Hej

Dags att deklarera en försäljning av hus, men jag har ett problem. Det är att jag hittar inte mitt köpekontrakt av huset när jag köpte det. Jag har otroligt mycket papper sparat men just detta hittar jag inte. Gissar på att det kom bort någonstans vid flytten då jag inte mådde så bra.

Men hur löser man detta? Jag tror inte mäklaren har sparat ett köpekontrakt som är 10 år gammalt. Undra på om de jag köpte huset av har det heller eller om de är så sugna att leta fram det 10 år senare. Det jag hittar är mitt första elavtal så jag vet exakt datum när själva huset blev i min ägo.

Vet således att det var i maj jag skrev på kontraktet.Har även ett utdrag från Metria med ett exakt datum i maj. Har för mig att mäklaren skrev ut det samma dag som köpekontraktet skrevs på.

Datumet från när utdraget togs ut från metria stämmer rätt bra ihop med när jag har mitt första elavtal, om jag ser till tillträde efter 3 månader. Utskriften från Metria är från den 20:e maj och mitt första elavtal från den 12:e augusti.Bägge dagarna är fredagar vilka är rätt så logiska dagar att både skriva kontrakt och ha tillträde på.

Hur viktigt är detta datum att vara exakt på dagen? Skriver jag den 20:e maj så är det i alla fall rätt på 1 vecka plus eller minus.Vad kan hända om inte det är exakt rätt datum? Hur hade ni gjort? Någonstans där jag glömt leta? Har letat kalender, e-post akriv och så vidare.
 
Det kan ju inte rimligen spela någon roll med någon vecka hit eller dit. Du kan ju möjligen se vad som är registrerat hos lantmäteriet (går att logga in). Det är troligen den enda uppgift skatteverket kan få för sig att jämföra mot.
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kan ju inte rimligen spela någon roll med någon vecka hit eller dit. Du kan ju möjligen se vad som är registrerat hos lantmäteriet (går att logga in). Det är troligen den enda uppgift skatteverket kan få för sig att jämföra mot.
Lantmäteriet fungerar när man äger fastigheten men inte nu när jag inte äger den. Kommer inte åt "Min" fastighet eftersom den inte är i min ägo längre.
 
C
F FRS05 skrev:
Lantmäteriet fungerar när man äger fastigheten men inte nu när jag inte äger den. Kommer inte åt "Min" fastighet eftersom den inte är i min ägo längre.
Tror inte du ser kontraktsdag där heller. Skriv 20:e maj du, det som är relevant för skatteverket är väl vilket år det handlar om.
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
Japp, skriver 20:e maj och i värsta fall får jag väl luska ännu mer med mäklare och gamla ägare om de skulle hitta något annat datum i sina arkiv.
 
Be din mäklare gå till arkivet, han är skyldig att spara din akt i 10 år, i den akten finns garanterat ett fastighetsutdrag, ur detta kan man hitta din kontraktsdag. Om det gått mer än 10 år, be honom ta ett nytt fastighetsutdrag, bjud på en fika, de är inte gratis.
 
O olomar skrev:
Be din mäklare gå till arkivet, han är skyldig att spara din akt i 10 år, i den akten finns garanterat ett fastighetsutdrag, ur detta kan man hitta din kontraktsdag. Om det gått mer än 10 år, be honom ta ett nytt fastighetsutdrag, bjud på en fika, de är inte gratis.
Jag körde på det billiga alternativet och skrev det datumet jag tror det är. Det skiljer nog max en vecka mot verkligt. Skulle nu skatteverket ha invändningar så får jag vända mig till mäklaren.
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
Sätter min vänstra lilltå på att du inte får er fråga om datum då det har 0 betydelse i ditt fall :)
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sätter min vänstra lilltå på att du inte får er fråga om datum då det har 0 betydelse i ditt fall :)
Det skulle jag iofs. inte göra. Nu är det extremt osannolikt att skatteverket överhuvudtaget reflekterar över datumet. Men i det extremt osannolika fallet där de väljer ut något för en djup skatterevision, så skärskådas varenda siffra, och korskörs mot olika register åt alla håll. Men den nivån gissar jag att de inte gör ens en gång per år vid slumpkontroll, men däremot kanske om de hittar något annat som ser skumt ut.
 
H hempularen skrev:
Men i det extremt osannolika fallet där de väljer ut något för en djup skatterevision, så skärskådas varenda siffra, och korskörs mot olika register åt alla håll.
Var snäll och berätta för oss okunniga vad exakt datum (obs ej årtal) skulle ha för betydelse, och i vilket sammanhang!
 
F FRS05 skrev:
Men hur löser man detta?
Har du försökt kolla med säljaren? Ni var ju två parter om affären.
 
Vad står det på lagfarten?
 
C
R Rigor skrev:
Vad står det på lagfarten?
Det står inget om kontraktsdatum på lagfarten eller i fastighetsregistret. För alla andra utom skatteverket så är det tillträdesdatumet som räknas.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har du försökt kolla med säljaren? Ni var ju två parter om affären.
Nej, men nu har jag redan lämnat in deklerationen. Ville ha den klar tidigt och hade tid just en helg att sitta med det. Så nu får det bära eller brista:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.