Hej

Köpte nyligen ett relativt nytt hus, på något sätt missade jag dessa ytliga repor som i princip finns över hela vardagsrummet.

Kan man få bort dessa om man tar in en firma som slipar tror ni?

Tack på förhand

Närbild på ett parkettgolv med ytliga repor som reflekterar ljuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beror ju lite på vad det är för golv hur mycket man kan slipa.
 
T topmount skrev:
Beror ju lite på vad det är för golv hur mycket man kan slipa.
Ingen aning vad det är för golv. Veidekke som byggt huset.
 
BirgitS
Du kan ta bort en tröskel och mäta tjockleken på golvet och på den översta delen som är i ek.
Hur gammalt är golvet?
 
  • Gilla
He3
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ta bort en tröskel och mäta tjockleken på golvet och på den översta delen som är i ek.
Hur gammalt är golvet?
Ok, tack för tips. Det är 3-4år
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ta bort en tröskel och mäta tjockleken på golvet och på den översta delen som är i ek.
Hur gammalt är golvet?
Nu har jag mätt (rätt hoppas jag).
Den översta utan är 0.4cm typ och hela parkettbrädan är 1.5cm. Bifogar bild

Närbild på kanten av en parkettbräda som visar tjockleken och ett avskalat lager med sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Standard nutida lamellparkettgolv och går att slipa några gånger innan eklagret blir för tunt.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nu vet jag ju inte din livssituation men eftersom många flyttar till hus när de väntar barn eller när barnen är mycket små och i så fall kan det vara bra att tänka på att småbarn ofta orsakar skador på parkettgolv så i så fall kan det vara lika bra att vänta tills de närmar sig skolåldern så att man inte blir sur när de tappar leksaker.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu vet jag ju inte din livssituation men eftersom många flyttar till hus när de väntar barn eller när barnen är mycket små och i så fall kan det vara bra att tänka på att småbarn ofta orsakar skador på parkettgolv så i så fall kan det vara lika bra att vänta tills de närmar sig skolåldern så att man inte blir sur när de tappar leksaker.
Du har helt rätt. Barn nr 2 på g så jag tar till mig ditt råd och avvaktar. Tack och han en bra dag
 
Jag vill nog påstå att det där golvet är omöjligt att slipa. Ytskiktet ser ju nästan ut som nån plastfolie och sen kommer nåt som ser ut som pressad spån. troligen nåt väldigt enkelt golv och antagligen väldigt mjukt och det är väl därför det blir sådär vid minsta lilla.
 
Låt det vara, med två barn i huset så kommer det se likadant ut snart igen. Vänta tills barnen är äldre och byt golv.
 
  • Gilla
Mr.Axan
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag vill nog påstå att det där golvet är omöjligt att slipa. Ytskiktet ser ju nästan ut som nån plastfolie och sen kommer nåt som ser ut som pressad spån. troligen nåt väldigt enkelt golv och antagligen väldigt mjukt och det är väl därför det blir sådär vid minsta lilla.
Ok. Var i kontakt med en slipfirma och dem sa att det inte var några problem att slipa. Det kommer bli ljusare och matt efter en slipning dock. Men vi avvaktar. Tack
 
S Stefan1972 skrev:
Jag vill nog påstå att det där golvet är omöjligt att slipa. Ytskiktet ser ju nästan ut som nån plastfolie och sen kommer nåt som ser ut som pressad spån. troligen nåt väldigt enkelt golv och antagligen väldigt mjukt och det är väl därför det blir sådär vid minsta lilla.
Ser ut som ett helt vanligt lamell golv, inga problem att slipa.
 
  • Gilla
Mr.Axan
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Ser ut som ett helt vanligt lamell golv, inga problem att slipa.
nja, klicka på bilden och titta närmare........ytskiktet ser inte ut att vara så tjockt att det går att slipa. De första 4mm är ju inte homogent trä direkt utan spån
 
M Mr.Axan skrev:
Du har helt rätt. Barn nr 2 på g så jag tar till mig ditt råd och avvaktar. Tack och han en bra dag
Låter förnuftigt. Däremot gå det att bättre lacken, matta ner ytskiktet och lägg på ett par lager av en bra polyurethanlac så döljs mindre repor. Lite större repor som gått igenom den ursprungliga lacken kan skrapas ur och rengöras noggrant så blir de nästan osynliga.
 
  • Gilla
Mr.Axan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.