Hej,
Jag undrar om det är någon som har en ungefärlig uppskattning på vad det skulle kosta att låta en arkitekt rita ett hus? Vidare undrar jag om någon kan rekommendera en arkitekt för hus med äldre "genuin"-stil? Jag vill utreda alla vägar att gå och funderar på om man inte bör låta en arkitekt rita upp det hus man vill ha och därefter sända det till husföretagen för offert. I stället för att leta efter huset man vill ha... och sitta och tänka om alla hus som erbjuds i slutändan ändå.
Någon som provat? Erfarenheter? Tacksam för synpunkter!
 
Eftersom en tidigare fråga jag ställt nu blivit högaktuell för mig, lyfter jag frågan istället för att skriva om den. Skam den som ger sig ;D

Kan lägga till att det är viktigt att arkitekten tar sig till vår tomt i Stockholm, eftersom den är rätt komplex med en massa höjdskillnader.

/ med fortsatt hopp om hjälp.
 
Jag håller med dig till stora delar.

Har man en plan tomt, tilldelad genom den kommunala kön och begränsad ekonomi passar de standardiserad husen bra.

Har man däremot en kuperad tomt, med lite högre efterfrågetryck, kanske det är värt att kontakta en arkitekt.

En skräddarsydd ritning framställd av ett husföretag är upphovsrättsligt skyddad och med en sådan ritning kan man ju bara inte gå runt och inhämta offerter.

Den springande punkten varför man skall kontakta en arkitekt är dock inte utav upphovsrättsliga skäl utan mer att arkitekten på ett bättre sätt kan se och ta tillvara såväl tomtens förutsättningar som icke minst familjens förutsättningar. Vi är alla olika och därför kan det vara viktigt att få någon annan neutral person att bolla frågor med.

Visserligen kan man ju ändra om ritningen från husföretaget men då har man ju tappat finessen.

Lycka till! :) :) :)
 
Som du vet har vi en arkitekt som skissar åt oss. Kostnaden landar mellan 40-60' för vårt hus. Fick alldeles nyss ett gäng AutoCad filer med planlösningar och fasader som jag skall gå igenom. Han ritar, skickar förslag till oss, vi kommenterar, han ändrar.

Vi bor i Norrköping - han i Skåne men det har inte så stor betydelse.

På lördag kommer han hit och då åker vi till tomten för att gå igenom alla detaljer med väderstreck, uteplats, försänkt vardagsrum, entré, husets exakta placering, garage, uppfart, planering trädgård mm.

Jag tycker det är värt kostnaden. Dessvärre tar arkitekterna i Stockholm hutlöst betalt så jag skulle råda dig till att söka annorstädes.
 
Håller med dig i den generella fråga om man skall anlita arkitekt eller inte.

Däremot kanske det många gånger kan vara bättre att ta en arkitekt med lokalkännedom även om denna tar lite mer betalat än någon utan lokalkännedom.



Kan ju lägga till historien om tanten och TV-reparatören.


En tant hade fått fel på sin TV och bilden var bara svart. En TV-reparatör kom hem till henne, tittade på TV:n och lagade den på några minuter genom att byta någon del samt krävde 800 kronor i ersättning.

- 800 kronor för fem minuters arbete, det var till att ta hutlöst betalt!, utbrast tanten.

- Det jag tar betalt för är inte tiden att byta delen och laga TV:n utan för kunskapen att veta vilken del jag skall byta.


Sens moral: Låt inte snålheten bedra visheten.
 
Inga fler rekommendationer? Snälla... Jag behöver er hjälp!
 
Hej

Jag kan rekommendera Henrik Wannfors på Brygghuset Arkitekter i Stockholm.
Han har ritat vårt hus och vi är väldigt nöjda. Han lyssnade på oss, läste vad vi hade för prioriteringar och kom upp med två förslag. Efter en del funderingar valde vi ett av förslagen som han jobbade vidare på.

Kontakten och "kemin" fungerade väldigt bra.

Kostnade beror väldigt mycket på hur mycket tid arkitekten lägger ner, men du bör nog räkna med 30 000:- till 60 000:-.
Kan låta mycket men jag tycker att det finns mycket annat som man kan spara in på.

Said
 
Said, jag har varit inne på er hemsida. Strålande arbete! Blev mycket inspirirerad och imponerad! Vet inte om du vill svara på känsliga ekonomifrågor, men hur mycket tid tog era arktiektritningar och vad fick ni i slutändan betala? Som jag förstod det gjordes inte konstruktionsritningarna av Brygghuset. Var det eget val, och i såfall varför, eller gör de inte det?

Tack för din rekommendation! Har skickat ett mail till dem med lite frågor.
 
Netaria skrev:
Said, jag har varit inne på er hemsida. Strålande arbete! Blev mycket inspirirerad och imponerad! Vet inte om du vill svara på känsliga ekonomifrågor, men hur mycket tid tog era arktiektritningar och vad fick ni i slutändan betala? Som jag förstod det gjordes inte konstruktionsritningarna av Brygghuset. Var det eget val, och i såfall varför, eller gör de inte det?

Tack för din rekommendation! Har skickat ett mail till dem med lite frågor.
Hej Netaria

Jag har bestämmt mig för att redovisa kostnader i form av följande sätt:
Arkitektkostnader: X% av totalkostnaden
K-ritningar: X% av totalkostnaden.
Detta pga av två saker.
1: Vill behålla lite för oss själva
2: Ett belopp utan referens säger ju inte så mycket. Eller ??
Jag tycker det är till mer hjälp på ovanstående sätt.

Detta kommer upp på hemsidan "inom kort". Jag tänkte vänta lite tills jag sammanställt räkningarna.

K-ritningarna gjordes av Per på Sjögrens Hus och som jag förstog det sammarbetar Henrik och Per. Och som jag sagt tidigare är jag MYCKET nöjd med samtliga "medarbetare" och rekommenderar dem allesammans.
 
Tack för ditt svar! Jag förstår att du inte vill redovisa summor. Hoppas att arkitektfirman kan komma med en uppskattning.

Jag fortsätter hålla koll på din hemsida för mer inspiration och uppgifter.
 
Nu har jag kontaktat första arkitekten för ett möte. Jag hoppas att jag inte behöver kontakta flera, men med tanke på hur besvärliga vi är finns det risk för det.

Några idéer, tankar, varningar inför första mötet med arkitekt. Hur vet jag om personen är "rätt", förutom det självklara (kemi och att "det låter bra"). Vi ska träffa arkitekten på tomten.

Ytterligare referenser tas alltjämt tacksamt emot.
 
Hej Netaria

Vilken arkitekt blev det??

Said
 
Nu ska jag träffa Henrik som du rekommenderade. Vilken det blir i slutändan är långt från klart, men jag fick ett gott intryck över telefon.

Så ett extra tack är på sin plats!
 
Hej Netaria
Såg i början att du är inne på att lämna ritningar vidare till hustillverkare. Mitt svar är kanske mer relevant för lösvirke, men kanske även för dig i tillämpliga delar.

Om Henrik på Brygghuset arbetar mycket med småhus har han säkert rutiner att arbeta efter enligt nedanstående, men jag tycker det är viktigt - för bägge parter - att man ganska snabbt hittar fram till en prislapp, men inte minst vad som ingår i detta, samt hur summan fördelar sig (även tidsmässigt)

- Hur mycket tid kan man lägga på skissfasen - 2, 3 omarbetningar (har man bestämt ett fast pris vill man ju inte hålla på hur länge som helst med ändringar).
- Ingår något enkelt förfrågningsunderlag; förutsättningar för anbudslämnare vad gäller tider, garantier, besiktning mm. Byggbeskrivning samt rumsbeskrivning. Många små detaljer kan vara mer tidskrävande att rita sig fram till, enklare kanske då att skriva in det i en beskrivning.
- Sköter A kontakter och samordning med andra konsulter; V, K och el.
- Ingår någon form av uppföljning under byggtiden, hur mycket
- Är alla inblandade ansvarsföräkrade.

Jag tycker väl kort sagt, precis som vid andra köp att man tidigt skall be den man anlitar att redovisa hur pengarna fördelas...

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.