Och priset på ditt kök blev totalt ?
 
30 år med samma kök!? Bäst du satsar på en tidlös stil då.... :)
 
andreasimner skrev:
30 år med samma kök!? Bäst du satsar på en tidlös stil då....  :)
Är inte 30 år ganska rimligt för ett kök? Eller ännu längre? Vårt kök är från 1970 och vi har inga planer på att byta ut det. Golv, kakael och tapeter ja, men inte skåpen. De fungerar och ser fräscha ut. Skulle jag bygga nytt kök skulkle jag räkna med att det höll i MINST 30 år...
 
Mina krav på köket är nog både att det ska hålla och vara fräscht (om man med fräscht menar rent, städat) i 30 år.
Men att begära att ett kök ser ut och fungerar på ett modernt sätt i 30 år är nog en omöjlig begäran...
 
Sophia skrev:
Är inte 30 år ganska rimligt för ett kök? Eller ännu längre? Vårt kök är från 1970 och vi har inga planer på att byta ut det. Golv, kakael och tapeter ja, men inte skåpen. De fungerar och ser fräscha ut. Skulle jag bygga nytt kök skulkle jag räkna med att det höll i MINST 30 år...
Jag som är renoveringsfreak kan ju byta kök 3 - 4 ggr för samma pengar som ett "dyrt" kök kostar.
Jag räknar på en livslängd på 10 - 15 år för mitt kök iallafall sen vill jag nog byta :D
 
drx skrev:
Jag som är renoveringsfreak kan ju byta kök 3 - 4 ggr för samma pengar som ett "dyrt" kök kostar.
Jag räknar på en livslängd på 10 - 15 år för mitt kök iallafall sen vill jag nog byta  :D
Ja okej med den aspekten så visst... Den tid jag spenderar på hästryggen och med att plantera o blommor tycker nog vissa är lika bortkastat som jag skulle tycka det var att stå och renovera kök vart tionde år. Men om JAG vore händig och tyckte köksrenovering vore skoj så ksulle jag kanske resonera likadant! :) Sån tur vi är olika, det är nog därför det finns ett så brett utbud kan jag tänka mig... D
 
drx skrev:
Och priset på ditt kök blev totalt ?
massiv björk (även stommar massiva) bänkskiva massiv körsbär, vitrin, mycket lådor med fullutdrag, underbelysning i överskåpen, inredningar, 1 specialskänk med tillhörande vitrin.
totalt ca 8,5m vägg.......

Prix 106 000 inkl. moms ;)
 
Totalt 6 meter vägg, Ikeas Abstrakt högblanka vita lucka.
3 meter (måttbeställd med underlimmad diskbänk) + 1 meter ekbänkskiva. Induktionshäll, ugn i rostfritt, mikro i rostfritt, "dold" diskmaskin, fläkt m.m.
64.000:-

Beställde igår så nu är köket på gång i alla fall.....
 
Kök, badrum, golv, väggar mm. är inredning som varierar i mode, stil, eget tyckande och påverkan utifrån.

Då kan man undra följande: Är det värt att lägga ut 150 - 200 tusen på ett kök?

Mitt svar är: nej, absolut inte.

Men det har blivit mode även här (köp mode).

Förut var det en fin bil på garageuppfarten som gällde.
Sedan kom ett rutigt mönster på sängen.
Och nu är vi inne på kök.
Badrum är på gång.

Fint ska det vara och dyrt.

När man kan visa upp alla dyra ting man köpt för sin granne och göra denne avundsjuk, då kan man som riktig svensk slå sig på bröstet och vara riktigt nöjd.
 
Ojojojojoj.

Ska bara redogöra mitt eget resonemang.........

Ska jag investera i något så gör jag det utifrån mitt eget behov och mina egna värderingar.
i mitt fall tar det sig uttryck i att jag hellre sparar något extra år och får det som jag vill ha det, i stället för att göra någonting halvdant och ljuga för mig själv och tänka "äh, det duger åt mig......" ex. jag åker hellre på långsemester på vintern vartannat år än till kanarieöarna varje år, jag köper hellre en bil med extrautrustning och starkare motor (som jag behåller några år längre) än standardmodellen för att man inte tröttnar lika fort på den, jag sätter hellre in ett kök där jag själv valt alltihop förutsättningslöst än ett lågpriskök från ex. IKEA.....
däremot Har jag: endast tre tv-kanaler då jag spenderar ytterst lite tid vid tv´n, en 400 mhz dator från typ 1800-talet, då den duger till det jag använder den till, en 15 år gammal vattensäng som jag inte skulle byta mot en blårutig om jag så fick betalt för det då jag inte kan sova skönare.

Huruvida grannar, vänner, bekanta blir avunsjuka/impade eller inte skiter jag blankt i, investerar jag i något gör jag det för min och min familjs skull. Får man sen beröm för att man renoverat upp köket fint är ju det bara kul.......

Det är mitt resonemang och det står jag för, dock säger jag inte att det är rätt, men det är rätt för mig.
 
Mycket bra resonemang. ::)

Jag håller fullständigt med dig men min sambo tycker inte alltid som jag, så det får man jobba på.
Svårt det här med att köpa kök. Vi letar efter något modernt utan hantag och helst prisvärt.
Vilket ska man välja?

Niclas
 
Hej igen.
Nu har vi hittat otroligt snygga luckor på Noblessakök det är creamfärgade i högblankt. Vi var och titta på dem och de var verkligen blanka och jättesvåra att repa. Inga fingeravtryck fastna på dem heller. Så nu ska vi boka tid med dem och rita kök.

Någon som vet ett bra stenhuggeri för vi vill ha sten till bänkskivan.

Häls Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.