Hej jag har en Electrolux frys hem , som jag vill Tina men vet ej hur man gör med den delen längs uppe ?
 
A
Öppna dörren
Dra ur sladden
Vänta i två dygn
 
  • Gilla
Flurije
  • Laddar…
Hur ska jag göra med maten som jag har i frysen?
 
Slå in maten i ditt tjockaste duntäcke under tiden du jobbar med frysen.

Koka vatten och ställ in, byt när det kallnat till hett, en frys avfrostar du på någon timme.
Vet att andra kört med byggfläkt som blåst varm luft, funkar säkert bra det också.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Ställ ut maten i kylan några timmar. Avfrosta på kvällen tex.
 
  • Gilla
Flurije
  • Laddar…
Koka vatten och ställa in i frysen är dumheter. Använd en hårtork. Varmluftspistol är inte lika lämpligt då det är lätt att skada skåpet med för varm luft.
 
G Guson skrev:
Koka vatten och ställa in i frysen är dumheter.
Motivera gärna varför du tycker det är dumheter.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Det tillför lite energi jämfört med att blåsa varmluft på isen.
 
Hetvatten är bättre i grytor är bättre. Det är min erfarenhet. Du har högre effekt på spisen än hårtorken.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
G Guson skrev:
Det tillför lite energi jämfört med att blåsa varmluft på isen.
Aha, kanske det. Men jag tycker det är skönt att vara lat så att ställa in en kastrull med hett vatten anser jag vara energisparande jämfört med att blåsa med en hårtork.
 
Brukar ställa in ett par byttor och kastruller med vanligt varmvatten. Värmer sen med kupévärmare eller hårtork så det går fortast möjligt.
 
A
Det går inte attavfrosta en självavfrostade frys mha varma byttor eller hårfönar byggtorkar etc. såvida man inte lägger maten i en annan frys eller äter upp den.
Om man skruvar isär hela frysen tar det minst 40 minuter med varmluftspistol annars minst ett dygn.
 
electroluxaren skrev:
Det går inte attavfrosta en självavfrostade frys mha varma byttor eller hårfönar byggtorkar etc.
Du menar att det inte behövs va? Eftersom frysen är en "självavfrostade" ;)

Man frostar väl inte av frysen när:

Den helt full.

Det är varmt ute.

Utan man äter ner innehållet eller ger fan att handla den byst när man planerat att avfrosta. Och ett plus att det är rejält kallt ute så varorna lätt kan ligga ute några timmar.

Alt. fryser man ett gäng pet-flaskor fulla med vatten som hjälper till att hålla frysvarorna kalla under avfrostningen
 
Brukar frosta av den i början av sommaren. Maten hinner ju inte tina för att den ligger framme en stund. Glassen kan man äta upp när man är klar.
 
A
Jisses
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.