Sen paddade jag kalaset och byggde på med 10 cm isodrän för att kompensera för det ganska ringa lagret av dränerande material och sen grå Cellplast i ett lager och sen det nya golvet(med golvvärme och x antal km flexslang för el, nätverk och dylikt.

Kort sammanfattning: bila är kul och är det bara golv så gör du ganska mång kvm per timme, men hyr en stor maskin. Bära och gräva är demoraliserande, sug bort skiten istället, värt var enda krona.
 
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
L Linknis skrev:
Jag har nyligen avslutat ett väldigt snarlikt projekt. Ca 60 kvm källare, oarmerad betong och gjutna källarväggar som står på grundsula. Huset är från 1923 så reservation för att din betong är hårdare och mer svårjobbad men behöver inte vara så.

Bilade betongen till max knytnävsstora bitar, tog ca 2 hela arbetsdagar. Började 1/2 år innan med att skaffa gymkort och körde bålträning, hyrd sedan 18 kg bilhammare. Vibrationerna som jag var orolig för efter att ha kört med småmaskiner innan var inga problem med den självdämpande större varianten. I jobbet ingick också pulvrisering av en fulmurad spishörna i tvättstugan och ickebärande duschvägg och lite sånt, underskatta inte hur mycket extra tid sådana till synes små Extragrejer tar. Blir också lite tyngre med större maskin.

Jag vakumsög ut alltsammans. Har ingen källardörr eller liknande så alternativet hade varit att hinka ut det och råkar man inte vara fystränare för ett hockeylag som behöver lyfta massor av skrot skulle jag inte ge mig på det. Vakuumsugningen var ABSOLUT värt sitt pris. Samtidigt var det det som spräckte budgeten mest. Sög både betongen och det som var under, i mitt fall lera. Betongen suger de lätt och snabbt, lera är ett helvete. Fick bila upp den, låta den ligga några dagar sen suga sen samma veva om igen. Tror själva betongsugningen tog ca 1/2 arbetsdag och ca 2k/h. Det var jobbet med leran som fick kostnaden att dra iväg.

Kom ner ca 30cm + från gamla golv höjden till väggsulans underkant. Började med att gräva fram en bit mot ytterväggen för att se hur allt var uppbyggt så jag visste vad jag hade att jobba med. Sen markduk och ett relativt tunnt lager makadam typ 2-5 cm(sprutades ut av vakumkillarna, hade vid det här laget kommit att uppskatta den stora brummande sugbilen med alla dessa möjligheter något oerhört). Sen paddade jag kalaset och byggde på med 10 cm isodrän för att kompensera för det ganska ringa lagret av dränerande material och sen grå Cellplast i ett lager och sen det nya golvet(med golvvärme och x antal km flexslang för el, nätverk och dylikt.

Kort sammanfattning: bila är kul och är det bara golv så gör du ganska mång kvm per timme, men hyr en stor maskin. Bära och gräva är demoraliserande, sug bort skiten istället, värt var enda krona.
Tack för tips om sugbil, kollade upp det och generellt verkar det vara en vettig idé. Om det var i Stockholm får du gärna tipsa om vilka du anlitade, har ringt runt och fått en ganska varierad prisbild.. Gissar att du hade pumpbil till gjutningen, funkade det bra? Hur lång tid tog det mellan tumme och pekfinger? Försöker skapa mig en prisuppfattning/budgetera vad det kan tänkas kosta.
 
Jag håller på med något liknande själv, fast bara i en del av källaren (ca 45 kvm). Köpte en billig bilhammare på Harald Nyborg som jag har bilat upp allt med, sedan har jag grävt ur för hand och kört ut med skottkärra. Runt 25 ton blev det, jag hade också ca 30 cm från överkant golv till underkant sula. Enligt min sjukgymnast var det bara bra för min axel att gräva (på riktigt alltså).

Sedan har jag lagt markduk och nu håller jag på och lägger ut isolering. Betydligt pilligare än vad man kan tro att väga av makadamen. Det blir ca 5-6 cm makadam, 15 cm cellplast och 7-8 cm betong.

Det som har kostat mest för mig hittills är att bli av med skiten. Deponiavgifter är svindyra! Så om det alls är möjligt så är det värt att dela upp schaktmassorna i "rena" (sand, lera, jord) och "smutsiga" (betong, tegel, puts).
 
joakim_j joakim_j skrev:
Jag håller på med något liknande själv, fast bara i en del av källaren (ca 45 kvm). Köpte en billig bilhammare på Harald Nyborg som jag har bilat upp allt med, sedan har jag grävt ur för hand och kört ut med skottkärra. Runt 25 ton blev det, jag hade också ca 30 cm från överkant golv till underkant sula. Enligt min sjukgymnast var det bara bra för min axel att gräva (på riktigt alltså).

Sedan har jag lagt markduk och nu håller jag på och lägger ut isolering. Betydligt pilligare än vad man kan tro att väga av makadamen. Det blir ca 5-6 cm makadam, 15 cm cellplast och 7-8 cm betong.

Det som har kostat mest för mig hittills är att bli av med skiten. Deponiavgifter är svindyra! Så om det alls är möjligt så är det värt att dela upp schaktmassorna i "rena" (sand, lera, jord) och "smutsiga" (betong, tegel, puts).
Hur funkar det om man bara gör del av källare? Det skulle egentligen förenkla en del för oss. Men jag har förstått det som att man kan riskera fuktvandring till angränsande delar i så fall?

en annan fråga, i runda slängar, vad har ditt projekt kostat mellan tumme och pekfinger och hur lång tid tog det att kärra ut allting?
 
Fuktvandring är ingenting jag är orolig för, men jag skall ju inreda med diffusionsöppna material (klinker, kakel och puts). Åt vilket håll skulle det bli fuktvandring och varför?

Det som har kostat hittills är ju mest grejer jag inte har installerat än, typ el- och vvs-grejer (projektet innebär också nytt värmesystem, byte av inkommande vatten och ny elcentral), men förutom det så är det väl i princip:

Bortforsling av schaktmassor: 18000
Makadam: 4000
cellplast: 3000 (kommer nog behöva lite mer)
Fiberduk: typ 1000? (har en hel del över)
Golvvärmegrejerna vet jag inte exakt, men det är väl kanske runt fem sex tusen sådär.
Just det ja, jag byter ju avloppet också, avloppsdelarna har nog kostat runt 4000 totalt.

Jag började bila i princip efter nyår, och var mer eller mindre färdig med grävningen i slutet av februari. Då har jag också bilat ner all kalkputs från väggarna (det var det jobbigaste av allt).

Då har jag inte direkt jobbat ihjäl mig utan kört mest på helger och lite på kvällarna, men jag har fortfarande jobbat heltid, lagat mat nästan varje kväll osv. Ger man sig fan i våld kan man nog göra det på ett par veckor.
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Har grävt fram fakturorna från mitt projekt.

Gjutning av "nya plattan" dvs nya golven i källaren gick på 63 000 inkl moms. I den summan ingår armering och arbetet med att få dit den(som sagt ingen källardörr), gjutningsjobbet inkl pump och 7,5 m³ betong levererat i betongbil och slipning inkl betongslipshyra. Av det är 12 arbetet med slipningen och 7 hyra av slipmaskin+sug etc. Gjutning en tog en dag, slipningen två. La ut gjutningen. Aldrig gjutit så stort förut och man får bara en chans så kändes bra att låta någon som gjort det förut göra det.

Vakuumsugningsfakturorna ligger på 22 000, 21 000 resp 20 000 inkl moms. Av det är tippningsavgifter 5000 exkl. Moms för 30 ton. Makadamet de blåste in betalade jag 500 för 4 ton och det blåste de in hyfsat jämn fördelat mellan rummen på en kvart, så räknar man med släphyra, pris för material och att ens egen tid är värd mer än 0 kronor så blir det snabbt ekonomi i den sista lyxen. Håller med föregående talare att det tar mycket mer tid än man tror att nivellera Makadamet. Tyckte flera gånger jag var klar, kom tillbaka dagen därpå och då kändes det som att en flock gnuer sprungit omkring och rört till allt. Pris per timme för 2 pers och bil var 1760 exkl moms. Tror som sagt själva betongsugandet tog ca halvdag men lägger man på att man såklart få betala för körning hit, körning till tipp och lite slang/bilskötsel så ska man nog räkna med en heldag. Fakturan för första dagen är 20 000 inkl moms med tippningsavgifter och 8 med bil och två man. Endel är nog lera av det också men kanske vad man ska räkna med i runda slängar ändå. Sanero(Norrköping) gjorde jobbet. Tyvärr inget ROT på vakuumsugning. Skulle du vara välsignad med sandgrusjord går ju uppsugning av underliggande massor betydligt snabbare än det gick med lera.

Pris för cellplasten och isodränen blev ganska precis listpriset per kvm plus ett extra paket av vardera. Finns på vanliga kvitton nånstans så kan inte ge någon siffra men minns att beräkningarna stämde väl. Av den kostnaden är ju isodrän en klart största. Körde med 170 kpa isodrän. Grå Cellplast från byggmax s100. Vet inte vad det betyder i kronor och ören på fjärrvärmeräkningen men att lägga lite mer på cellplasten och öka u värdet 10-20 % kändes ändå värt beaktat allt slit och pengar man lagt ned i övrigt. Körde med trycktåligare(= dyrare) isodrän då det efter att ha plöjt igenom en och annan tråd här verkar vara så att isodrän i praktiken är mindre trycktåligt än EPS med samma listade tryckhållfasthet.

Något som drog iväg förutom vakuumsugning en var rörmokeriet. Bytte alla stammar plus golvvärme med 20 mm rör, fördelare, fördelarskåp, sunh-pump och massa smågrejer man inte tänker på. Rörkrökeriet gick på 31000 efter ROT, men då köpte jag hårdvaran för golvvärmen själv(34000)och la ut alla slangar, monterade skåp etc men det är ändå en hel del arbete med att ansluta det hela till fjärrvärmen och i rörmokarfakturan ingår rördragning i ett badrum i källaren och alla rör och avloppsrör utom själva golvvärmen.

Till det skulle man om man vill kunna räkna 100 000 för utvändig dränering. Sen är det ju en uppsjö av "småutgifter" för puts till väggarna, Fogskum för tätning av isoleringen mot kantbalken, plastspik för isoleringen och allt sådant man inte räknar med innan men det blir säker 10-20 lakan för allt sånt om man räknar med färg, puts, verktyg, maskinhyra, munskydd osv.

Satte igång i februari 2019 och var klar februari 2020. Då jobbade jag heltid och jobbade långt ifrån varje helg och natt med renoveringen, man ska överleva socialt också och ens äktenskap ska överleva. Annars blir det en väldigt dyr renovering oavsett hur mycket man gör själv. En stor tidstjuv har varit inställelsetid för rörmokaren. Tror allt stod klart för gjutning i typ 2 månader men golvslangarna var inte provtryckta och det tog en evighet innan de kom och gjorde det. Samma när stammarna skulle bytas när allt var utgrävt. Blev ett par 3-4 moment när allt gick i stå i väntan på att de skulle komma och göra en halv dags arbete.

Ett år är också inkl ett helkaklat och helklinklat bad/tvättrum på 1/4 av källaren. Tror jag räknat ihop 250 000 för hela kalaset inkl allt, blir ca 4200 per kvm vilket är mycket lägre än tillbyggnad av motsvarande storlek och funktion hade gått på.

Lång post men hoppas det kan vara till hjälp. Ang funtvandring skulle jag inte vara orolig om källarväggarna är i betong/puts och inga dumma invändiga tilläggsisoleringar gjort. Då är betongen högst upp i konstruktionen som står mot trä ändå torr. Att göra allt i ett stycke har väl framförallt sin fördel vid gjutningsarbetet och om man ska ha vattenburen golvvärme. Det kan för övrigt starkt rekommenderas, det bästa jag någonsin gjort i renoveringsväg.
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Hårdvaran till golvvärmen blev dyr men då är det trådlösa termostater och styrning och utrustning för 7 slingor(4 används idag och 3 är för framtida utbyggnad) priset steg rätt mkt per extra slinga och extra kostsamt när man gick från 6 till 7 då större skåp, extra fördelningsrör etc behövdes.
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Alltså superstort tack till er båda för svar, det underlättar enormt att få input från andras renoveringar.

vi får tillträde i veckan, så då ska jag i första skedet lyfta på det gamla parkettgolvet och kika hur det ser ut mellan golv och platta. Jag funderar på hur jag ska gå vidare, oklart om det är dränerat och i så fall när. Som jag har förstått det så behöver man börja i den änden (om det inte är hyfsat nygjort) innan man börjar med bilning och utgrävning.

Tror ni att det kan vara ett alternativ att köra typ Platon och isolering uppepå plattan om den visar sig vara torr? Tänker att jag har 240 i takhöjd så kan ju kapa en del därifrån om det behövs
 
Jag kommer att vänta med dräneringen, kanske tar den till sommaren. Det är nog mest viktigt ifall man har fuktig jord direkt mot väggarna, eller vatten direkt under plattan. I mitt fall så ligger det en gammal platonmatta med singel utanför, det verkar funka bra. Väggarna var snustorra utom i ett hörn där jag misstänker att takavvattningen har åkt rakt ner i backen. På golvet låg ett uppreglat trägolv, gissningsvis från 70-talet, det såg ut som nytt.

Men när jag började gräva visade det sig att grundvattnet ligger ca 30 cm under det gamla golvet, så jag grävde ner till den nivån, och där fick det räcka. Förmodligen tänkte man likadant när man byggde kåken, för sulorna under väggarna står precis i vattenytan. Men som sagt, det gamla golvet bestod av läkt och cellplast med spånskiva ovanpå, och det såg ut som att det lika gärna kunde ha lagts igår.

Jag hade bilat upp en liten bit vid en yttervägg (kanske den där man tror att det är störst risk för fukt) och grävt en lite provgrop för att se hur det ser ut.

Men det är klart, om man inte vill byta avlopp och massa sådant som ligger i plattan, och ändå har 240 i takhöjd så hade jag kanske gjort så att jag hade lagt golvvärme i spårad cellplast och typ flytspacklat ovanpå helt enkelt.

Jag ville ju ändå inreda en tvättstuga och en toalett, så då behövde jag bila för nytt avlopp, och så skall vi byta var pannrummet är och så är det lika bra att byta inkommande vattenledning och hux flux så står man där med 25 ton betong och sten i en hög på tomten...
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.