D
Jag har rivit ner innertaket (gips) i en stuga med platt tak byggd 74. Över innertaket sitter det papp. Jag upplever pappen som tunnare än takpapp men tjockare än dagens vindpapp (AC 350). Pappen är svart och av tjärkaraktär.

huset var tidigare passivt ventilerat med inblås i rummen och passivt utblås i badrum/murstock osv. Jag kommer sätta en mekaniskt fläkt som går 24/7 i badrummet.

Jag har delvis rivit ner pappen för att dra om el, nätverk mm.

Behöver taket ha någon papp, dvs behöver jag sätta upp ny papp?
 
D
Såhär ser pappen ut som sitter idag:

Gammal träbeklädnad med synliga plankor och svart papp i takkonstruktion, några ledningar syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Derbyboy skrev:
Behöver taket ha någon papp, dvs behöver jag sätta upp ny papp?
Om det är permanent uppvärmt, ja. Du får försöka bedöma mängden asfalt i pappen. och använda något likvärdigt. AC 350 har 350 g/kvm, en underlagspapp från den tiden 1200 g/kvm.
 
D
Tack Justus.

är pappen till för att fukten från dusch, matlagning, utandning mm inte ska vandra ut i isoleringen? Eller har jag missuppfattat pappens funktion.
 
Pappen var den tidens ångspärr.
 
D
Men varför inte sätta dagens ångspärr då, dvs plast?
 
Det kan du göra om du gör det konsekvent över allt och ser till att det blir tätt.
 
Vilka rum renoverar du ? Oftast kör man inget i gamla hus om det är inte är badrum. Samt. Vad har du för typ av isolering och tjocklek på vinden?
 
D
J justusandersson skrev:
Det kan du göra om du gör det konsekvent över allt och ser till att det blir tätt.
När huset byggdes gjordes taket i ett stycke och sen byggdes innerväggar, dvs papp och gipsskivor går över innerväggar och in i bäst rum. Jag ska inte riva innerväggarna men troligtvis gipsskivorna i samtliga rum. Jag kommer inte få det rätt. Varje skruv som jag använder för att sätta upp talakicorna kommer punktera eventuell papp eller plast i taket.
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilka rum renoverar du ? Oftast kör man inget i gamla hus om det är inte är badrum. Samt. Vad har du för typ av isolering och tjocklek på vinden?

Jag renoverar hela huset. Men eftersom innerväggarna inte rivs så kommer det ligga kvar både den gamla pappen och gips just där.

isoleringen i tak är glasull och tjockleken är omkring 20cm.
 
Jag gjorde liknande renovering då huset hade samma förutsättningar förutom papp i taket sedan innan. Jag satte inget extra ångbroms alls förutom plast i tak i badrummet.
 
Skulle inte sätta plast du får det inte tätt och då riskerar all fuktig luft gå upp på ett ställe och kondensera mellan plast och nästa lager,
Ser ju ut att ha funkat jätte bra med papp.
 
D
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.