Hej,

vi köpte ett parhus för några veckor sedan och försöker nu få nätet att fungera. Tyvärr är mitt utgångsläge när det gäller kunskap om dessa saker mycket dåligt.

I källaren finns ett fiberskåp och under fiberskåpet ligger en nätverkskabel som är dragen genom huset och kommer ut vardagsrummet tillsammans med en annan kabel, som de tidigare ägarna ansett hör samman med nätverkskabeln. (Jag förstår dock inte själv varför de knipsat samman de två ledningarna.) Jag beställde anslutning från Telia och modemet (Technicolor) har kommit, men det finns ingen nätkontakt om man ansluter t.ex. en laptop till omvandlaren (Zyxel es-315-f).

Jag blir förmodligen tvungen att kontakta Telia men känner att jag först borde förstå mer om hur detta är tänkt att fungera. Mina frågor är således följande:

1. Skall man kunna ansluta t.ex. en dator direkt till omvandlaren eller är det något som saknas i skåpet som det nu är? Vilken funktion har t.ex. de sex små "uttagen" nere till vänster i skåpet? (Bild bifogad.)

2. Varför, tror ni, har nätverkssladden i vardagsrummet knipsats samman med den andra sladden? Vilken funktion kan den andra sladden tänkas ha? (Bild bifogad.)

3. I skåpet fanns instruktioner från 2011 om hur man monterar en RJ 45-kontakt. Vad handlar det om? Är det något jag ev. måste göra? (Bild bifogad).

Instruktionerna, liksom skåpet och huset, finns i Åbo, men tekniken är förmodligen densamma.

Med vänlig hälsning,

Anders
Åbo

Ett öppet fiberskåp i en källare med en Zyxel omvandlare, sladdar och okopplade nätverksuttag. Nätverkskabel bunden till en annan kabel på ett trägolv nära en grenkontakt. Instruktionsblad för RJ45-kontaktsmontering med bilder och switch installationsguide på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Jag antar att den svarta slangen innehåller inkommande fiber som går till den gråa kopplingslådan nere till höger.
Därifrån går det sedan en fiber patch (2 fibrer) upp till den grå större lådan, media konvertern.
Under denna gråa media konverter finns det inte uttag där för att ansluta en ethernet kabel (RJ45), skulle tro att det är där du skall koppla in din nya router från Telia.
 
E Erot skrev:
Hej
Jag antar att den svarta slangen innehåller inkommande fiber som går till den gråa kopplingslådan nere till höger.
Därifrån går det sedan en fiber patch (2 fibrer) upp till den grå större lådan, media konvertern.
Under denna gråa media konverter finns det inte uttag där för att ansluta en ethernet kabel (RJ45), skulle tro att det är där du skall koppla in din nya router från Telia.
Hej och tack för svaret! Tyvärr finns det inget uttag under den grå lådan (som det står Teleste på) uppe till vänster i skåpet. Det är det som är problemet, så många grunkor att det är omöjligt att få en överblick av systemet. Bifogar en bild av hur det ser ut underifrån.
Rörigt kommunikationsskåp med kablar, Teleste-box och signalfördelare utan synligt uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mycket bättre bilder ;)
Det gick ju två fiber från skarvbon nere till höger (med triangeln på).
Närbild av en öppen eldistributionspanel med en röra av kablar och en antennsplitter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon typ av kabelTV över fiber.
Edit: Eftersom det sitter en blå skyddshatt kvar på antennensplittern så har den nog inte använts.

Zyxel-boxen är en 5 portars fjärrstyrdas switch. Fyra portar för tjänster som internet, ip-tv och ip-telefoni.
Femte porten för inkommande fiber och är lite dold. Där finns iaf någon form av medieomvandlare för fiberns optiska signal.
Nätverksutrustning med fibrer, antennsplitter och Zyxel-switch markerad för olika tjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sannolikt används första porten på zyxelswitchen/mediafördelaren för internet.
 
Redigerat:
Anders S. Anders S. skrev:
1. Skall man kunna ansluta t.ex. en dator direkt till omvandlaren eller är det något som saknas i skåpet som det nu är? Vilken funktion har t.ex. de sex små "uttagen" nere till vänster i skåpet? (Bild bifogad.)

2. Varför, tror ni, har nätverkssladden i vardagsrummet knipsats samman med den andra sladden? Vilken funktion kan den andra sladden tänkas ha? (Bild bifogad.)

3. I skåpet fanns instruktioner från 2011 om hur man monterar en RJ 45-kontakt. Vad handlar det om? Är det något jag ev. måste göra? (Bild bifogad).
1. Ja, det går att ansluta EN dator i internet porten i mediafördelaren (Zyxelswitchen)
Vill du ansluta fler enheter behöver du en router för att skapa LAN och Wi-Fi.

2. Att man buntat ihop nätverkssladd och antennkabel tyder på att man haft en smart-tv med både antenn och internet, kanske för att titta på marksänd tv och titta på youtube/Netflix etc och inte använt fibern till något annat (mindre troligt)
Man kan ha gömt en wifi-router bakom TVn.

3. Nere till vänster i skåpet sitter antagligen en liten patchpanel med medskickade verktygslösa RJ45 kontakter.
Har kan man eventuellt ansluta någon installationskabel som dras fast monterad huset (till router/ wifi).
Stämmer bilderna med kontakterna? Kan man klicka loss dem och öppna?
Bilden är för suddig för att det ska gå att se och av texten i bild 3 förstår jag inte ett enda ord...
 
Tack för dessa kvalificerade svar! Jag har lärt mig en hel del, hade t.ex. ingen aning om att det fanns tv-relaterade saker inne i skåpet, vilket är intressant eftersom vi inte heller kan se på tv.

Om jag förstått det rätt har de förra ägarna förmodligen sett på s.k. fiber-tv, dvs. via Internet. Vi har inte en smart-tv och måste därför använda antennsystemet, antar jag. Men den antennkabel som är ihopbuntad med nätverkskabeln fungerar inte. Det är märkliga är dock att det kommer in en annan antennkabel utifrån genom ytterväggen ungefär på samma ställe.(bild). Men inte heller den fungerar när man monterar på rätt sorts kontakt. Du misstänkte att antennen förmodligen inte använts i (denna del av par-)huset. Betyder detta att antennen på något sätt måste "aktiveras" el.dyl.?

Antennkabel och nätverkskabel sammankopplade i ett vägguttag ovanför en grå soffa.
 
Vart går den tunna kabeln som är ritad med "internet" på bild?
Det är inte samma kabel som man ser ihop med antennkabeln, den som är ihop med antennkabeln var går dess respektive ändar?
 
Dom kanske hade parabol, det kan vara en förklaring betf kabeln från väggen.
 
Anders S. Anders S. skrev:
Tack för dessa kvalificerade svar! Jag har lärt mig en hel del, hade t.ex. ingen aning om att det fanns tv-relaterade saker inne i skåpet, vilket är intressant eftersom vi inte heller kan se på tv.

Om jag förstått det rätt har de förra ägarna förmodligen sett på s.k. fiber-tv, dvs. via Internet. Vi har inte en smart-tv och måste därför använda antennsystemet, antar jag. Men den antennkabel som är ihopbuntad med nätverkskabeln fungerar inte. Det är märkliga är dock att det kommer in en annan antennkabel utifrån genom ytterväggen ungefär på samma ställe.(bild). Men inte heller den fungerar när man monterar på rätt sorts kontakt. Du misstänkte att antennen förmodligen inte använts i (denna del av par-)huset. Betyder detta att antennen på något sätt måste "aktiveras" el.dyl.?

[bild]
Det går ju inte någon antennkabel till ditt ”fiberskåp” vad jag kan se på dina bilder, så vart går dina antennkablar?
Månen vill du få igång fiber-kabel-tv får du hitta operatören som säljer tv-tjänsten och skaffa abbonemang,

Den lilla metalldosan med en kabel på ena sidan och två på andra sidan är en splitter som används för att dela upp antennsignalen till två tv-apparater. En ”in” och två ”ut”, kan vara pilar också.
Den korta stumpen har väl gått till en tv men den andra? Går den ut genom fönstret igen? Men det är inte samma kabel som i inlägg #1?

Du får väl öppna fönstret och se var kablarna tar vägen. Det kanske finns en DVB-T-antenn, kanske ligger antennen gömd på vinden, eller så kanske kabeln går in till grannen :rolleyes: Det är inte lätt att gissa...
För att se var antennsignalen kommer ifrån så följ den antennkabel som är ansluten till ”in” på splittern.

Angående internet och ny anslutning så är det nog bra att ansluta Telias router och med en bra kabel (ej flat Cat6) till WAN på Telias router. De kan göra fjärrinställningar och uppdateringa för att det ska funka. Låt stå på och vänta tills det lyserm grönt :p prova först med Anslut till 1 på mediafördelaren(zyxelswitchen) med en bra kabel. Låt stå något dygn.

Du borde fått någon info när du köpte? Eller så får du kila över till grannen och frågar?
 
Du kanske har fått igång det nu.
Om inte så gör det inte så avancerat ta det bit för bit.
Den vita platta nätverkssladden från omvandlarna är troligtvis dataporten som tillhandahåller internet.
Koppla in en dator där så ska ska du få en ip adress och surfa på datorn, du vet då att internet fungerar och kan koppla in kabeln som går till datorn till technicolorns wan port.
Du ska då kunna koppla in en nätverkskabel på lanporten och surfa på datorn och även wia wifi eventuellt måste du ställa indet, men det brukar vara förkonfigurerat med lösenord som står på en klisterlapp.

Routern kan du placera vart du vill, tex ha den i/vid mediaskåpet med en kort nätverkskabel eller koppla in en lång kabel i mediaomvandlaren och ha den på valfritt ställe.

IPtv levereras troligvis på andra portar i mediaomvandlare och inte via routers nätverksportar, då får du dra en kabel från den till din tv box.
 
Redigerat:
Hej igen,

ja det har varit stor aktivitet under veckoslutet och stora framsteg har skett därtill. Stort tack för all hjälp! Från den svarta omvandlaren i skåpet går nu en lång och vacker sladd med två skarvar till en router i vardagsrummet, vilken i sin tur är direktkopplad till en stationär dator samt ger trådlöst nät till en drös andra mackapärer. Därtill är vår PS4 direktkopplad till omvandlaren.

Med tv:n är det mer problematiskt. Antennkabeln som kommer in i vardagsrummet ihopbuntad med nätverkskabeln går uppåt till ett vindsförråd där det finns en liten "central" (bild). Det märkliga är dock att det inte lyser någonstans i "centralen" trots att det finns en liten lampa. Det verkar dött. Antennkabeln som kommer in i vardagsrummet utfrån leder på utsidan av huset dels till källaren där den går in i huset på nytt, om man vill se på tv där förmodar jag, dels uppåt längs med husväggen tills den försvinner in i takets undersida. På taket ser det ut på följande sätt (bild). Inga antennkablar fungerar . Har även talat med våra parhusgrannar som lovade göra sig tillgängliga för diskussion under helgen men sedan inte heller hade tid. Nya tag på den fronten. Tror dock det lutar mot att ta hit en yrkesman så får de gå igenom systemet. Att hela huset nu är uppkopplat med bredband får dock betraktas som en anmärkningsvärd framgång i sammanhanget! Elektrisk anslutningscentral med sladdar och antennsplitter utan påslagen indikatorlampa i vindsförråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takantenn och parabol på hustak mot molnig himmel, potentiellt problem med mottagningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu börjar jag eventuellt förstå. De förra ägarna har dels sett på tv över fiber, dels använt satellit-tv. Men vår digitalbox kan inte ta emot satellit-tv och därför ser vi inget. Det markbundna systemet är förmodligen ur bruk.
 
Men där sitter ju en antenn för marksänd TV.
Man kan mixa ihop satellit och marksänd i samma kabel.

Med antenn så högt upp så sitter det förmodligen en antenn förstärkare på masten och en spänningsmating på väggen i skrubben.

Ta lite bättre bilder så vi ser vad det står på burkarna.
 
Anders S. Anders S. skrev:
Hej,

vi köpte ett parhus för några veckor sedan och försöker nu få nätet att fungera. Tyvärr är mitt utgångsläge när det gäller kunskap
Hmm. Vad sa förra ägaren när du frågade?
 
Den vita boxen på bilden är troligtvis en antennförstärkare antingen går den till parabolen eller till antennen, jag skulle säga det sistnämnda, dvs från antenn in på förstärkare och sedan splittas ut till olika delar i huset.
Men som sagt vore intressant med lite bättre bilder.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.