Tjena.
Tänkte gjuta en plint som kommer ligga på berg ca 50cm ner i marken. Måste man borra ner ett armeringsjärn i berget eller fäster cementen ändå i berget om man ser till att berget är rent före man gjuter?
 
Borrar du ner armeringsjärn så vet du iallafall att det sitter och slipper fundera på det i framtiden ;)
 
Hmm fast då måste man hyra borr osv.
 
Vad skall placeras på plinten?
 
Jag får alltid höra av farsgubben som är av den gamla skolan.
Att om du gör det ordentligt från början så har du igen det ilängden.
Det blir liksom en skön känsla i kroppen när man vet att det inte kommer att bli några bekymmer i framtiden. :D
 
djpa skrev:
Vad skall placeras på plinten?
Det blir en bärlina till altanen jag bygger
 
Om du gräver ner till berget (50cm om jag förstod rätt) och gjuter på berget så skall det inte vara några problem. Viss blir det säkert bättre av att borra ner i berget men det känns som oerhört "overkill" för en altan. Som vanligt är det fråga om tid och pengar...
 
lassekongo skrev:
Hmm fast då måste man hyra borr osv.  
Köp en lågpris-borrhammare från K-Rauta, Jula eller Rusta. Jag köpte en för 299 SEK inkl. borrar + mejslar. Jag borrade 8 hål i berget för armeringsjärn till plintarna för friggeboden som ska byggas. Maskinen är fortfarande hel, peppar, peppar, ta i sten! ;) ;)
 
[
Köp en lågpris-borrhammare från K-Rauta, Jula eller Rusta. Jag köpte en för 299 SEK inkl. borrar + mejslar.
Går ju alltid att sälja på Blocket sen om man inte har någon mer nytta av den. :)
 
hyra bergborr är svindyrt.
Du får tre lågprisborrhammare för en helgs hyra.

Men du lär få nöta ett tag. Det är väldigt stor skillnad på grejer. Bergborrar brukar vara bensindrivna
 
Beror på definitionen på "bergborr". ;D
Vi hyrde en borr för ändamålet bergborrning. Den var bara snäppet större än en vanlig borrmaskin, kostade några hundringar att hyra och en skar som smör i berget. ;D

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.