Hej! Ny medlem som bara läst forumet hittills ;)

Har läst bloggar, artiklar och foruminlägg om bastubygge i friggebod mm. Ändå är jag lite osäker om konstruktion och materialval.
Jag har en friggebod om ca 345x245 cm invändigt med 190-240 cm i takhöjd (sadeltak).
Jag avser att bygga en innervägg för att dela upp omklädning och bastudel. Ingen dusch invändigt.

Har skissat upp boden i rätt proportioner och lagt till den tänkta innerväggen (grön) och aggregat (grått). Placeringen av innerväggen är för att kunna dra befintlig el direkt in i väggen och placera elcentral osv där.

3D-skiss av friggebodens interiör med planerade innerväggar i grönt och bastuaggregat i grått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterväggarna är isolerade, 70 mm. Innerväggarna och innertak är nu gips, men funderar på att riva ner dem, sätta upp bastufolie och panel, är det rätt approach?
Ska jag sätta folie även i omklädningen eller räcker det att klä in bastudelen?


Golv är obehandlat trä, kan jag lägga flytande spånskivor och plastmatta direkt ovanpå det? behövs något ytterligare fuktskydd?
Det finns också ett fönster som kommer hamna i bastudelen, det tänker jag behålla och klä in med panel.
Inkommande ventilation kommer jag ta upp under aggregatet. Var skulle ni placera utventil?

Vitt fönster med öppningsbart glas och trekantig överdel i en bastu under renovering, med utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlat trägolv och vitmålade väggar med synlig smuts och fuktskador i hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för tips och information nu medan jag planerar bygget. :D(y)
 
Kul med bastu!
Ett par tips.jag har 3 bastur.

sätt aggregatet lågt och lavarna högt. Under stenmagasinets topp blir det ingen värme. Laven du har fötterna på 160 cm från tak.
Ventil ut mot omklädning längst upp i hörnet motsatt sida mot aggregat.
En brunn nära aggregatet är bra så du kan skrapa ner spillvatten. Den kan gå rakt ner i stenkista.
Harvia cilindro är ett bra aggregat med ca 60 kg sten. Ca 3400 kr
Vedeldat är förstås bättre.
Om du ska ha fönster i bastun bör de kunna öppnas, omålade. Marinhögtalare lågt placerade. En snurrbar väggdel med hylla utanför är bra för kalla drycker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.