Hej. Vi är på gång att köpa ett hus som är byggt 71.
Har lite funderingar kring hur man byggde då.
Jag har hittat ickebärande väggar i källaren som är gjorda av blåbetong, bärande väggar verkar vara av betonghålsten.
På ovanvåningen finns trä i väggar samt fasadtegel.
Min fråga är om det är så att det kan finnas blåbetong innanför teglet på ovanvåningen?
Typ som isolering eller så?
Mvh
 
Är det gjort någon radonmätning? Värden?

Det vanliga var väl att man byggde de yttre källarväggarna i isolerade blåbetong eller grå lättbetong och sen murade innerväggar med betonghålsten. Skulle ni ha sån tur att bara någon icke bärande innervägg är gjord av blåbetong?

Tegelfasader är vanligt på villor med trästomme och mineralullisolering.
 
Ok. Tack för svar.
Ytterväggarna verkar vara i betonghålsten enligt det jag kan se, även bärande innerväggar verkar vara i samma. Menar du att det kan vara blåbetong utanför "gråsuggorna" i källarväggarna?
Radonmätning är gjord i vintras.
460 i källaren och 200 i markplan.
 
Nej. Du har nog bara betonghålsten i ytterväggen i källaren.
På den tiden tyckte man att den isolerade bra.
På övervåningen har du nog träregelstomme och isolering innanför fasadteglet.
Ligger huset på en grusås?
Isf kan radonet komma från marken.

//AA
 
Tack för svar.
Vet ej ifall det kan vara markradon, frågan är hur mycket radon tre stycken mellanväggar i källaren kan ge? Det kanske är orimligt att all radon kan komma från dem?
Det jag klurar mest på är hur värdena kan vara så pass höga som 200 i markplan, utan blåbetong. Isåfall måste gasen komma från källaren och ta sig upp till markplan.
Det finns mekanisk frånluft samt tilluftventiler i alla rum. Tycker luftomsättningen borde vara skaplig?
 
Hur ser terrängen ut vid huset. ??
Jag bor själv på en grusås.

Är källaren i bra skick??
Annars lägg in ett ventilerat golv med frånluft.
Då sugs markradonet ut.

//AA
 
Tänker vidare. . .

Jag tror inte de värden du har beror på ”blåbetong”.
Finns det en radonbrunn på tomten?
Annars är det nog rätt väg att gå.
(Googla radonbrunn)
Iaf om marken är grusig / sandig.

Flera här på åsen har sånna. Även jag.
(Har 200 beqirell i källaren. )

//AA
 
M Mapet890 skrev:
Tack för svar.
Vet ej ifall det kan vara markradon, frågan är hur mycket radon tre stycken mellanväggar i källaren kan ge? Det kanske är orimligt att all radon kan komma från dem?
Det jag klurar mest på är hur värdena kan vara så pass höga som 200 i markplan, utan blåbetong. Isåfall måste gasen komma från källaren och ta sig upp till markplan.
Det finns mekanisk frånluft samt tilluftventiler i alla rum. Tycker luftomsättningen borde vara skaplig?
Markradon kan vara väldigt högt men också enklast att minimera. Ett ftx system för markradon kan faktiskt öka indraget av markradon i källaren.

Hur vet du att det faktiskt är blåbetong? Står det i prospektet? Eller info från mäklare eller radon konsult?

Som referens, köpte vi ett 70 tals hus, enbart markradon, 850bq :thinking:. Radonsug är installerad och vi in inväntar spänt på resultatet från vintern men jag är inte ett dugg orolig :D
 
Nej. Det finns ingen radon brunn.

Vi tog bort en ventil till bastun i källaren och såg att bastun är byggd i blåbetong.
De andra "mjuka" väggarna vet ja inte om det är blåbetong, bara gissar.
Känns på nåt sätt som att det kanske är för stort undertryck i huset och sen att källarluften kommer upp och späder luften så det blir högre värde där uppe.
Ska jag prova öppna ventilerna i källaren ytterligare? Det drar som sjutton från dom.

Radonsug har jag hört ska vara väldigt effektivt, vad har du för mark under huset? Vad har du fått betala cirka för en sug?
 
M Mapet890 skrev:
Nej. Det finns ingen radon brunn.

Vi tog bort en ventil till bastun i källaren och såg att bastun är byggd i blåbetong.
De andra "mjuka" väggarna vet ja inte om det är blåbetong, bara gissar.
Känns på nåt sätt som att det kanske är för stort undertryck i huset och sen att källarluften kommer upp och späder luften så det blir högre värde där uppe.
Ska jag prova öppna ventilerna i källaren ytterligare? Det drar som sjutton från dom.

Radonsug har jag hört ska vara väldigt effektivt, vad har du för mark under huset? Vad har du fått betala cirka för en sug?
Vi har mestadels berg direkt under i ett känt radon område.

Ja radonsug är effektivt för markradon.
Allt som allt 38k för 2borrhål/sugpunkter.
Efter radonbidraget så har vi betalat 19k men mann kommer ännu billigare undan om man gör det själv...
 
Hur många sugpunkter behövde du? Denna källare är på 114 kvm i vinkel
 
M Mapet890 skrev:
Hur många sugpunkter behövde du? Denna källare är på 114 kvm i vinkel
Behövde väl egentligen bara 1 centralt i huset men de säkrade upp med 2 sugpunkter. En direkt under och en snett in mot nästa utrymme.
105kvm i vinkel (L form)

De tätade dessutom rensluckan i andra änden av kåken.
 
Nästan samma alltså. Va var det för material under huset? Har läst att det kan vara problem med att få en sug att fungera om det är "fel" material i marken?
 
Ptja, jag kan inte i detalj men det är väl om det är lera eller att man inte får tag i en luftficka att suga ifrån.

För oss var det grus/makadam under plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.