Hej,

Jag bor i ett hus med centralfläkt, vi har därför ingen motor i vår köksfläkt. Utan bara ett vrede som vi trycker upp då vi ska laga mat.

Vi är relativt nyinflyttade och till min fasa märker jag nu att en unken lukt sprider sig från köksfläkten in i hallen och resterande rum.

Vi bor ovan på en restaurang, men det vi känner kommer från fläkten i vårt kök och påverkas inte om vi vädrar. Då vi har undertryck känns det snarare som att det blir värre om vi vädrar.

Är denna lukten "Luft" eller sitter den liksom i fläkten så att det hjälper att byta fläkt? Jag har frågat om vi får installera en ny fläkt med en motor för att se om det hjälper.

Jag har ingen aning.
 
  • Gilla
Axxen80
  • Laddar…
L Lägenhetensomluktar skrev:
Hej,

Jag bor i ett hus med centralfläkt, vi har därför ingen motor i vår köksfläkt. Utan bara ett vrede som vi trycker upp då vi ska laga mat.

Vi är relativt nyinflyttade och till min fasa märker jag nu att en unken lukt sprider sig från köksfläkten in i hallen och resterande rum.

Vi bor ovan på en restaurang, men det vi känner kommer från fläkten i vårt kök och påverkas inte om vi vädrar. Då vi har undertryck känns det snarare som att det blir värre om vi vädrar.

Är denna lukten "Luft" eller sitter den liksom i fläkten så att det hjälper att byta fläkt? Jag har frågat om vi får installera en ny fläkt med en motor för att se om det hjälper.

Jag har ingen aning.
Jag vill alltså poängtera att luften som kommer utifrån inte luktar över huvud taget även fast vi bor ovanpå restaurangen.

Kan jag göra något annat? Lägga luktrenare i fläkten?
 
Jag har även diskat filtret två ggr. Så det känns mer som att detta är en fråga om att det pyser ut från själva fläkten.
 
Att byta fläkt brukar inte vara genomförbart/tillåten om fastigheten har en centralfläktslösning.
Känner du om det drar eller blåser in från fläkten när ventilen är stängd? Om någon i fastigheten har installerat en icke godkänd fläkt kan det hända att luft trycks in i din lägenhet.

Är det hyresrätt? I så fall kan du höra med värden.
 
E etompau skrev:
Att byta fläkt brukar inte vara genomförbart/tillåten om fastigheten har en centralfläktslösning.
Känner du om det drar eller blåser in från fläkten när ventilen är stängd? Om någon i fastigheten har installerat en icke godkänd fläkt kan det hända att luft trycks in i din lägenhet.

Är det hyresrätt? I så fall kan du höra med värden.
Hej,

Nej det är en bostadsrätt. Jag tycker inte att det känns som att det händer någonting speciellt när fläkten är stängd. Snarare att det pyser ut lite luft.

Ok, men om jag inte kan byta fläkt, går det att göra något annat? Göra rent rören?
 
L Lägenhetensomluktar skrev:
Hej,

Nej det är en bostadsrätt. Jag tycker inte att det känns som att det händer någonting speciellt när fläkten är stängd. Snarare att det pyser ut lite luft.

Ok, men om jag inte kan byta fläkt, går det att göra något annat? Göra rent rören?
"Pyser ut luft" kan du vara mer specifik omkring detta? Det ska inte finns ett drag som blåser in luft från fläkten.
 
När man håller handen under fläkten så känns det lite som att det blåser där. Men inte avsevärt mycket, därför kan jag inte tydligt bestämma om det "blåser ut" eller om det bara inte blåser in alls om du förstår vad jag menar.
 
Ta en bit hushållspapper och håll under fläkten (1-2 cm avstånd). Vid öppen ventil/vred så ska papperet direkt sugas fast mot filtret och stanna kvar.
Stänger du ventilen ska pappret släppa.
 
E etompau skrev:
Ta en bit hushållspapper och håll under fläkten (1-2 cm avstånd). Vid öppen ventil/vred så ska papperet direkt sugas fast mot filtret och stanna kvar.
Stänger du ventilen ska pappret släppa.
Så är det ju, så det verkar vara i sin ordning. Men då är ju frågan vad odören kommer ifrån? Är det luft eller kan själva rören lukta och behövas bytas?
 
E etompau skrev:
Ta en bit hushållspapper och håll under fläkten (1-2 cm avstånd). Vid öppen ventil/vred så ska papperet direkt sugas fast mot filtret och stanna kvar.
Stänger du ventilen ska pappret släppa.

Hej,

Jag funderar på en annan sak. Restaurangen har eget fläksystem så det kan omöjligtvis komma från fläkten enligt bostadsrätten.

Din anvisning ovan visar ju att det är tryck i fläkten.

Dock så har jag svårt att avgöra om lukten kommer från fläkten eller avloppet. Och en tanke som slår mig är att de kanske har samma avlopp på tex en toalett. KAN luft komma från restaurangen upp via vårt avlopp?

Jag tog bort några ventiler, och det stank verkligen. men oklart om de är den doft jag letar efter,


Vår toalett är inte drabbad alls, utan det är enbart i köket. Så något fel är det någon stans garanterat. Det luktar också konstant, vilket gör att det inte heller bara kan vara någon som lagar mat och så utan det är hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.