Hej

Har ett gammalt hus sen 1936 som idag värms upp med bergvärme. Vi har en inredd vind där jag inte tycker att värme inte riktigt räcker till.
Min tanke är att installera en luft - luft värmepump som jag sätter på vinden för tillskottsvärme och som kyla AC på sommaren. ( Då det bli väldigt varmt i hela huset på sommaren)

Jag funderar på om det går att dra rören i en av skorstenens kanaler. Det enda i värme väg som används idag är en kanal för braskamin, en kanal för köksfläkten, sen är de andra för ventilation. Jag är osäker om det är 6 eller 8 kanaler, kommer inte åt på ett snabbt sätt just nu.

Huset är ett gammalt 2 familjehus som är omgjort till en familjs.
så det är totalt 4 våningar, källare, 2 boningsplan och plus inredd vind.( kanske onödig info?)

Så kort o gott finns det något hinder att dra rören till luftvärmepumpen i skorstenen? Vill undvika att dra rören på utsidan av huset. Då jag inte tycker det passar att dra kabelkanaler 3 våningar.

Finns det någon annan som har en bra idé så det givetvis välkommet.
 
Du kan inte hänga utedelen högt upp? Kika med värmekamera var du har läckage, så kanske det kan göra att du får upp värmen annars, taket är kanske dåligt isolerat, ca 30 % går ju ut genom taket.
 
Det brukar finnas vissa gränser för hur långa rör som är lämpligt att ha. Sedan undrar jag hur du skall få in dem i skorstenen med isolering på. Om man är beredd att lägga lite jobb på det kan man dra rören bakom panelen. En lite lättare variant är att bygga en låda utanpå rören som man målar i samma färg som panelen. Det kan bli snyggare än en kanal i plast. Det går att sätta utedelen högt på väggen för att slippa kanaler också. Men det är opraktiskt om man vill komma åt den för service.
 
P Petteri Koste skrev:
Du kan inte hänga utedelen högt upp? Kika med värmekamera var du har läckage, så kanske det kan göra att du får upp värmen annars, taket är kanske dåligt isolerat, ca 30 % går ju ut genom taket.
Vinden är som du säger dåligt isolerad. Kall på vintern och varm på sommaren
 
A Avemo skrev:
Det brukar finnas vissa gränser för hur långa rör som är lämpligt att ha. Sedan undrar jag hur du skall få in dem i skorstenen med isolering på. Om man är beredd att lägga lite jobb på det kan man dra rören bakom panelen. En lite lättare variant är att bygga en låda utanpå rören som man målar i samma färg som panelen. Det kan bli snyggare än en kanal i plast. Det går att sätta utedelen högt på väggen för att slippa kanaler också. Men det är opraktiskt om man vill komma åt den för service.

Huset är reviterat så de går inte att dra i väggen. Jag gissar att kanalerna i skorstenen är så pass stora att man kan få in rör den vägen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.