Ämnet har varit uppe många gånger, men inte lyckats få helt klart vad som behöver göras. Vi totalrenoverar en övervåning och tänkte ihop med detta göra en vettig ljuddämpning till nedervåningen. Jag vill att det skall vara bättre än i ett genomsnittshus. Frugan är lite ljudkänslig på kvällarna. Alla husets sovrum hamnar på denna våning. TV rum kök mm under. De flesta råden jag hitta här går lite väl långt. Antingen att folk vill bygga rena ljudstudion, eller separat som ett fler familj hus. Det kräver Dels svindyra material som stepisol, eller både dyra och tjocka paroc stegljuddskivor som bygger rätt mycket. Min tanke här är good enough, om inte ungarna spelar trummor på fritiden.

Min tanke var att se över golvisoleringen, som idag är kutterspån. Är det värt att ta bort, och lägga i lösull elelr skivor? Jag kommer ta upp spånet på några ställen där vi skall i med ventialtionsrör, avlopp mm. Men övriga fack tänkta jag på sin höjd fylla upp med överbliven cellulosaull vi har. För att separera golvet från reglarna så har jag hittat en ljudremsa "Acoustic Silence 50" som är lite billigare än sylomer. Kostar 2000:- för hela våningen. Tänkte lägga det uppe på alla reglar. På detta lägga ut 22m spån, och limma kanter. Ovanför detta ett lager spårad cellplast för golvvärme, ca 30mm).
Ovanför detta lager är jag kluven, och tar gärna tips. Antingen 1 lager golvgips + Övergolv parkett. Alternativt ett lager 22 spån och parkett. Behöver även tänka på ev tröghet för golvvärmen här kanske? Vad bör ge bäst ljudreduktion? Skall detta limmas mot cellplasten? Skillnad gips/spån? Eller skall man skruva mot underliggande golvspån, genom cellplasten? Gäller att ha koll på vattenslingorna:). Tanken är att foga kanter och genomföringar, både för lufttätt och för att undvika direkt kontakt med stomme.
FRÅGA: Skall spånet bara ligga löst, på reglarna eller är det ok att sätta en spik/skruv lite glest?
Ovan alterantiv bygger ca 80-90mm beroende gips eller spån över golvvärmen. remsa 3mm, spån 22m, cellplast 30mm, gips12mm alt spån 22mm, Parkett 14mm. Detta är acceptabelt. Men mycket mer vill jag inta ha. Några råd på vad man kan göra ännu bättre inom dessa mått, utan att lägga ner en förmögenhet för några få extra db. Ett alternativ jag tittade på innan jag såg kostanden var att lägga stepisol i stället för spårad cellpalst, och sen spårad spånskiva för golvvärmen. Men jag tycker det var på tok för dyrt.
 
När vi pratar ljud är det absolut viktigaste att se till att det är tätt. inga glipor bakom golvlister/taklister. Detta kan förstöra allt du gör om du inte har koll på detta. Så börja med att gå runt med akustikmassa och täta allt.

Sedan är det att förbättra, ju tyngre materialen är desto mer ljud stoppar de. Så att byta ut sågspån mot glasull kommer försämra din ljudisolering. Gips är tyngre än trä så där vet du också vad du ska välja.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Varför köra spårad cellplast? Det finns spårade spånskivor. Du har ju redan isolering under dessa. Även om jag är tveksam till att det behövs på en övervåning för golvvärmens skull.
 
Såg någonstans att de använde korkmatta under parketten (typ istället för lumpapp). De kanske ger ljuddämpning också?
 
Som jag förstår det är det främst stegljudsdämpning du är ute efter.
Behåll spånet, det är utmärkt som ljudsolering då det har högre massa än t.ex. cellulosa.
Jag skulle skruvlimma golvspånet och se till att golvet är helt lufttätt. Sedan ett lager golvgips, ett sviktande sikt t.ex. golvfoam. Innan ett flytande golv läggs. Och om du kan tänka dig kör en tjock hetäckningsmatta, det gör enorm skillnad.
 
K KaptenKanel skrev:
Varför köra spårad cellplast? Det finns spårade spånskivor. Du har ju redan isolering under dessa. Även om jag är tveksam till att det behövs på en övervåning för golvvärmens skull.
Vi har tänkt använda cellplast, då det både är billigare än Spårad spån, och mycket enklare att lägga ut.

Spån kan bli lite trixigt att få till spårvändningar mm.
Sen eftersträvar vi ju en relativt hög massa för att dämpa. Därav har vi tänkt Massiv spån i botten. Cellplast och ytterligare massa ovanpå. Det är väl egentligen det övre lagret jag har haft fundering på om det blir bäst och enklast med ytterligare ett lager spån. elelr om jag skall köra golvgips, som ahr högre densitet, men hälften så tjockt. Bygghöjden gör inte så mycket, då vi gör detta i samband med en ny våning. Så golvhöjden kompenserar vi oavsett.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Som jag förstår det är det främst stegljudsdämpning du är ute efter.
Behåll spånet, det är utmärkt som ljudsolering då det har högre massa än t.ex. cellulosa.
Jag skulle skruvlimma golvspånet och se till att golvet är helt lufttätt. Sedan ett lager golvgips, ett sviktande sikt t.ex. golvfoam. Innan ett flytande golv läggs. Och om du kan tänka dig kör en tjock hetäckningsmatta, det gör enorm skillnad.
Ja jag har bestämt mig för att behålla spånet. Plockade dock ut 62 säckar med Fräsch cellulosa isolering ur takstolarna nu. Tänkta kompletterad et där vi måste ta ur spån för vent och avloppsdragningar, samt kanske lite ny kantisolering utmed ytterväggarna. Det lutar åt Golvspån i kombination med golvgips. Sen skall jag ha Golvvärmen i flytande cellplast, samt övergolv med parkett. Frågan är dock om jag skall lägga cellplasten mellan spån och gips, eller över. om jag tex limmar gipsen över cellplasten. Så får jag ju ett rätt bra underlag om jag skulle vilja ha ett annat övergolv än parkett.
 
Jag vet inte vilket resultat du är nöjd med, men rent allmänt är golvspån med golvgips för låg massa för att man ska uppnå bra stegljudsdämpning. Ett alternativ är att gjuta in golvvärmen i betong på laxplåtskivor med sylomerremsor enligt dokumentet nedan. Det ger fördelen med hög ytmassa samtidigt som man minskar risken för trumljud som det lätt blir med lätta material som cellplast under parkettgolv. Det krävs förstås att bjälklaget klarar av vikten och kostnaden kanske drar iväg för mycket.

http://www.lip.eu/media/173262/lewis_laxstj_rtpl_t.pdf
 
FG FG skrev:
Jag vet inte vilket resultat du är nöjd med, men rent allmänt är golvspån med golvgips för låg massa för att man ska uppnå bra stegljudsdämpning. Ett alternativ är att gjuta in golvvärmen i betong på laxplåtskivor med sylomerremsor enligt dokumentet nedan. Det ger fördelen med hög ytmassa samtidigt som man minskar risken för trumljud som det lätt blir med lätta material som cellplast under parkettgolv. Det krävs förstås att bjälklaget klarar av vikten och kostnaden kanske drar iväg för mycket.

[länk]
Tack för svar. Som jag skrev i inledningen, så eftersträvar vi lite högre nivå än normal standard i Villa. Men inte så extrema åtgärder som kräver extremt dyra specialmaterial som stepisol eller sylomer. Ditt försalg känner jag nog faller inom det lite mer extrema. Det är inte en ljudstudio elelr ett fritzelrum vi skall bygga :rofl:. En reflektion jag fick av ditt inlägg var dock det du skrev med "trumljud" vid lätta material som cellplast. Nu är ju min tanke att komplettera golvgips ovanpå cellplasten just för att inte parketten skall ligga direkt mot den lätta cellplasten. Menar ni att det är risk för trumljud pga cellplasten även om jag har ett stumt mellanmaterial? I källaren har vi cellplast, med klinker över, intill rum där ingen golvvärme/cellplast finns. Extrem massa med gjutning elelr andra riktigt dyra lösningar kommer inte bli av. Jag tänkte inledningsvis lägga spån-Rockwoll stegljudsskiva 20mm- Spårad spån-parkett. Det hade nog blivit en snäppet bättre lösning. Redan denna lösning drar iväg lite kostnadsmässigt på ett par punkter. Stegljudsskivorna är betydligt billigare än tex stepisol, men fortfarande 100:-/m2 ca 8000:-. Sen kommer spårad spån dra iväg och bli betydligt dyrare. Pris skillnaden för skivorna på våra 80m2 är inte så stor, mot cellplast skivor, kanske 5-7000:- vilket nästan motsvarar kostnaden för övergolvet, gips eller spån. Men sen kommer de spårade vändskivorna mm till. Så golvvärmen sticker ca 5000:-. Sen kommer hanteringen. Gör jag det själv så är det bara tid. men vissa delar hyr jag in för att hinna med. Så jag får ändå räkna med att det kostar 500:/h i timmen extra för hantering. Det blir snart 5-10000:- till i arbetskostnad. Så Skall jag gå upp på denna lösning så får jag räkna med en merkostnad för golvet på runt 10-15000:-. Kan denna lösning ge ett påtagligt bättre resultat än spån-cell-gips-parkett? I så fall kan det kanske vara värt det.
 
Att fylla bjälklaget med tidningspapper är effektivt. Men det går åt stora mängder. Frågan är om det är realistiskt. Jag har varit i ett hus som byggdes så, känslan var att det var ett väldigt väl dämpat mellanbjälklag.
 
D Daniel 109 skrev:
Att fylla bjälklaget med tidningspapper är effektivt. Men det går åt stora mängder. Frågan är om det är realistiskt. Jag har varit i ett hus som byggdes så, känslan var att det var ett väldigt väl dämpat mellanbjälklag.
Skulle aldrig sagt upp prenumerationen på GP för 15 år sen:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.