Känner någon till om det finns ett billigt verktyg som man kan använda för att spruta puts med? Gärna ett som man kan koppla till kompressorn.
Ska putsa insidan av jordkällaren som jag håller på att mura så resultatet behöver inte bli perfekt.
 
Hör med någon uthyrningsfirma, jag har sett att det finns luftdrivna sprutor. Har för mig att det var en väldigt överkomlig summa/dag. Det måste bli billigast så.
 
Jula har en putsspruta - fast det är ju mest för färgskiktet.... Att spruta putsen likt fasadputs på 1 cm tjocklek så lär du få vända dej till putsleverantörerna. Uthyrningsfirmorna jag ringde hade slutat med sånt för det är sånt meck att rengöra.
 
Ska du putsa med "riktig" puts så krävs rejälare grejor.... typ en dieseldriven kompressor och stora tunga slangar. Tror man pumpar/trycker fram bruket till munstycket genom dem.
 
Det är nog både lättast, billigast och bäst att slamma med kalkbruk. Smeta upp och jämna ut med blöt borste.

Jag är också på G med jordkällare. Vilken typ bygger du?
 
KarlXII skrev:
Jag är också på G med jordkällare. Vilken typ bygger du?
Jag murar på fri hand med natursten. Typen kan väl beskrivas som en valvformad jordkällare.

Angående putssprutan så har jag lite funderingar på om det inte skulle kunna fungera med en sådan häringa blästerpistol:
303903_B_2004-06-30_141812.jpg
 
General Failure skrev:
Angående putssprutan så har jag lite funderingar på om det inte skulle kunna fungera med en sådan häringa blästerpistol:
Skulle nog funka bra om man ska putsa ett dockhus, annars krävs det nog en annan kaliber.
 
perf skrev:
Skulle nog funka bra om man ska putsa ett dockhus, annars krävs det nog en annan kaliber.

Min tanke var att modifiera blästerpistolen lite så att utblåset blir större.
 
Vi hyrde en putsspruta av Finja betong när vi putsade vår fasad förra sommaren. Det var en "modell större" som gjorde putsandet hyggligt enkelt. Det är möjligt att du kan få hyra av dem? För precis som Fasting65 skrev så har de allra flesta uthyrningsfirmor slutat att hyra ut den typen av utrustning eftersom folk har svårt att förstå konceptet "rengöres efter användning". :-/
 
såg att det fanns på hyreshuset...
 
MartinH skrev:
Vi hyrde en putsspruta av Finja betong när vi putsade vår fasad förra sommaren. Det var en "modell större" som gjorde putsandet hyggligt enkelt. Det är möjligt att du kan få hyra av dem? För precis som Fasting65 skrev så har de allra flesta uthyrningsfirmor slutat att hyra ut den typen av utrustning eftersom folk har svårt att förstå konceptet "rengöres efter användning".  :-/
Vi kommer förmodligen att putsa om delar grunden i samband med tilläggsisolering, har alltid varit tveksam till att man klarar det själv.

Hur svårt var det? ja det låter ungf som en "hur långt är ett snöre fråga?", men du kanske kan lägga ut orden lite-
 
Hej jag har putsat för första gången i mitt liv. Vi använde ett system där vi grundputsade med en fiberarmerad puts på glasfibernät, grunden la jag för hand på samma sätt som när man spacklar gipsskivor. Sedan använde jag en av Julas putssprutor som kostar ca 800 :- för att på den putsade ytan. Funkade alldeles utmärkt. Man fick prova en del för att få rätt struktur men det blev riktigt bra till slut.
 
jureit skrev:
Vad är det för fel med att slå på det med slev?
Själv tycker jag att det är svårt att slå på putsen, det mesta brukar vilja trilla ned igen, i alla fall på ogrundat underlag.
 
TsThorsell skrev:
Hej jag har putsat för första gången i mitt liv. Vi använde ett system där vi grundputsade med en fiberarmerad puts på glasfibernät, grunden la jag för hand på samma sätt som när man spacklar gipsskivor. Sedan använde jag en av Julas putssprutor som kostar ca 800 :- för att på den putsade ytan. Funkade alldeles utmärkt. Man fick prova en del för att få rätt struktur men det blev riktigt bra till slut.
Vilken modell är detta? Hittar inget som liknar det du beskriver.

/Mangelito
 
Mangelito skrev:
Vilken modell är detta? Hittar inget som liknar det du beskriver.

/Mangelito
Det vill jag också veta. Jag letade givetvis på Jula innan jag startade den här tråden men kunde inte hitta någon putsspruta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.