Violina Violina skrev:
LÄS det du precis citerade..
Det var ditt andra stycke som jag svarade på. Så läs det själv.
 
useless useless skrev:
Är det både el- och vattenradiatorer i alla rum? :thinking:
Säljarna installerade elradiatorer i alla sovrum för att dom använde sig inte av vedpannan för att värma upp vattenradiatorerna.
 
Fairlane
Sitter det dubbla radiatorer, eller har man plockat bort de vattenburna?

Om det endast sitter eldrivna radiatorer i sovrummen så skulle jag börja så och se om det blir ok till en bra kostnad. De behöver ju vara ge stödvärme kalla dagar så det kommer ta tid att tjäna i kostnaden för byte till vattenburen värme igen, särskilt om ni inte vill elda utan hellre ha något annat.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Sitter det dubbla radiatorer, eller har man plockat bort de vattenburna?

Om det endast sitter eldrivna radiatorer i sovrummen så skulle jag börja så och se om det blir ok till en bra kostnad. De behöver ju vara ge stödvärme kalla dagar så det kommer ta tid att tjäna i kostnaden för byte till vattenburen värme igen, särskilt om ni inte vill elda utan hellre ha något annat.
De sitter dubbla, elradiatorerna sitter ovanför de vattenburna. Får helt enkelt vänta och se hur det blir fram mot hösten/vintern ifall priset för elen blir alldeles för dyr.
 
Verka konstigt att installera dubbla radiatorer? Det måste ha kostat en hel del jämfört med att köra elpatron i pannan för stödvärme?
 
useless useless skrev:
Verka konstigt att installera dubbla radiatorer? Det måste ha kostat en hel del jämfört med att köra elpatron i pannan för stödvärme?
Det är vedpanna från när huset byggdes, säljarna vill inte elda i den. Därför satte dom in elradiatorer.
 
Det borde ha varit enklare med en elpatron i pannan.
 
  • Gilla
Jesper95
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Många glömmer att en Luft/luftvärmepump normalt värmer bara 40-55% av värmebehovet.
Oj, ja det har jag glömt! Har levt i denna falska tro i tio år nu ;)
Men en luft-luftvärmepump kan faktiskt värma tillräckligt, om den är rätt installerad och värmen distribueras runt hela huset.
Så ordna riktig ventilation, som distribuerar värmen till alla rum.
Dvs ett välfungerande FTX-system, som tar in den varma frånluften, värmer tilluften och sedan fördelar värmen till alla rum.
Så blir det nog varmt och gott även i de avlägsnaste sovrummen.
Det fungerar i alla fall utmärkt hos oss.

Så frågan är: Hur är ventilationen ordnad i huset?
För även om man stänger alla sovrumsdörrar, så måste det ju till friskluft om det skall vara beboeligt.
 
  • Gilla
Jesper95
  • Laddar…
Fairlane
I förra huset hade vi FTX och en luft/luftpump, men i sovrummen behövde vi ändå stödvärme från radiatorer. Kan ju bero på gamla fönster iofs då det var ett rejält kallras där.
 
  • Gilla
Jesper95
  • Laddar…
Använd vedpannan, om det blir för jobbigt med el så kan ni installera en luft-vatten värmepump eller bergvärme som värmer via det vattenburna systemet
 
  • Gilla
Jesper95 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj, ja det har jag glömt! Har levt i denna falska tro i tio år nu ;)
Men en luft-luftvärmepump kan faktiskt värma tillräckligt, om den är rätt installerad och värmen distribueras runt hela huset.
Så ordna riktig ventilation, som distribuerar värmen till alla rum.
Dvs ett välfungerande FTX-system, som tar in den varma frånluften, värmer tilluften och sedan fördelar värmen till alla rum.
Så blir det nog varmt och gott även i de avlägsnaste sovrummen.
Det fungerar i alla fall utmärkt hos oss.

Så frågan är: Hur är ventilationen ordnad i huset?
För även om man stänger alla sovrumsdörrar, så måste det ju till friskluft om det skall vara beboeligt.
Ja jag vet att du är ett undantag som går från regeln.
Men alla har inte hönshus heller och värmande höns.:D .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.