Hej
Har en sambo som jag äger vårat hus med, 50 / 50.

Vi anlitade en firma för ett jobb förra året. Firman skulle dra ROT lika mycket på oss båda, men av någon anledning har han dragit allt på mig, 3950 kr. Om jag förstår det rätt belastas nu mitt skattekonto mer än min sambos.
Detta ska gå att justera i deklartionen nu.
Både jag och min sambo tjänar båda så vi har rätt till mer ROT än vad firman ansökt om.

För en gångs skull skulla jag få tillbaka hela 9781 kr på skatten.

Jag trodde att om vi fördelar ROT-avdraget lika, 1975 kr, så borde jag få tillbaka ännu mer på skatten.
Men då jag valde "ROT från mig till" min sambo så sjönk mitt belopp att få tillbaka till 7816.

Tänker jag galet?

Tacksam för hjälp att förstå-
Mvh
Fredrik
 
Du har ju ensam redan fått dina rotpengar som avdrag på fakturan! Om du omfördelar så att ni delar lika på rotavdraget så får du mindre tillbak på skatten och din sambo motsvarand mer tillbak.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Ha, ja jag tror ni har rätt, visst är det väl så här det funkar nu.

1) Man uppger för hantverkaren att man vill utnyttja ROT-avdrag
2) Hantverkaren lämnar pris/offert, där han drar av ROT.
3) Hantverkaren utför arbetet
4) Man betalar hantverkaren.
5) Skatteverket har uppgift på att vi ville utnyttjat ROT-avdraget detta genom att det dras av på skatten
6) Vi ser till att fördela avdraget mellan oss båda.
Lika med rättvist

Var det inte så här förut för några år sedan:
1) Man uppgav för hantverkaren att man vill utnyttja ROT-avdrag
2) Hantverkaren lämnar pris/offert, där han drar av ROT.
3) Hantverkaren utför arbetet
4) Man betalade hantverkaren.
5) Hantverkaren ansöker om beloppet hos skatteverket och fick detta utbetalt genom att det belastade kundernas skattekonton.
6) När det var dags för deklartion gällde det att man betalt så mycket i skatt så det funnits teckning på skattekontot för ROT annars blev det restskatt.
7) Om ansökan bara råkat gälla den ena fastighetsägaren, så kunde man fördela belastningen på skattekontot mellan fastighetsägarna

Minns jag rätt?

Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
start79
  • Laddar…
Jag är väldigt ny på denna bit,

Men vad jag förstår så på dom delarna vi har gjort
Bergvärme och kök

Så fick vi våra offerter efter rot avdrag.
Dom har sedan ansökt om det till skatteverket. För att få summan som dom håller inne på jobbet.
Skatteverket betalar hantverkarn
Är de så att vi inte har haft kvar några slantar på rotavdraget så får man betala de i restskatt.

Men de som är på deklarationen som vi får tillbaka (Räntereduceringen) antar jag bara är för att vi betalat in ränta på våran bolån.

Så roten i sig blir bara om du överstiger din summa och någon ansöker om rot sen och du inte kan täcka den totala summan.

Så här har jag tolkat det men jag har bara haft hus 1½ år =)
 
Avdraget fick du på fakturan, det har i ditt fall inget att göra med hur mycket du får tillbaka på skatten.

Har du och sambon delat lika på fakturan när ni betalade så har ni redan fått en rättvis fördelning av rotavdraget då ingen behövt betala rotavdragsdelen till hantverkaren.

Att hantverkaren ska sätta upp rotavdrag på båda för en sån liten summa verkar i mina ögon helt onödigt. Först när man närmar sig maxgränsen för avdrag eller vill kunna nyttja sitt avdrag på annan fastighet där sambon inte är inblandad ser jag det som nödvändigt att hantverkaren delar upp avdraget.
 
Nej! Såvida inget ändrats väldigt nyligen. Så skall hantverkaren fortfarande dra av beloppet på fakturan, hantverkaren får pengarna från skatteverket. Om utbetalningen nekas, så kan hantverkaren ha rätt att kräva dig på beloppet i efterhand.

Oj: här kom ett gäng svar medan jag skrev.
 
F fredand44 skrev:
Ha, ja jag tror ni har rätt, visst är det väl så här det funkar nu.

1) Man uppger för hantverkaren att man vill utnyttja ROT-avdrag
2) Hantverkaren lämnar pris/offert, där han drar av ROT.
3) Hantverkaren utför arbetet
4) Man betalar hantverkaren.
5) Skatteverket har uppgift på att vi ville utnyttjat ROT-avdraget detta genom att det dras av på skatten
6) Vi ser till att fördela avdraget mellan oss båda.
Lika med rättvist
Du har nog missuppfattat det lite. Man kan säga i princip att ROT egentligen inte har nåt med din inkomstskatt att göra. Att det blir rättvist mellan fastighetsägarna reglerar man själv genom hur man betalar fakturan (om man har delad ekonomi). Att fördela om ROT-avdraget blir (som redan skrivits) aktuellt om ena ägaren går i taket för max rotavdrag, då kan man via deklarationen lägga över hela eller delar på den andra ägaren. Ni får med automatik rätt rotavdrag på fakturan, hur ni sedan väljer att betala fakturan är ju en annan sak. Beloppet ändras inte. Det finns alltså inga pengar att tjäna eller förlora med att fördela om avdraget mellan ägarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.