M
Denna sitter på inkommande kallvattenledning till elpannan i huset, vad är det? När inkommande vatten är avstängt droppar det från den blåa delen, annars läcker den inte.

• VVS-installation med blå ventil på inkommande kallvattenledning till en elpanna, med dropp vid avstängt vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Det är ett ventilrör vi ser på bilden. I denna är det avstängning och backventil inbyggt.

Den blåa hatten är en vaccumventil och den tätar inte först än den får tryck på sig.

Så att den läcker lite när vattnet är avstängt indikerar att den fungerar som den ska. (Öppnar alltså vid negativt tryck)

Normalt sett sitter det även en säkerhetsventil med öppningstrycket 9bar på denna delen, men den kanske du har på annat håll?

M
Krilleman Krilleman skrev:
Det är ett ventilrör vi ser på bilden. I denna är det avstängning och backventil inbyggt.

Den blåa hatten är en vaccumventil och den tätar inte först än den får tryck på sig.

Så att den läcker lite när vattnet är avstängt indikerar att den fungerar som den ska. (Öppnar alltså vid negativt tryck)

Normalt sett sitter det även en säkerhetsventil med öppningstrycket 9bar på denna delen, men den kanske du har på annat håll?
Aha, vad bra. Tackar! Verkar inte sitta ngn säkerhetsventil alls på inkommande, varför behövs det? Är det kanske den med grön text på min bild?

Vet du vad röret som ser ut som ett u mellan varm och kallvattenledningen fyller för funktion? Och kranen i mässing på utgående varmvattenrör? (gula pilarna på bilden)

• VVS-installation med rör, expansionskärl och anmärkningar angående säkerhetsventil och funktioner pekade med pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Kan det vara en CTC 1100 vi ser.
Pannan har en värmeväxlare för varmvattenberedning och behöver ingen säkerhetsventil pga den ringa volymen.
Ventilen i nedre vänstra hörnet i varmvattenledningen är en blandningsventil som blandar in kallvatten för att förhindra skållning.

Den gröna är en sol som ska fånga ev skräp som kommer med vattnet.

M
S Stegatorparn skrev:
Kan det vara en CTC 1100 vi ser.
Pannan har en värmeväxlare för varmvattenberedning och behöver ingen säkerhetsventil pga den ringa volymen.
Ventilen i nedre vänstra hörnet i varmvattenledningen är en blandningsventil som blandar in kallvatten för att förhindra skållning.
Helt rätt, en CTC 1100 Ekonomi :) Okej, då fattar jag. Jättebra, tackar tackar

M
D Daniel 109 skrev:
Den gröna är en sol som ska fånga ev skräp som kommer med vattnet.
Aha där ser man, tackar :) Kanske läge att öppna den och rensa filtret ngn dag. Kallas det sol eller var det en felskrivning?

Sol skulle naturligtvis varit sil. Jag slant tydligen på tangenterna.

M
D Daniel 109 skrev:
Sol skulle naturligtvis varit sil. Jag slant tydligen på tangenterna.
Borde förstått det, hehe. Tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.