Hej, har köpt ett hus som är byggt 1978, mycket är renoverat. Nytt tak och nya fönster. Kök och badrum 10 år gammalt. Huset såg väldigt fräscht ut på visning, men jag kände en en svag lukt som gjorde mig lite orolig. Huset var besiktigad för tre år sedan så vi gjorde bara en krypgrundsbesiktning nu. Anticimex gubben "godkände" krypgrunden, inga fuktskador, men han rådde oss att installera en avfuktare i krypgrund (detta kommer vi att göra under våren).

Nu har vi bott i huset i en månad och jag känner den där lukten från visningen och oroar mig mer och mer (min sambo känner det inte). Har lokaliserat lukten på två ställen, ett litet förråd under trappan vart det inte är renoverat, gammal matta och tapet. Det andra stället är bak kylskåpet, där har dom dragit några rör och det är en öppning på ca 50 *50 cm så man ser reglerna, ser ingen fukt men känner den där lukten starkt (fukt, mögel, gammal, vet inte vad det är), detta är väggen mellan köket och badrummet.

Då undrar jag, tror ni att det hjälper att sätta igen hålet i köket med en gipsskiva och täta till med silikon. Och i det lilla förrådet måla väggarna och lägga nytt golv. Försvinner lukten då?
Kan det vara lukt från en gammal fuktskada som är åtgärdat? :thinking:
Ångrar nu att vi inte gjorde en ny besiktning innan vi köpte :seenoevil:
 
Det kan inte vara syllarna? 70 tals hus är ju kända för att ha impregnerade syllar som drar åt sig fukt och luktar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.