Har en byggnad, ursprungligen kallföråd, vidbyggd mitt hus. Föregående ägare isolerade byggnaden och den används idag som grov-entre.

Konstruktionen är, eftersom det ursprungligen var ett kallföråd, enkel. Utvändigt har 12 mm playwood-skivor spikats direkt mot regelverket. Skivorna har ”klätts” med 120x22 mm planel. Vindskydd och luftspalt saknas.

Jag bedömer att det är dags att byta yttervägg, och vill i det sammanhanget byta konstruktion så att jag kan montera vindskydd mot regelverket och samt skapar en luftspalt. Problemet är att tak-konstruktionen med plåtbeklädnad inte tillåter att det bygger mer än möjligen 10 mm utöver nu befintligt väggmått. Jag har alltså max
44 mm att ”spela på”.

Jag har tänkt mig 22x145 mm stående spårpanel och har då endast ”råd” med 22 mm horisontal spikläkt. För att uppnå stabilitet behöver jag montera den direkt mot vindskydd/horisontellt regelverk. Jag har alltså vad jag kan bedöma ingen möjlighet att montera distanser eller vertikal läkt. Hur gör jag i detta fall för att skapa luftgenomströmning? Min enda idé är att montera horisontell spikläkt med typ 1,5 cm glipa var 40-50 cm i bredd. Det skulle skapa viss men begränsad luft genomströmning. Hur hade ni gjort?
 
Använder du en utvändig färg som inte är ångtät, t.ex. oljefärg eller slamfärg, behöver du ingen luftspalt. Det är dessutom en fördel om den nya panelen inte är brädgårdsfärsk.
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Använder du en utvändig färg som inte är ångtät, t.ex. oljefärg eller slamfärg, behöver du ingen luftspalt. Det är dessutom en fördel om den nya panelen inte är brädgårdsfärsk.
Överväger faktiskt att behålla nuvarande konstruktion, dvs spika nya playwood-skivor och klä med panel och måla med en färg som inte är ångtät, dvs skippa luftspalt. Det är i princip hopplöst att få till en beklädnad inklusive luftspalt på de 40 mm jag har att hålla mig till. Konstruktionen har trots allt funkat i 30-40 år. Materialet har torkat och spruckit och det är läge att renovera, men det är ingen röta eller så. Bör man använda vindskyddsfolie kring regelverket i detta läge (om man inte har luftspalt) eller skippa det? Mvh
 
Redigerat:
Plywooden i sig är ju ganska lufttät. Det är i så fall skarvarna, men där sitter det en regel bakom. Jag skulle nog skippa särskilt vindskydd. Det går ju att sätta plywooden mot en gummitätning om man är noggrann.
 
J justusandersson skrev:
Plywooden i sig är ju ganska lufttät. Det är i så fall skarvarna, men där sitter det en regel bakom. Jag skulle nog skippa särskilt vindskydd. Det går ju att sätta plywooden mot en gummitätning om man är noggrann.
Tack så mycket för synpunkterna. Så får det bli, innebärandes att konstruktionen blir oförändrad i förhållande till nuvarande. Vad jag vet har byggnaden sedan uppförandet 1981 målats med täcklasyr ett par omgångar, varefter jag gick på med demidekk ultimate som ju är någon typ av mix mellan alkyd och akrylat. Vad skulle du som verkar ha god kunskap om färgvarianter rekommendera för typ av färg på den här typen av konstruktion (utan luftspalt) om man inte vill köra slamfärg. Helst inte heller linolja.
 
Vill du inte ha slamfärg eller linolja så återstår nog bara syntetisk oljefärg, sk alkydoljefärg, eller oljebaserad lasyr. Varför inte linoljefärg? Den brukar sitta bäst. Demidekk är oljegrund plus akrylat ytterst.
 
J justusandersson skrev:
Vill du inte ha slamfärg eller linolja så återstår nog bara syntetisk oljefärg, sk alkydoljefärg, eller oljebaserad lasyr. Varför inte linoljefärg? Den brukar sitta bäst. Demidekk är oljegrund plus akrylat ytterst.
Tack så hjärtligt för tips och råd! Ska fundera på linoljefärg och läsa på lite.
 
Tänkte lämna lite feed-back gällande förrådsbyggnaden som saknade luftspalt där du konsulterade mig. Jag rev panel och playwood och monterade nytt (allt samma). Regelverket var i skick utom på något enstaka ställe där jag bytte en bit. Målade därefter allt med linoljefärg enligt ditt tips. Var rätt noga med gersågning av ändträ och strök enligt instruktion. Färgen var trevlig att jobba med. Vet inte varför jag tidigare känt mig skeptisk till linoljefärg. Kanske för att jag hört av en kollega som hade stora problem med att en professionell målare ”anbringade” en modern färg på hans kåk som tidigare målats med linoljefärg. Resultatet blev bubblor i färgen, bråk och bekymmer. Tack igen för tips och råd!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.