Vi har haft en tumlare i 4 år där löstagbara filter rengjorts och behållaren tömts efter varje torkomgång.
Som jag förstår är "spjällen" bakom filtren själva kondensatorn och enligt manual skall dessa dammsugas regelbundet, vilket vi gjort och det har hjälpt till ganska liten del då väldigt lite lossnar. Problemet är att damm och skit har samlats i stora mängder där inne när man lyser in med lampa. Ser att på många modeller av torktumlare kan hela alltet plockas ut och sköljas men med vår är den inbyggt i hela plaststommen på framsidan. På baksidan finns en grå plastklump med information om att den innehåller gas och är förseglad osv och den har vi inte skruvat i.

Som det är nu så ligger en pöl vatten och ludd för fullt där bakom och vi har slutat använda den. Finns otroligt dåligt med tips i manualen... Electrolux EDH3284PDW. Vad tror ni, dags att köpa en ny?
 
A
detta är ju en värmepumps modell så då blir det såhär.
jag hade provat med vatten och en slang, fast va beredd på att det rinner över baktill
annars kan man ju byta hela bottnen av maskinen då blir det ny komprssor kondensor mm för 3.500.-
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Hej.
Jag har precis samma problem på samma torktumlare. Är den att betrakta som uttjänt bara för att kondensorn täpper sig?
Jag testade spola rent den med högtryckstvätt med lågt tryck framifrån. Mycket kom ut. Därefter fick den stå och torka framåtlutat 1 vecka. Jag har sedan kört två tvättar men nu har jag samma problem igen.
Vatten ansamlas och står kvar vid de två nedersta filtren och tvätten blir inte torr.
Några förslag?
 
Det låter dom att du behöver se över pumpen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter dom att du behöver se över pumpen.
Hej.
Det var kondenspumpen. Jag köpte en ny. Förmodligen berodde det från början på att första luddfiltret gått sönder. Sedan drar sig allt ludd iväg närmare pumpen allt eftersom åren går. Byte av pump samt spolning av själva kondensorn eller vad man ska kalla det. Det var så mycket skit baktill så förmodligen har luddet gjort att flottören varit konstant aktiv som ska slå till kondenspumpen. Därav har pumpen gett sig när den börjat gå hela tiden...

Nu har det gått 3 månader men nu verkar programmet lagt av istället. Det går inte stänga av maskinen genom att vrida vredet till noll. Alla program visar nya tider (fel tider). :(
 
A
Då är det väl dags att byta kretskort...
 
electroluxaren skrev:
detta är ju en värmepumps modell så då blir det såhär.
jag hade provat med vatten och en slang, fast va beredd på att det rinner över baktill
annars kan man ju byta hela bottnen av maskinen då blir det ny komprssor kondensor mm för 3.500.-
Gammal tråd, men vad händer med vattnet och smutsen när man spolar?

Tänkte om smutsen samlas i kompressorn eller någon annan del.

Så det är i princip bara spola och låta det rinna på baksidan, utan att behöva ta bort några kopor bak? Hoppas det är så enkelt
 
A
Våtdamsugare kan vara till hjälp
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Likadant problem på de flesta som det ser ut. En tråd tidigare här nämnde att Bosch har gjort så att kondensvattnet tar vägen över allting och håller rent eller renare iallafall. Vår nästan nya samsung kladdar också igen och när den var bara ett halvår gammal rev jag isär hela maskinen och gjorde rent. Nu är det lika igen fast man gör rent väldigt ofta......Det lustiga är att samsung hade en fin kassett med ett sekundärfilter på andra modeller men det tog de bort.......Ger mig sjutton på att det är tillbaka på de nyaste idag.....
Ska testa en sån där tryckspruta man kan köpa på Biltema sen när jag gjort rent en gång till. Kan man få lite fart på vattnet kanske det är enklare att få bort skiten. Jämfört med en blomspruta då. Vi har maskinerna står där man omöjligen kan slabba med nå slangar och spola.
 
electroluxaren skrev:
Våtdamsugare kan vara till hjälp
Jag tänkte mera om det kunde vara skadligt? Kanske att mesta av smutsen bara rinner ut bakvägen?

Jag tänkte försöka med högtryck (lägsta nivån) att blåsa rent fram ifrån. Kanske bara möjligtvis vattenpumpen som skulle kunna ta skada?

Är electrolux torktumlare med värmepump lätta att skruva i? Tänkte om man ska ta av bakstycket när man spolar eller om det bara är att spola utan att demontera bakstycket?
 
Har också en Electrolux där man inte kan rengöra kondensorn på ett smidigt sätt. I manualen står det att det bara är att dammsuga lamellerna men ingenting lossnar när man gör det :rofl:.
 
  • Gilla
OS1
  • Laddar…
A
E Ernfrid skrev:
Jag tänkte mera om det kunde vara skadligt? Kanske att mesta av smutsen bara rinner ut bakvägen?

Jag tänkte försöka med högtryck (lägsta nivån) att blåsa rent fram ifrån. Kanske bara möjligtvis vattenpumpen som skulle kunna ta skada?

Är electrolux torktumlare med värmepump lätta att skruva i? Tänkte om man ska ta av bakstycket när man spolar eller om det bara är att spola utan att demontera bakstycket?
Det finns inga värmepumpstorktumlare som är smidiga att skruva med.
en del har som tur är pumpen på utsidan bak.
då kan man ta bort den och montera våtdamsugaren där samtidigt som man sköljer fram på kondensorn
Man bör dock veta att förångaren sitter direkt bakom kondensorn och en vill man ju inte fylla med skiten från kondesorn
 
Vår Samsung låg då i tiotusen delar innan man hade tagit sig ner till eländet..............Ett annat tips var ju att klippa till nå förfilter själv och ha framför.......
 
Väcker denna äldre tråd lite istället för att skapa en ny. Har precis köpt en lägenhet där en Electrolux kondenstumlare följde med. Den är fräsch och fin ända tills jag kontrollerade lamellerna. Igensatt som tusan och som tidigare personer skriver inte händer något när man dammsuger....

Är lite osäker på hur en sådan här torktumlare fungerar men har en väldigt god lust att använda spray jag har till en luftvärmepump för att lösa upp skräpet i lameller och sedan duscha med vatten från en blomspruta. För om jag fattat rätt så ska ju kondensatorn ta bort fukt ur luften just där... så borde ju inte skada

Några andra tips? Önskar jag kunde ta ut den och har ingen lust att köpa en ny då denna är mer än duglig, om än smutsig.

Modellen heter EDH3487RDW och är från Electrolux.

Tacksam för tips!
 
R RobbanLT skrev:
Väcker denna äldre tråd lite istället för att skapa en ny. Har precis köpt en lägenhet där en Electrolux kondenstumlare följde med. Den är fräsch och fin ända tills jag kontrollerade lamellerna. Igensatt som tusan och som tidigare personer skriver inte händer något när man dammsuger....

Är lite osäker på hur en sådan här torktumlare fungerar men har en väldigt god lust att använda spray jag har till en luftvärmepump för att lösa upp skräpet i lameller och sedan duscha med vatten från en blomspruta. För om jag fattat rätt så ska ju kondensatorn ta bort fukt ur luften just där... så borde ju inte skada

Några andra tips? Önskar jag kunde ta ut den och har ingen lust att köpa en ny då denna är mer än duglig, om än smutsig.

Modellen heter EDH3487RDW och är från Electrolux.

Tacksam för tips!
Vi rengör vår samsung numera med sån där pumpbar trädgårdsspruta. Fungerar bra. Jag har dock god lust att koppla nåt munstycke direkt på vattenledningen såå man fick lite skjuts på vattnet. Fast då lär det väl bli för mycket för pumpen..... Ska ju påpekas att jag rengör när maskinen går så pumpen är aktiv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.