vi har precis köpt en metabo kgs 216 M, vår första kapsåg.
Hur får vi laser linjen att vara precis där bladet skär?
Som det är nu så ser vi redan när vi drar ner bladet att det kommer att skära ca 2mm höger om laser linjen, hur ändrar man det?
Vi ska såga 95x95 så vi måste vrida på stolpen eftersom den inte klarar är såga igenom så stora bitar. Det blir väldigt svårt att få det rakt när den inte skär exakt på laser linjen.
Närbild av ett trästycke med röd laserlinje bredvid sågbladet, markerar 2mm avvikelse för kapsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
Jag har en likadan och jag tror inte att man kan justera lasern på den. Min har slutat fungera. Tror inte att linsen funkar så bra ihop med blött, tryckimpregnerat sågspån. I alla fall inte om man inte torkar av den emellanåt.
Angående regeln så är det inget problem. Såga så mycket du kan på ena sidan, vrid regeln ett kvarts varv och rikta in klingan i spåret du redan sågat. Såga. Vrid sedan en gång till och såga igenom det sista. Det kommer inte märkas att du inte sågat igenom hela på en gång.
 
Vi har provat det men vi lyckas aldrig skära i exakt samma spår så då blir ju änden ojämn.
Är alla kapsågar så, dvs att lasern inte visar där bladet sågar?
 
Ja, i princip. Strålen är smalare än bladet. Fäll ner sågen utan att starta den och justera med att knacka stolpen i längsled med tex en hammare. Då kan du såga ett helt obrutet snitt. Men ligger inte stolpen an mot anslaget eller sågen inte sågar vinkelrätt i båda riktningar så märks det på snittet.
 
Jag har samma såg och för mig är lasern bra, dock inte som du verkar tro precis där sågklingan går utan lasern visar det som blir kvar till vänster om klingan. Dvs om du vill såga bort strecket du gjort så ska lasern gå precis till vänster om det.
 
Jag har en KGS 254 och på den går det att justera i alla fall. Det är två eller tre justerskruvar bakom kåpan. Det är beskrivet i manualen hur det går till, har du tappat bort den finns den att ladda hem på Metabos hemsida. Ett tips kan vara att spänna fast en brädbit och såga ett par mm djupt snitt i den så kan du lätt justera in lasern och välja själv var i snittet laserlinjen skall vara.
 
  • Gilla
rundelsv
  • Laddar…
Tack för att du svarade; har du möjlighet att ladda upp en bild med skruven vi kan se hur den ser ut.
Vi fick ingen manual som beskrivs hur man gör något.
QUOTE="jlind74, post: 3347238, member: 137595"]Jag har en KGS 254 och på den går det att justera i alla fall. Det är två eller tre justerskruvar bakom kåpan. Det är beskrivet i manualen hur det går till, har du tappat bort den finns den att ladda hem på Metabos hemsida. Ett tips kan vara att spänna fast en brädbit och såga ett par mm djupt snitt i den så kan du lätt justera in lasern och välja själv var i snittet laserlinjen skall vara.[/QUOTE]
 
JanneJanne123
10.4 Adjust the cutting laser
Align the laser perpendicularly
– Loosen the middle screw (40). Rotate laser. Tighten the middle screw (40).
Align laser laterally
– Loosen the right (42) and the left screw (41). Shift the laser horizontally. Tighten the right (42) and left screw (41).
 
  • Instruktionsbilder för justering av skärlaser på en kap- och gersåg, markerade skruvar för justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Angående skruv 40 på bilden - fick ni med en sådan med era maskiner? Hur har ni annars gjort för att justera? På min saknades den, jag åkte till Bauhaus där jag köpt för att byta - då visade det sig att samtliga ex (inklusive visningsex av flertalet modeller) saknade skruven! Jag fick reklamera och valde en annan istället. Men det verkar ju helt sjukt att det ska saknas en sån skruv? I och med att den inte fanns med till någon maskin kunde dom inte heller ge mig den som reservdel. Visst går det beställa själv, men jag hade bråttom och det verkar helt galet att den inte ska följa med.
 
Ett sent svar, men kanske någon annan hittar hit. Packade upp min kgs 216 idag. Skruven ifråga är en liten försänkt svart skruv med hex-huvud, trodde först också att jag saknade den eftersom de bredvid är ’vanliga’ skruvar
 
om möjligt så får du jätte gärna lägga upp en bild på skruvarna.
P Perflubron skrev:
Ett sent svar, men kanske någon annan hittar hit. Packade upp min kgs 216 idag. Skruven ifråga är en liten försänkt svart skruv med hex-huvud, trodde först också att jag saknade den eftersom de bredvid är ’vanliga’ skruvar
 
F Erica Wyse skrev:
om möjligt så får du jätte gärna lägga upp en bild på skruvarna.
En person justerar en svart kabel i huvudet av en röd och silverfärgad verktygsmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fundersam99 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.