Hejsan! Jag har ett litet problem när det kommer till mängda, och jag skulle verkligen uppskatta er hjälp!

Vi säger att väggen har längden: 4 meter och att höjden är: 2,8m

Innerväggen består av:
1. Skena gyproc AC 95 som kantfprofil (I golv, vägg och tak)
2. Regel Gyproc XR 95, C 450MM
3. 11 MM OSB skivor
4. 12,5 MM gyproc gipsskivor
5. 95 MM mineralull

Min fråga är då, hur räknar jag ut hur mycket material jag behöver av var och en av dessa för väggen? Samt vilka enheter skall man använda? är det Meter, styck osv?
 
Skena i meter 2xlängd+2xhöjd 13,6 meter
Regel höjd i meter gånger längd/cc i meter-1 st
Osb och gips och isolering i m2 längdxhöjd + 10% spill, sen dela det med m2 för en skiva.
skruv, ska du inte ha det?
 
Så här ser mina recept ut, man får justera skenor osv beroende på vägghöjd såklart. Men detta är grunden för din vägg.
Räknar ju ofta lite större saker så kör inte fullt ut med spill i detta läget.
Du behöver säkert inte allt heller, skarvband behövs ju inte om du kör osb bakom osv.
 
  • Skärmbild av dator med öppen byggkalkyl som listar olika byggmaterial och mängder för väggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Emelisabeth och 1 till
  • Laddar…
kanske ska förklara bilden också
Du ser vad det är för delar i väggen till vänster,
BD 63 är byggdel och 63 koden för innerväggar
Material kolumnen, visar material för varje rad, där åtgången kan diffa mot mängden, här kan man jobba med spill och sånt.
Lämpliga enheter ser du ju där också.
Priserna i sista kolumnen är ett bruttopris, alltså enbart arbete samt material inget annat, Helt utan några påslag för vinster arbetsplatsomkostnader, byggherrekostnader, rabatter eller nåt. Så behöver ingen fundera på det.
 
Hej, snygg kalkyl. Ser ut som att dina innerväggar kostar 916 kr/enhet. Eller har jag missförstått det då? Hur stor är en enhet i det här fallet? Hittade din tråd då jag försöker göra en schablonkostnad per meter innervägg som vi ska bygga.
 
E Emelisabeth skrev:
Hej, snygg kalkyl. Ser ut som att dina innerväggar kostar 916 kr/enhet. Eller har jag missförstått det då? Hur stor är en enhet i det här fallet? Hittade din tråd då jag försöker göra en schablonkostnad per meter innervägg som vi ska bygga.
Ja det är per m². Netto exkl moms.
Men inte vad jag skulle välja till en villavägg kanske.
Det var mer att visa vad jag räknar med för mängd/m² vägg av olika material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.