Claes Sörmland
D Derbyboy skrev:
Är det helt fel med stenmjöl istället för rörgravsgrus. Rörgravsgruset är 30 procent dyrare.
Ja. Stenmjölet ska typ packas omsorgsfullt lager för lager med padda för att inte sjunka påtagligt senare. Rörgravsgrus sjunker inte på samma sätt eftersom kornen är runda.
 
D
Jag kommer lägga makadam 8/16 i botten.

det är helt ok att det sjunker runt om tanken. Jag kan fylla lite mer senare. Ska inte anlägga gräsmatta fören om 2-3 år.
 
  • Gilla
Nafnafnaf och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Derbyboy skrev:
Jag kommer lägga makadam 8/16 i botten.

det är helt ok att det sjunker runt om tanken. Jag kan fylla lite mer senare. Ska inte anlägga gräsmatta fören om 2-3 år.
Är väggrus 0-18 mm billigare så kan du ju också överväga det. Samma egenskaper som 0-8 men eftersom det finns småsten i det så har det i alla fall lite bättre egenskaper gällande packning. 0-32 mm är ännu enklare att packa men det är inte kul att skyffla om du tänker göra manuellt arbete.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är väggrus 0-18 mm billigare så kan du ju också överväga det. Samma egenskaper som 0-8 men eftersom det finns småsten i det så har det i alla fall lite bättre egenskaper gällande packning. 0-32 mm är ännu enklare att packa men det är inte kul att skyffla om du tänker göra manuellt arbete.
Det du kallar väggrus är kross. Ska man ha det kan man lika gärna ta 0-8 kross.
 
Claes Sörmland
P Prodigys skrev:
Det du kallar väggrus är kross. Ska man ha det kan man lika gärna ta 0-8 kross.
Huvudargumentet var att överväga det om det är billigare än 0-8.
 
D
Jag tänker att om jag nu använder kross så kan jag åtminstone hålla mig till fraktionen 0-8 eftersom tillverkaren rekommenderade den även om det då skulle vara ”grus”

De prisuppgifter jag fått är

2500 för stenmjöl 0-8
3800 för rörgravsgrus/sand
 
D Derbyboy skrev:
Jag tänker att om jag nu använder kross så kan jag åtminstone hålla mig till fraktionen 0-8 eftersom tillverkaren rekommenderade den även om det då skulle vara ”grus”

De prisuppgifter jag fått är

2500 för stenmjöl 0-8
3800 för rörgravsgrus/sand
Är dom priserna per ton, kubik eller totalt? Med eller utan transport och hur långt är det till brottet/grustaget?
 
D
Ja det är från grustaget till tomten. Tomten ligger på Värmdö. Det är 12-13 ton.
 
D Derbyboy skrev:
Ja det är från grustaget till tomten. Tomten ligger på Värmdö. Det är 12-13 ton.
Beroende på sträckan mellan hus och stenbrott så skulle jag säga att 208kr per ton för 0-8 är lite väl mycket men utgår från hur långt jag har till närmsta brott(3mil)
 
D
2500 är det absolut billigaste jag fått tag på. De flesta skulle ha drygt 3000 kr.
 
Beror väl en hel del på vad framkörningen ligger på.

Jag hittade inte stenmjöl för under 200kr ink moms utan frakt ens.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Beror väl en hel del på vad framkörningen ligger på.

Jag hittade inte stenmjöl för under 200kr ink moms utan frakt ens.
Ballast i södra sandby har 0-8 för 166kr ink moms, har man sen lite kontakter kan man få rabatt också.
 
Redigerat:
D
Jag får säkert betala lite stockholmspriser. Jag har jämfört 4-5 stycken och de ligger mellan 2500-4000 för stenmjöl 0-8. Då snackar vi om 12-15 ton.
 
D
Det är ju helt klart värt att jämföra priser hurusom.
 
P Prodigys skrev:
Ballast i södra sandby har 0-8 för 166kr ink moms, har man sen lite kontakter kan man få rabatt också.
Då får jag kolla med dem nästa gång jag ska ha nått.
Kan inte bli dyrare än den lokala som beställer bil från norra Malmö. Blir 1.5h körning bara för att ta sig till stan och tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.