Hej!
Ska renovera tvättstugan och bl.a. byta plastmatta. Jag får höra att jag ska passa på att byta golvbrunn. Bör jag göra det? Den är från 1977 och i plast och ser hyfsat fräsch ut. Golvet är golvspånplatta. Åldras plasten och blir skör efter tid? Golvbrunnen är felfri nu, det känns som en risk att bryta loss den och montera en ny utan att öppna upp golvet.
 
Byt
 
  • Gilla
Yeeson och 2 till
  • Laddar…
Alla golvbrunnar äldre än 1999 ska bytas. Det går inte att täta mot de äldre på ett säkert sätt.
 
  • Gilla
Yeeson
  • Laddar…
Krilleman
Du måste byta din brunn från -77 om du önskar få din renovering försäkringsmässigt korrekt.

I träbjälklag ska du ha monteringsplatta av samma fabrikat! Följ monteringsanvisningen till punkt och pricka för denna!
 
  • Gilla
Yeeson
  • Laddar…
Som sagt, en rätt stor del av värdet med en renovering ligger i att få ett ”godkänt” tätskikt. Det påverkar dels ersättning från förs. bolaget om du drabbas av vattenskada, men även om du vill sälja huset. En bes. man kommer att slå ned på en icke godkänd golvbrunn, du får räkna med prisavdrag i storleksordning av vad renoveringen kostar, det går inte att byta i efterhand, allt måste göras om.

Någon gång, ca. 1992 ändrades typgodkännandekraven för golvbrunnar. Det handlar om anslutning av tätskiktet till brunnen. Ett antal år senare kom kravet att ett godkänt tätskikt bara får anslutas till en typgodkända golvbrunnar. Så om du tar ett modernt tätskikt och kopplar det till en äldre brunn. Då är rummets tätskikt inte utfört på ett godkänt sätt.
 
  • Gilla
Yeeson
  • Laddar…
Sedan bör man kanske ta en titt på avloppsrören, när du ändå håller på. På 70 talet användes en tidig generation av plastavlopp. Med en dålig plast, kallas idag ”äggskalsrör” de är dels väldigt spröda, dels hade man då limmade skarvar, som ofta läcker. De användes framförallt i början av 70 talet, rören är ljusgrå, till skillnad från dagens mörkgråa rör.
 
  • Gilla
Yeeson
  • Laddar…
Tack för snabba och utförliga svar Jag byter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.