Fick för mig att jag skulle försöka gjuta några blomlådor i betong. Har inte gjort det tidigare så jag har bara gissat på tjocklek etc så innan jag faktiskt gjuter tänkte jag passa på att fråga er som gjort det om det är något jag skall tänka på eller om det sätt jag tänkt inte kommer fungera...

Jag har tänkt mig 2 olika formar, en rund där jag köpt 2 kraftiga plasthinkar (murhinkar) och en rektangulär låda som jag byggde av spillvirke (bygg plyfa)

Tanken är att om det blir bra i första omgången återanvända formarna 4-5 ggr.
Hinkarna funkar nog så de lämnar vi därhän men träformen.

Jag har som sagt byggt den av plyfa, formen är ca 60X40X40cm i topp och 54x34x34 i botten, avsmalnande nedtill för att ha chans att släppa efter gjutningen. Jag spacklar insidan och har sen tänkt att vaxa och olja formen innan gjutning. Jag har köpt finbetong 4mm ballast.

Väggen i lådan blir 2,5-3,5cm i tjocklek (är fundera jag på om jag varit för snål?)
Tips någon??

Hemmagjord rektangulär plywoodform avsedd för gjutning av betongblomlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två hemmagjorda träformar för att gjuta blomlådor i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träform av plyfa för gjutning av rektangulär betongblomlåda, spacklad och klar för vaxning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rektangulär hemmagjord gjutform av plywood med avsmalnande design samt utstående träklossar på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste ha armering i betongen, annars kan den bli skör och spricka och med så smalt så får du problem att få ner betongen så att armering ligger på rätt plats, klart med lite envishet och en någon tunnera betong med bara gjutsand kan det gå. Sen det med smörja så duger det med vanlig matolja , billig på 5 litersdunk och se till att det är ganska flödigt. Att lossa formen kan vara bra med ett par mindre hål i den och köra med tryckluft som kan puffa upp den.Sen ett par hål i sidorna ca 5 cm upp så överskottsvatten kan rinna ut, leca i botten och en duk över är bra, innan all jord
 
Det har tillverkats många urnor, blomlådor, trädgårdsplattor mm utan armering i betongen och det har gått och går alldeles utmärkt. Dock har alla jag har sett (och varit med om att tillverka) haft tjockare gods. 2,5-3,5 cm är inte mycket när det gäller betong. 40 mm som minimumtjocklek skulle jag föreslå.
Med det sagt så är det väl egentligen bara att prova. Det lär ju inte kosta mer än en hundralapp i material.
 
J jonaserik skrev:
Du måste ha armering i betongen, annars kan den bli skör och spricka och med så smalt så får du problem att få ner betongen så att armering ligger på rätt plats, klart med lite envishet och en någon tunnera betong med bara gjutsand kan det gå. Sen det med smörja så duger det med vanlig matolja , billig på 5 litersdunk och se till att det är ganska flödigt. Att lossa formen kan vara bra med ett par mindre hål i den och köra med tryckluft som kan puffa upp den.Sen ett par hål i sidorna ca 5 cm upp så överskottsvatten kan rinna ut, leca i botten och en duk över är bra, innan all jord
Ja armering lär bli svårt att få in... mm kan ju som alternativ bygga en mindre inneform och öka på tjockleken till 4-5cm men den blir tung.. finns ju galvade nät kanske kan gå att pula i https://www.bauhaus.se/armeringsnat-galvaniserat-1145x745mm
 
-RB- -RB- skrev:
Det har tillverkats många urnor, blomlådor, trädgårdsplattor mm utan armering i betongen
Troligtvis är betongen influerad med glasfiber då i krukorna, plattor är av en annan sorts betong och vibbrationsgjutet under ett tryck, vet inte riktigt, men har för mig ca 10 ton för att gå ihop bra, kallas för sintring
 
  • Gilla
uffen
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Det har tillverkats många urnor, blomlådor, trädgårdsplattor mm utan armering i betongen och det har gått och går alldeles utmärkt. Dock har alla jag har sett (och varit med om att tillverka) haft tjockare gods. 2,5-3,5 cm är inte mycket när det gäller betong. 40 mm som minimumtjocklek skulle jag föreslå.
Med det sagt så är det väl egentligen bara att prova. Det lär ju inte kosta mer än en hundralapp i material.
Nä att det inte var nån kostnad var anledningen till min något begränsade förstudie ;-)
kör första utan så ser jag om den håller.. kostar ju inte mer än 30-40 sek i betong och en halvtimmes jobb
 
Ti
J jonaserik skrev:
Troligtvis är betongen influerad med glasfiber då i krukorna, plattor är av en annan sorts betong och vibbrationsgjutet under ett tryck, vet inte riktigt, men har för mig ca 10 ton för att gå ihop bra, kallas för sintring
Tittade faktiskt efter glasfiberarmerad finbetong men det fanns inte på byggmax, har tidigare använt fiberputs.... kanske man kunde blanda??

Vad händer om man blandar finbetong med detta? https://www.bauhaus.se/glasfiberbruk
 
Glöm inte att knacka mycket på formen så luften går ur ( går med fördel att ha en slagborrmaskin mot utsidan ) det ska komma upp vatten på översidan av betongen, då har det till 95 % fyllt upp så ingen luft finns kvar. Inget kull att se betong med en massa luftfickor i
 
J jonaserik skrev:
Troligtvis är betongen influerad med glasfiber då i krukorna, plattor är av en annan sorts betong och vibbrationsgjutet under ett tryck, vet inte riktigt, men har för mig ca 10 ton för att gå ihop bra, kallas för sintring
Glasfiber är ett modernt påhitt. Visst finns det fiber man kan tillsätta men det finns många många blomkrukor som stått utomhus i många år och som klarar det bra. Mina föräldrar har ett par som har stått utomhus sedan 60-talet. Bortsett från att den gula originalfärgen har flagnat bort så är de hela fortfarande.
Vibrera måste man såklart göra. Tryck är bra om man kan åstadkomma det och är absolut nödvändigt om man skall använda jordfuktig betong och forma av efter ett par sekunder. Men blandar man det blötare och kan låta formen sitta kvar någon dag så behövs inget tryck.
10 ton säger ingenting. Det beror ju på ytan också.
Sintring gör man väl med metallpulver. Inte betong.
 
-RB- -RB- skrev:
Glasfiber är ett modernt påhitt. Visst finns det fiber man kan tillsätta men det finns många många blomkrukor som stått utomhus i många år och som klarar det bra. Mina föräldrar har ett par som har stått utomhus sedan 60-talet. Bortsett från att den gula originalfärgen har flagnat bort så är de hela fortfarande.
Vibrera måste man såklart göra. Tryck är bra om man kan åstadkomma det och är absolut nödvändigt om man skall använda jordfuktig betong och forma av efter ett par sekunder. Men blandar man det blötare och kan låta formen sitta kvar någon dag så behövs inget tryck.
10 ton säger ingenting. Det beror ju på ytan också.
Sintring gör man väl med metallpulver. Inte betong.
NU går jag inte in på små detaljer som inte är till gagn för TS utan bara talar om vad som mina egna upplevelser är, sen är det upp till var och en att utvärdera det. Sen med sintring så är det ett arbetsmoment med tryck och vibbrationer, men klart du har säkert ett annat namn på det för betong, Sen något med glasfiber som en armeringsdetalj är inte något modernt påfund. Då måste det vara ett påfund och inte behövas vid flytspackling heller. Eller är det förkastligt enligt dig
 
Tack för input! Jag hittade denna på youtube,
han använde "bara" vanlig finbetong så jag testar (som sagt ingen stor investering) och självklart ska jag vibra, tänkte göra som föreslagits, billäge på borrhammarn.. lägger upp den är gjuten (om den håller ;-))
 
J jonaserik skrev:
NU går jag inte in på små detaljer som inte är till gagn för TS utan bara talar om vad som mina egna upplevelser är, sen är det upp till var och en att utvärdera det. Sen med sintring så är det ett arbetsmoment med tryck och vibbrationer, men klart du har säkert ett annat namn på det för betong, Sen något med glasfiber som en armeringsdetalj är inte något modernt påfund. Då måste det vara ett påfund och inte behövas vid flytspackling heller. Eller är det förkastligt enligt dig
Nejdå, det är inte förkastligt med glasfiber som armering. Det har sina tillämpningar. Jag beskrev bara vad jag vet har fungerat i många år. Och sett till betongens mångåriga historia får man nog kalla glasfiber som relativt modernt. Håller du inte med?
 
Kom ihåg att förankra den inre formen bra...

Den kommer att vilja flyta.

/ATW
 
-RB- -RB- skrev:
kalla glasfiber som relativt modernt. Håller du inte med?
I och för sig är det en tillkommen produkt i modern tid,men att kalla den enbart ett modernt påfund är lite överkurs. Att det har en stärkande del i betong och annat finns det ingen tvekan om, så att inte säga det är väl att gå värdhuset förbi om man hungrig
 
A ArneTW skrev:
Kom ihåg att förankra den inre formen bra...

Den kommer att vilja flyta.

/ATW
Nädå, jag kommer lägga ett spännband runt har jag tänkt, har "fötter" på innerformen som ska bli avrinningshål så jag spänner nedden mot botten.
 
  • Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.