Jag ska plantera häck runt min hörntomt och läst att det gäller 0.8m maxhöjd i en sikt-triangel på 10m åt båda håll.
Men vad gäller om jag flyttar in häcken, säg 2 m in på min tomt? Det måste ju finnas en gräns för hur långt in på tomten denna regel gäller men lyckas inte hitta någon info?

Någon kunnig som kan hjälpa mig. :)
 
Du skriver ju svaret själv.
Inom sikttriangeln gäller 0.8m
 
10m mäts från punkten där vägarna möts.
Schematisk illustration av gatukorsning med mätning av häckhöjd, markerat 10 meter från vägens mitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så om du flyttar in häcken innananföt den gröna ytankan du ha vilken höjd du vill.
 
  • Gilla
Nedro
  • Laddar…
Diagonalt över hörnet så det går att se 10 m in på korsande gata , så det är bara att mäta och syfta, du har själv skrivit det och detta är bara en bekräftelse plus lite till.
 
  • Gilla
Vificktomt
  • Laddar…
Såklart.
Dum jag är, givetvis är det så. Precis börjat läsa på om detta. :)
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
10m mäts från punkten där vägarna möts.
[bild]

Så om du flyttar in häcken innananföt den gröna ytankan du ha vilken höjd du vill.

Vägarna möts blir då precis i hörnet på min tomt
Har bilväg precis utanför, ingen cykelbana.
 
Men om huset skymmer sikten inom de 10 m från varje hörn, gäller fortfarande denna regel?
 
Inom siktområdet får inget skymmande finnas. Till skymmande anordningar räknas exempelvis:

  • Mur
  • Häck
  • Räcke
  • Snövall
De anordningar som har en höjd över vägbanan på över 0,8 meter, räknas som skymmande.

Siktlängd inom bostadsområden
  • Fri sikt gata/gata – 10/10 m
  • Fri sikt gata/utfart – 2,5/2,5 m
K'älla: https://tekniskhandbok.goteborg.se/Arkiv/2017
-1/__site/__planering__utformning__korsningar__siktikorsning.html


Men den parkerade bilen (eller husvagnen) på uppfarten, den är ju betydligt högre och kan stå mycket nära utfarten.

Snövall, den var rolig!

Gör en utfart så krymper triangeln till 2,5 meter?
 
Intressant. Tack för infon!

Ser på Google Maps att det stod en 20 meter hög björk i min sikttriangel för 5 år sedan. Ibland undrar man ju vilka regler som faktiskt är relevanta :) Eller den kanske växte upp på ett år? "Bambubjörk".
 
J joakimbrodd skrev:
Intressant. Tack för infon!

Ser på Google Maps att det stod en 20 meter hög björk i min sikttriangel för 5 år sedan. Ibland undrar man ju vilka regler som faktiskt är relevanta :) Eller den kanske växte upp på ett år? "Bambubjörk".
Enligt lagen får den inte stå där, men sen kanske den inte skymde så mycket. Det är ju faktiskt upp till dom som använder korsningen att anmäla om det skymmer mycket :rolleyes:
 
Så sant, det sunda förnuftet skall väl användas i största möjliga mån här.

En viss sikt skymdes dock i korsningen skulle jag vilja påstås. Alla träd + häck är numera nedmejat av förförra ägaren.
 
  • Gatuvy med täta häckar och stora träd skymmer sikt vid korsning, hus syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I mitt tyckande (!) BÖR man kunna ha ett högt träd - om inte av ek-tjockleksstam - om man ser till att kronan börjar en bra bit upp. Jag har tex en vägskylt i min hörna och eftersom ena vägen har stark lutning upp kan man tycka att skylten borde sitta högre.

Min hörna på 50 kvm kan ju inte användas på något vettigt sätt, speciellt som tomten inte är mer än 600 kvm. Jag har löst det på så sätt att jag fyllt partiet med häck på häck på häck av bok som hålls på 80 cm höjd. Det blir ändå fint då resterande del av trädgården ligger 100 cm högre upo.
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
J joakimbrodd skrev:
Men om huset skymmer sikten inom de 10 m från varje hörn, gäller fortfarande denna regel?
Har du fått bygglov för ett hus ute vid gatan så är det okej. Går att lösa med speglar, stopplikt, vägbula etc.

Hos min granne stod garaget där först, sedan breddades vägen så att garaget nu står dikt mot trottoaren (ej i korsning utan längs gatan). Han fick ha garaget kvar.

En annan bekant fick dock sälja en remsa av sin tomt (nästan gratis) när det skulle dras ett järnvägsspår. Så styrkeförhållandena är lite olika mellan Svensson och överheten.

Men nybygge så långt ut godkänns knappast, brukar vara prickmark mot det allmänna så att stat/kommun kan anlägga rör, bredda väg, dika av etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.