Hej!

Jag går i tankarna att bygga om mitt uterum och vill då ha maximal höjd.. Huset har ganska lågt tak eller vad man säger så då har jag tänkt göra som så här på min ritning... Så nu vill jag gärna höra era åsikter om detta! Kanske ger mig andra idéer? Eller något annat som är viktigt att tänka på. :)
 
  • Uterum med lågt tak fastsatt vid ett gult hus, omgivet av grön trädgård och buskage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett grått hus med glasvägg till uterum och en rund pool på en träaltan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
E erik.dalera skrev:
Hej!
Så nu vill jag gärna höra era åsikter om detta! Kanske ger mig andra idéer? Eller något annat som är viktigt att tänka på. :)
Det ser ut som ett ouppvärmt uterum.
Tak: Ser ut som ett plåttak.
Dörrar: Vikdörrar eller skjutdörrar?
Fönster: Sparkskydd längst ner är bra. Öppningsbara ventilationsluckor?
Ventilation sommartid: Förstärk med fläkt och tänk på ventilation tidigt. Det blir varmt i huset - vilket rum ligger på andra sidan uterummet - ett vardagsrum?
Material: Huset är i trä. Jag antar att det är trä också i uterummets konstruktion?
Konstruktion: Trä eller metall?
Pool: Fallrisk.
a) Sänk ner poolen och låt 600 mm sticka upp.
b) trappsteg runt omkring?
Hur byter du vatten i poolen och håller den ren ?
 
Jag hade nog satsat på ett klassiskt sadeltak på uterummet istället. Ja du förlorar lite nockhöjd men med tanke på karaktären på huset så känns det mer rätt, det bör dessutom bli billigare då det inte är något custom utan mer av en standardkonstruktion :)
 
N
E erik.dalera skrev:
Hej!

Jag går i tankarna att bygga om mitt uterum och vill då ha maximal höjd.. Huset har ganska lågt tak....:)
Förslag utseende 1.
Jag ser att du kan göra ditt uterum på det här viset:

De två överliggande fönsterrutorna bildar ett ” fiktivt” sadeltak. De ser ut att bilda en fyrkant med rutorna på sidan. Om du behåller formen du har nu förutom att du sänker resterande tak som då sluttar i en annan vinkel och fäster 20-30 cm under det ” fiktiva” sadeltaket - då skulle du kunna använda nuvarande form.

se bild
 
  • Skiss av uterum med sadeltak och stora fönster, inre tak sänkt för att bilda en fiktiv takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nylenskavillan skrev:
Det ser ut som ett ouppvärmt uterum.
Tak: Ser ut som ett plåttak.
Dörrar: Vikdörrar eller skjutdörrar?
Fönster: Sparkskydd längst ner är bra. Öppningsbara ventilationsluckor?
Ventilation sommartid: Förstärk med fläkt och tänk på ventilation tidigt. Det blir varmt i huset - vilket rum ligger på andra sidan uterummet - ett vardagsrum?
Material: Huset är i trä. Jag antar att det är trä också i uterummets konstruktion?
Konstruktion: Trä eller metall?
Pool: Fallrisk.
a) Sänk ner poolen och låt 600 mm sticka upp.
b) trappsteg runt omkring?
Hur byter du vatten i poolen och håller den ren ?
tack för bra synpunkter!

Tak: Det blir ett 16mm kanal plasttak för att få in så mkt ljus som möjligt in i huset!
Dörrar: Skjutdörrar i de stora partierna, resten är skjufönster som jag återanvänder från befintligt uterum!
Ventilation.. du de har jag inte tänkt på alls :p yes de ligger ett vardagsrum i anslutning, vad för fläkt rekommenderar du då?

Material, yes jag hade ju tänkt snickra ihop det i trä ! Så de blir mycket custom på detta ..

Pool: Det är en uppblåsbar lazy spa helsinki som jag bara tänkt sätta rakt på altan.. att gräva ner den kan bli mkt jobb då pumpen/ventiler är korta (går säkert att förlänga.. hmmm )
 
J Jarlsgård skrev:
Jag hade nog satsat på ett klassiskt sadeltak på uterummet istället. Ja du förlorar lite nockhöjd men med tanke på karaktären på huset så känns det mer rätt, det bör dessutom bli billigare då det inte är något custom utan mer av en standardkonstruktion :)
Ja de blir ju bra mycket enklare! Men om jag ska förlänga uterummet 1meter så kan man inte gå rakt ut för då slår man skallen :/
Tror inte jag kan höja taket så mkt mer heller då det blir för lite fall. Kanske finns en annan lösning?
Tanken med att få upp höjden är att jag vill få in så mycket ljus som möjligt i vardagsrummet då jag inte har några fönster till grannen till höger (sitter ihop med grannens garaage..)

En fundering är ju om klar / opal kanalplast tak är bästa för att få in ljuset i vardagsrummet? Eller blir de olidligt att sitta där med klar kanalplast när solen ligger på.. Baksidan är ju i söderläge så de blir mkt sol
 
N Nylenskavillan skrev:
Förslag utseende 1.
Jag ser att du kan göra ditt uterum på det här viset:

De två överliggande fönsterrutorna bildar ett ” fiktivt” sadeltak. De ser ut att bilda en fyrkant med rutorna på sidan. Om du behåller formen du har nu förutom att du sänker resterande tak som då sluttar i en annan vinkel och fäster 20-30 cm under det ” fiktiva” sadeltaket - då skulle du kunna använda nuvarande form.

se bild
hmmm intressant.. ska ta och rita lite :)

Tar upp frågan igen om ljusinsläpp.. Idag med det gamla enkel plasttaket som säkert är 10-15år (väldigt mjölkigt) blir de bra mörkt i vardagsrummet som uterummte sitter ihop med..
Om man byter till kanal plasttak rakt av så blir de såklart mer ljus , men det bästa vore vell ändå att höja upp till nockhöjd med tanke på ljusinsläpp.. eller? hmm
 
Jag vet inte om du missuppfattade mig eller om jag missuppfattar dig :)

Såhär menar jag:
https://images.app.goo.gl/NGd6JQRXMneCzGnL7

Det är alltså som din egna skiss fast utan att det blir olika höjder mellan sidorna. Blir symmetriskt, lite lugnare intryck osv! Man kan utan problem låta väggarna vara lite högre så att brytpunkten mellan vägg och tak blir något högre än vad som är på huset om dörröppningsrnas höjd är ett bekymmer :)
 
J Jarlsgård skrev:
Jag vet inte om du missuppfattade mig eller om jag missuppfattar dig :)

Såhär menar jag:
[länk]

Det är alltså som din egna skiss fast utan att det blir olika höjder mellan sidorna. Blir symmetriskt, lite lugnare intryck osv! Man kan utan problem låta väggarna vara lite högre så att brytpunkten mellan vägg och tak blir något högre än vad som är på huset om dörröppningsrnas höjd är ett bekymmer :)

Aha ja nu fattar jag ju! :) Var bara trött igår! Håller med det blir lugnare intryck! Den första ritningen var pga av att jag tänkte mycket på att bygga in vindsluckan då den sitter kring nocken, gör jag såhär som på bilden nedan kommer alltså luckan bli lite svår tillgänglig iom det lutande sadel taket. Men det går såklart att lösa på något sätt.. Och man är aldrig där uppe någonsin eftersom jag redan kravlat där upp när jag satte in ventilationen..

Så tips till att kunna bygga en "platform" på det lutande taket, typ lägga ditt en OSB när man ska upp, alt förstärka taket..


[bild]
 
  • 3D-modell av ett enfamiljshus med tillbyggd uterum och en rund träterrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Exakt så menade jag. Det blir ett lugnare intryck om du gör det så istället och matchar karaktären på huset bättre i mina ögon :)
 
N
E erik.dalera skrev:
tack för bra synpunkter!

Skjutdörrar i de stora partierna, resten är skjutfönster som jag återanvänder från befintligt uterum!
Ventilation.. du de har jag inte tänkt på alls :p yes de ligger ett vardagsrum i anslutning, vad för fläkt rekommenderar du då?
Hej
Det låter som du vill öppna upp ditt nya uterum helt och kanske vill du ha en ny altan utanför ditt nya uterum ( återanvända?) . Ventilationsluckorna och fläkten kan vara styrda av värme till exempel, så de öppnas även när ni inte är hemma. Fläkten kan behövas för att sätta luften i rörelse.

Gör gärna två ventilationsluckor eller så för att simulera en möjlig dragsituation med hjälp av fläkten. Det är inte roligt att komma hem en varm sommardag och finna hela huset upphettat. Skall uterummet förlänga säsongen och kompletteras med radiatorer?
 
N
Hej
Nu saknar jag ett indrag på höger hörne precis som vid fönstret till vänster. Det är både praktiskt och estetiskt. Indraget 20-30 cm sänder ett tydligt budskap om att det här är en tillbyggnad, snyggare också tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.