Vi bor ganska öppet, på en höjd över byn.
Och vårt växthus, med kanalplast-rutor, förlorar flera glas vid varje storm.
Och jag får gå omkring och leta och hämta glas hundratals meter bort.
Det är alltså kanalplast, som sitter fast med små stålklämmor i själva växthus-stommen.
Men de sitter inte fast utan blåser iväg :worried:
Jag försökte förra våren med att "limma" fast glasen med utefog, men det hjälpte inte.
Nu har jag köpt en tub med No More Nails
502085.jpg
Vad tror ni?
Kommer detta att hålla plastrutorna på plats?
 
Du som är rutinerad borde veta att du kommer betydligt längre med bilder (på annat än tuben).
 
  • Gilla
leifherlin och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du som är rutinerad borde veta att du kommer betydligt längre med bilder (på annat än tuben).
Jovisst, men hur kul är det med bilder på ett växthus utan glas/plast-rutor?
Men bilder kan komma i morgon när det är ljust.
Måndag är ju också rätta dagen att förnedra sig och visa sin inkontinens, förlåt inkompetens :cry:
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Jag hade samma problem med mitt växthus och tyckte jag kom relativt långt med ohemula mängder silikonfog in i skarven mellan plasten och metallen. Sen levde dock växthuset ändå bara 3 år innan några ton blötsnö mördade det, så numera har jag ett tunnelväxthus jag bär in i uthuset varje vinter istället ;)
 
Är stommen stabil till att börja med. För om den rör sig så är det mycket svårare att få rutor att sitta still.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
T
Kan det gå att popnita fast en metall list mot glasen invändigt som ger mer yta för glasen att trycka mot?

Typ en sån här
 
Hmm. Att limma utmed kanterna låter ju bra, för att säkerställa att inget blåser igenom. Men det resulterar ju även i att ge dig än kraftigare under/övertryck som suger eller trycker ut rutorna
Fördelen med kanalplast är ju att det är flexibelt, så att de inte går Sönder (så mycket) när de flyger några hundra meter, nackdelen är att de bågnar rätt mycket när de utsätts för krafter som sliter på en rätt tunn limfog.
Frågan är om du angriper det på rätt vis?
Om du istället fäster en eller ett par säkerhetslinor i skivorna, typ antingen något pålimmat fäste eller genom ett hål så kommer ju kraften släppa så fort skivan lossar och släpper förbi vinden.
Dock gäller det ju att de inte fladdrar och förstör allt i närheten. :)
 
T Thörre skrev:
Kan det gå att popnita fast en metall list mot glasen invändigt som ger mer yta för glasen att trycka mot?

Typ en sån här
Det ger ju mer yta för limmet om inte annat, men krafterna brukar väl vara störst på läsidan, så det ger väl tyvärr inte så mycket mekaniskt stöd.
 
Du kan inte skruva/fästa läkt på utsidan som håller ner dem när det blåser?
 
Några rader med ståltråd på strategiska ställen?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du som är rutinerad borde veta att du kommer betydligt längre med bilder (på annat än tuben).
OK, så här ser eländet ut idag:
Delvis monterat växthus mot en vit husvägg på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj va rena och genomskinliga många av rutorna är! :)
 
  • Haha
  • Gilla
kuwi och 5 till
  • Laddar…
Titta på kanten på kanalplasten finns det tillräcklig yta för limmet att fästa?

Vad tror du om att med t.ex. ståltråd dra kryss eller zigzag utanpå plasten? Den är ju jätteflexibel och lär kunna krångla sig ur kantfästena, som du märkt.
 
B Blejdarn skrev:
Vad tror du om att med t.ex. ståltråd dra kryss eller zigzag utanpå plasten? Den är ju jätteflexibel och lär kunna krångla sig ur kantfästena, som du märkt.
Det är faktiskt precis så jag tänkte göra!
Först limma med NoMoreNails.
Sedan dra rostfri tråd genom hål, som jag har borrat i aluminiumprofilerna.
Biltema har en hyfsat billig 2 mm tråd som borde kunna göra en del nytta:
1
En annan sak, som jag har slarvat med är dörren.
Om den kommer på plats och är stängd, så borde väl inte3 rutorna tryckas ut lika lätt.
 
  • Gilla
Blejdarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.