Hej,

Jag tänker flytspackla min källare på 60 kvm fördelat på 4 rum, men fundera på hur jag skal göra.

När jag mäter nivå på det befintliga betonggolvet, är det ca. 50mm skilnad från det lägsta till det högsta.

Jag är intresserad av att lägga 5mm på hela golvet, men hur gör jag när golvet lutar så mycket?

Mvh Martin
 
Är det ett gammalt hus med oisolerad platta eller är det ganska nytt och isolerat?

Oisolerat så måste du först å främst kika på utomhusprodukter, dom tål tillskjutande fukt.

Du får nog spackla i flera omgångar.
Finns nivåpinnar att sätta ut så man har koll på höjder.
Jag skulle borra och plugga i golvet, lång skruv som skruvas till rätt höjd, i första omgången så spacklar du några mm under skallen, nästa så ser du till att täcka.
Piggrolla sista vändan så du får det slätt
 
Lutar det mycket så blir det en fasligt massa spackel och mer än 50mm tjockt på sina ställen..........Alternativet är ju att ta rum för rum och acceptera nivåskillnader dem emellan.
 
D Dein skrev:
Jag är intresserad av att lägga 5mm
Då lägger du bara det, det är ju inte så att bara för att det lutar så kommer allt spackel ligga i ena hörnet. Se till att spacklet klaarar givna förutsättningar med ev fukt bara.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Då lägger du bara det, det är ju inte så att bara för att det lutar så kommer allt spackel ligga i ena hörnet. Se till att spacklet klaarar givna förutsättningar med ev fukt bara.
Hur flyter man ett golv och får 5mm över hela om det från start lutar upp till 50mm då? (enligt ts)
 
Han skriver ju inte att han vill ha det i våg eller? Han vill flyta 5mm på ett golv som lutar och det är bara flyta på.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Han skriver ju inte att han vill ha det i våg eller? Han vill flyta 5mm på ett golv som lutar och det är bara flyta på.
nä det är ju sant men lutar det så mycket som 50mm så är det väl tveksamt ändå.......Flytspackel är väl ändå flytspackel? Inte lär det väl lägga sig jämntjockt på en yta som lutar så mycket.
 
Beror ju på om det är på 1m eller på 10m det lutar...

Är golvet ojämnt så du vill spackla på 5mm eller vill du räta upp golvet så det blir i våg?

Rätt spackel och rätt teknik så kan du nog spackla 5mm även om det lutar bra
 
nino nino skrev:
Beror ju på om det är på 1m eller på 10m det lutar...

Är golvet ojämnt så du vill spackla på 5mm eller vill du räta upp golvet så det blir i våg?

Rätt spackel och rätt teknik så kan du nog spackla 5mm även om det lutar bra
Golvet er i ett gammalt hus och oisolerat. Det er på ca 10 m det lutar 50mm. Men vill spackla på 5mm på hela, men inte så det kommer i nivå.
 
I och med att det är oisolerat hade jag valt ett spackel som tål fukt, mycket dyrare men du slipper problem då.
 
S Stefan1972 skrev:
Lutar det mycket så blir det en fasligt massa spackel och mer än 50mm tjockt på sina ställen..........Alternativet är ju att ta rum för rum och acceptera nivåskillnader dem emellan.
Är det bätre att göra rum för rum..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.