Hej det finns säkert forum som är mer inriktade mot elektronik men jag provar här.
Har strul med Wi-Fi sedan två dagar. Fiber via Bahnhof. Via dessa har det uteslutits leverans problem dvs till konvertern är det som det ska. På net on net fick jag en ny router. Kopplade in den nya och det funkade direkt. Mätte via bredband kollen bra nätverk i större delen av huset. En asus 68 u. Sen när alla fyra barn kom hem strulade det. Svårt att komma ut på nätet alt funkar inte alls. Möjligen skulle fel bero på att jag inte ställt in via hemsida, allt funkade perfekt från början. Har provat att koppla från router till dator via sladd men det går inte att komma till asus sidan.
supporten fr Asus är stängd över helgen och barnen är vansinniga över inget Wi-Fi. Vad ska jag göra? Ulf
 
Nu funkar det tack. Dock är jag inte helt nöjd med hastigheten. Är ganska långt ifrån att få ut de 250 jag får levererat. Får kika vidare på detta.
 
Mäter du via kabel eller WI-FI
Protte
 
Hej är fortfarande inte nöjd med mitt Wi-Fi. Nu har Bahnhof Tom höjt till 500 gratis men det märks inte. När jag kopplar sladd från dator så har jag hög hastighet men trådlöst är det dåligt, även en meter från routern. Vad ska jag börja kolla på, felsöka? Tror inte min routerplacering är optimal. Den sitter i ett litet utrymme under en trapp. Störs säkert lite av ugn och Micro men de körs ju inte jämnt? Väggarna är av trå och gips dvs inte sten material. Skulle kunna testa att flytta den men nätverkskabeln från fiber konvertern är lite väl kort. Några bra tips?
 
Att försöka få ut 500mb/s över wifi är en utmaning!

Vill du ha den hastigheten måste du köra över kabel med gigabit nätverkskort.

Att mäta ca 30-300mb/s är rimligt över wifi men beror helt på produkten du gör testet ifrån.
30-70 är normala värden skulle jag säga.

För att hjälpa dig vidare skulle du behöva presentera lite hastighetsdata.
 
Tips: köp en längre nätverkskabel för några kronor om du nu misstänker dålig placering av din router.
 
Ok så kanske jag som har för höga förväntningar? Om jag står en meter från router, öppen dörr till utrymmet och får ut 60 i uppmätt hastighet via bredbandskollen, ska jag vara nöjd där?
 
U uffen skrev:
Ok så kanske jag som har för höga förväntningar? Om jag står en meter från router, öppen dörr till utrymmet och får ut 60 i uppmätt hastighet via bredbandskollen, ska jag vara nöjd där?
Vad mäter du med?
 
U uffen skrev:
Ok så kanske jag som har för höga förväntningar? Om jag står en meter från router, öppen dörr till utrymmet och får ut 60 i uppmätt hastighet via bredbandskollen, ska jag vara nöjd där?
Beror på enheten du gör testet med, kör du 2,4Ghz eller 5GHz?
Längden ifrån routern ska inte spela så stor roll, kontrollera istället signal styrka och kvalitet (du kan stå 20m ifrån med ok styrka och kvalitet och mäta samma sak)

För Wi-Fi är 60mb/s ett ok värde och så vida du inte flyttar stora filer ska du inte märka några bekymmer. Youtube Netflix mfl ska funka felfritt
 
Jag mätte senast med telefonen?
 
U uffen skrev:
Jag mätte senast med telefonen?
Vad för telefon? :)
 
En iPhone 7. Finns det mer tillförlitliga sätt att mäta?
 
U uffen skrev:
En iPhone 7. Finns det mer tillförlitliga sätt att mäta?
njä, Iphone 7 har AC med MIMO upp till 833 Mb/s, så den borde inte vara en flaskhals där ...
 
Ok kan vi få sw en bredbandkollen sceen shot på 833Mbps tack.....
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.