Vi planerar bygga ett Multifunktionellt hus. Har kontakt med Myresjöhus kontor i Solna.

Skulle vara kul att höra från alla er som bygger med Myresjöhus (inte bara de som bygger samma hus som vi), vilka är de viktigaste eller mest luriga tillvalen som man kan tänkas förbise? Vilka har ni andra valt ovanpå grundstandarden?

En sak jag själv t ex funderat på är hur man kan få telefon-, TV-antenn- och datakablar snyggt dragna redan från början i huset. Antar att detta inte ingår i "grundstandarden"? Men finns det som tillval bra lösningar?

Vore kul att få många svar med intressanta tillval listade.
 
Hej! Jag vet ingenting om det du skriver om kabeldragning osv., men jag kan tala om våra tillval: andra ytterdörrar, golvvärme, klinker i entrén, dyrare kök än det som ingick, uppgradering av vitvaror, dörrar inomhus, lite dyrare kakel/klinker i badrummen, bubbelbadkar och kamin. Vi köpte också garage av Myresjöhus. 136 260 kr blev det för tillvalen, exkl. garaget.
 
När det gäller kabeldragning för data, tele och tv så gör du upp det md elektrikern direkt.
 
S
Vi har valt till aluminiumfönster, tyckte det verkade vettigt :D
Kostar ca 1000 kr extra/fönster

// Sandra
 
Hej,
Vi bygger hus med Myresjö och all kabeldragning gällande el gjorde vi själva upp med elektrikern. Hade ett möte med honom innan han påbörjade sitt arbete i huset. Via honom köpte vi även till spottar i ryggåstaket, infällda lampor utomhus mm. Fungerade mycket bra. I övrigt kan man ju välja till nästan vad som helst som tillval, det är bara en kostnadsfråga...
 
Vårt Myresjöhus är snart färdigt. Några nedslag bland tillvalen:
  • Bergvärme istället för frånluftsvärmepump (offert direkt från rörmokaren)
  • Rör genom bottenplattan i garaget ut i trädgården, för vatten och el till vårt eventuella poolbygge
  • Stjärnnät för TV och för tele/data. Läs mer i forumet Teknik. Ett tips: Om "kopplingscentralen" skall ligga i en klädkammare eller dylikt, se till att lägga några eluttag i närheten.
  • Låsbara fönster på bottenvåningen
  • Lite dyrare badrumskakel, diverse tillval i köket
  • Centraldammsugare med sockelsugdosa i köket (vete katten om vi inte borde haft en dosa i hallen också)
  • Dimmer i många av rummen
  • Skymningsrelä på utsidan av huset kombinerat med timer i elcentralen, för styrning av ytterbelysningen och trädgårdsbelysningen

Hoppas ni blir nöjda med ert bygge!
 
Vi håller oxå på att bygga en Myresjöhus, dock inte mulitifunkionella huset.

Jag kan ju lista från huvudet de tillägg vi har

Klinker i hall
Spegelgarderob till hallen (vi ska ha en i sovrummet oxå men den ingår från M-hus)
Contura kamin
Massa tillval till köket från HTH ( andra luckor, inbyggnadsugn, micro osv)
Kyl / frys, ugn i aluminium
Induktionshäll ( man kan välja 60 cm eller 80 cm)
Andra innedörrar än standard (vi valde fjordsippa och de var inte så mkt dyrare)
vägghängda toaletter
Bidé (vägghängd)
Golvvärme i badrum uppe (de är bara i nedervåningen det är golvvärme som standard i vårt hus)
Farstukvist
Takkupa
Centraldamsugare
Extra slang till centraldammsugaren att ha på övervåningen
Hörnbadkar
Annan färg än vit till duschen
Annan ytterdörr
Vi kommer att ha både torktumlare och torkskåp i tvättstugan
Värmeväxlare till fjärrvärmemodul
Dubbelcarport med förråd ( byggsats)
Målade väggar istället för tapetserade
Huset kommer att vara grundmålat då vi får det. Det är ett nytt tillval man kan köpa.

Hm, det var det jag kom på så här på rak arm. Tobbe är ju elektriker ( det är inte Tobbe som skriver nu) så han är insatt i det där med elen och där gör vi en del tillval. Vi kommer bland annat att ha något som heter Lexcom. Jag är inte alls insatt i det där med Lexcom men TV, tele och data
uttag att göra.

En sak som irriterade mig är att i Myresjö broschyren där det var bilder på standardutrustningen så var duschen vit, spegelgarderoben var vit runt om osv. Jag har en del kompisar som inte trodde man kunde få det i en annan färg, typ i aluminium, så de har fått det vita. Vi frågade vad det kostade att få det i aluminiumfärgat och fick till svaret att det inte var någon priskskillnad. Det borde ju stå att man kan välja i andra färger.




 
En sak jag skulle valt idag om jag skulle göra en beställning är platsmålade snickerier. D v s att målaren målar alla socklar, lister och foder på plats. Spikhålen syns ganska bra i de förmålade snickerierna.

Jaja, det är därför Gud uppfann latexfogen... ;)
 
Vi valde andra lister och dörrfoder än standardlisten. Jag tror vår variant heter Allmoge. Då ingår att de målas på plats.
 
Vi har också allmoge. Det krävs dock en särskild beställning för att få dem platsmålade, iaf var det så för oss.
 
Bart skrev:
Vi har också allmoge. Det krävs dock en särskild beställning för att få dem platsmålade, iaf var det så för oss.
Hej! Vadå få dem platsmålade? Vad är de annars? Allmoge listerna kostar väl inget extra, men dock är de tillval från standard...
 
nihtila skrev:
[quote author=Bart link=1139688223/0#9 date=1140443893]Vi har också allmoge. Det krävs dock en särskild beställning för att få dem platsmålade, iaf var det så för oss.
Hej! Vadå få dem platsmålade? Vad är de annars? Allmoge listerna kostar väl inget extra, men dock är de tillval från standard...[/quote]

Vi fick betala lite extra för allmogelister och socklar. Det vi då fick var fabrikslackerade lister och socklar. Platsmålat skulle ha kostat oss en ganska rejäl slant, jag kommer inte ihåg exakt vad det var men runt 5 000:-. Jag tyckte inte att det var värt pengarna då, men nu när jag sett det färdiga resultatet så börjar jag ångra mig. Det kommer nog sluta med att jag går runt och målar spikskallar i sommar ;)
 
Vi bygger ett harmoni och har valt till:
-Lockläktpanel
-Spröjs
-3 st takfönster TF 14
-Röd tvillingarna pardörr
-Röd Groventrédörr med glas
-Braskamin Contura 660 T:6
-Golvvärme nere samt badrum uppe.
-Utökat bjälklag uppe.
-Trappa modern Ek massiv ek
-Spalje Modern Ek
-Klinkers i hall
-Stilpaket aluminium kök
-Utökat kök
-Fläkt från Thermex
-Vedum Morning 1250 samt större spegel.
-Extra VVB

Samtidigt har vi valt bort alla garderober, inredning tvättstuga samt Duschvägg och handfat toa nere.
 
Hej!

Hoppas det går bra med erat hus. Jo, en fråga, kan man välja bort vissa delar och få tillbaka det på andra grejor. Tex att man ordnar tvättstuge inredning garderober o dylikt själv tex fr Ikea, får man välja annat för de pengarna då? Tacsam för svar, vi har precis börjat titta på tillval har du mer tips?
Tack på förhand?
MVH Cina! :)
 
Ja det hoppas jag med... :p

Vi har valt bort inredningen och fått 80% av värdet i avdrag och så handlar vi det själva men snickarna hjälper oss att sätta upp det.
Jag tycker de vanliga tvättställen med tre tvättkorgar under är helt värdo så vi kommer sätta bänkskivor och hyllor i tvätten istället så att man får ordentligt med plats för tvättkorgar och städsaker samt att man faktiskt KAN stå där och fixa tvätten om man vill...

Nja jag vet inte om jag har tips förutom att ta med ordentligt med kökspengar i kalkylen om ni ska ta HTH som leverantör och kolla priset på deras bänkskivor både en och två gånger... ;)

Jo ett tips: Välj till sånt som ni har svårt att fixa i efterhand tex: trappa, golvvärme, köket...

Catrin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.