Nu när vi ska bygga nytt tänkte jag försöka inreda lite med feng shui...dels för att barnen förhoppningsvis ska sova BÄTTRE !!!!!! :-X Varken vår 2.5 åring eller 1 åring sover hela nätter. Jag läste om feng shui och enligt deras metod sover då våra barn helt fel i rummet !?! :-X Försöka duger ju...nu till frågan vilka kulörer ska de då ha i sina rum....vi har en pojke o en flicka ??? ::)
 
Hej!
Feng Shui handlar i slutänden mycket om sunt förnuft.
Det som känns bra ÄR bra.

Det finns två olika inriktningar inom feng shui, kompasskolan och formskolan.
Enligt kompasskolan mår man bra om man ligger med huvudet åt öster, men det är ju inte alltid möjligt.
Vad som är viktigt att tänka på är att placera sängen i kraftposition. Dvs med stöd i ryggen och i sidorna och med uppsikt över dörren.
Nu är ju dina barn så små ännu så jag vet inte hur pass de påverkas av detta.
Det är väl ganska vanligt med avbrutna nätter i den åldern.

Enligt Feng Shui ska man undvika speglar i barnrum. Även i andra sovrum ska man vara försiktig med speglar. Undvik i så fall att den reflekterar sängen.

När det gäller färgerna så kan man antingen ta hänsyn till vilket område i livet just det rummet reprensenterar eller vad som gäller lite mer generellt för sovrum alt. barnrum.
Har du läst om Baguan? Det är ett fengshui-redskap som du lägger över en ritning över hela ditt hem eller över ett enskilt rum för att se var de olika områdena ligger.
Det är otroligt intressant.

Undvik allt för skarpa och knalliga färger. Ljusblått sägs vara en av de mest lugnande färgerna. Alternativt hudfärger som beige, aprikos, brunt.
Överhuvudtaget gäller en lugn inredning.
Som du säkert läst så handlar Feng Shui mycket om att rensa och att ha ordning.
Lättare sagt än gjort, jag vet  ;) I alla fall så är detta viktigt även i barnens rum. Att röja undan leksaker och annat inför kvällningen för att ge lugn och ro.

Lycka till!
/Isabelle.

 
Tack för ditt rika svar !!! Har precis blivit intresserad av detta så jag känner inte till så mkt än ;D Var kan jag hitta en sk baguan då ??? läste nåt om det på nätet men den "kartan" var mkt otydlig - inte värd att skriva ut !!!
Du verkar ju känna till en hel del ::).....tack än en gång
 
Hej!
Inte för att jag vet så mycket om Feng Shui, men en sak vet jag... Små barn sover oftast aldrig hela nätter!  :)  I vårt sönderstressade samhälle finns det tyvärr inte plats för våra barn och deras naturliga beteende, de STÖR de vuxna så att vi inte kan utföra det vi "måste" göra (typ arbeta och försörja familjen, samt vara pigg och glad hela dagen...)

Jag tror mycket på det sunda förnuftet, precis som Isabelle skriver, men banka inte huvudet blodigt över att så små barn inte sover hela nätter... Det är snarare NORMALT att de vaknar, det har att göra med våra nedärvda instinkter. Man måste ju kolla att allt är som det var när man somnade sist!  ;)

Lycka till!  :)
 
Oj, jag glömde en sak!

Isabelle, varför är det inte bra med speglar i sovrummen? *nyfiken* :)
 
Det är inte enbart våra barns sömnstörningar jag menade !!! :-[ eftersom jag ska inreda allt från grunden tänkte jag prova mig fram! :-[......jag vet mycket väl att barn sover oroligt....det har jag känt i över 2 1/2 år nu men det kostar ju inget att prova om man nu kan skapa harmoni i barn rummen eller hur ?
 
dennifrid skrev:
Var kan jag hitta en sk baguan då ???
Jag skulle rekommendera dig att läsa en bok som heter Feng Shui för svenska hem av Agneta Nyholm Winqvist.
Finns på biblan om du inte vill köpa.
Jag har läst massor av böcker i ämnet och tycker att denna är överlägsen. Speciellt som nybörjarbok. Hon skriver bra och förespråkar just detta med sunt förnuft och egen smak.
Blir du lycklig av knallröda väggar i sovrummet så är det bra feng shui för just dig.  :)

I den boken finns en bagua du kan använda. Det behövs lite instruktioner om hur man lägger den också. Återigen detta med två inriktningar. Antingen ska den läggas enligt ett visst vädersträck eller så är det ett av områdena som alltid ska läggas vid entren.
Jag har använt mig av den senare metoden.
Det är också den som beskrivs i ovan nämda bok.
 
lbg skrev:
Oj, jag glömde en sak!

Isabelle, varför är det inte bra med speglar i sovrummen? *nyfiken*  :)

Oj svårt med ett kort svar här.
Inom Feng Shui pratar man mycket om Chi, energi som finns i rörelse omkring oss hela tiden.
Det gäller att hitta en bra balans av chi. Speglar är fulla av kraftig energi som det kan vara svårt att sova i.

Man ska också undvika så mycket elektrisk utrustning som möjligt i sovrummet.
 
Ååh, jag hoppas inte du tog illa upp av mitt inlägg, dennifrid! Det var verkligen inte menat på det viset! :-[ Det var mest en generell analys av vårt samhälle av idag och hur jobbigt det kan vara med småbarn som inte sover som man vill. Till dig personligen var det mest menat som en uppmuntran. Jag har själv en 3½-åring samt en på 16 månader... ;) :p

Jag ska i vlket fall titta lite närmare på det med Feng Shui, den där boken Isabelle rekomenderar verkar intressant!
 
Jag har också inspirerats av den renhet och de färgval som som Feng shui representerar. Det är så man skulle ha det men vägen dit är nog rätt lång. Det inser jag när jag läser Rensa i röran med feng shui: Karen Kingston. Det var ju inte din fråga dennifrid, men tänkvärd läsning när man är i flyttartagen.
 
För att förklara det där med speglar i sovrum kan jag berätta en kort historia som en feng shui föreläsare berättade för oss.

En kvinna hade precis blivit lämnad av sin man. Hon tog det väldigt hårt och förmådde sig knappt ur sängen. Mitt emot sängen hade hon garderober med speglar på dörrarna. Efter ett drygt halvår tog hon hjälp av en feng shui konsultör (vår föreläsare) för att försöka förnya hemmet och få balans på tillvaron igen. Trots att hon spenderade den mesta av tiden i sovrummet var det rummet hon ogillade mest. Hon kände sig fängslad. Det första konsultören rekommenderade var att hon skulle ta bort speglarna. Anledningen var enkel. Kvinnan var i djup sorg och det påverkar vårt ytttre. varje morgon möttes hon av sin spegelbild med fett hår och mörka ringar under ögonen. Hon övervarkade sin egen missär hela tiden. Redan dagen efter att speglarna togs bort hade hon lättare att ta sig upp ur sängen.

Det finns för övrigt massa spännande böcker om feng shui och har du intresset så börja läs!! :) Du blir inte besviken. Det slukar en ;)

Mvh //Ulrika
 
Tusen tack för alla toppen svar...
lbg: jag tog inte illa vid mig direkt men det kändes som om du trodde att jag gnällde över mina barns sömnsvårigheter. Man försöker ju med allt eller hur hihihi !!!!
Idag har vi i alla fall varit och valt all kakel och klinker och det blev väldigt jordnära färger :) :) :)....visst e jag en bra bit på vägen.

isabelle: gissa vad din bokrekomendation står överst på min julklappslista hihi ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.