Har ett hus med jordvärme där slingorna ligger över precis hela gården.
Har byggt en carport på ca 25kvm och tänkte bygga ytterligare en samt ett förråd på ungefär samma storlek.
Blir totalt kanske 70-80kvm sen finns det uthus på kanske 50kvm som också står över slingorna.

Har även planer på en ny parkering för 3 fordon så ytterligare 50?kvm

Har det någon betydelse att marken inte blir snötäckt på vintern?
Har ca 420m slang på 1500kvm minus kåken på ca 150kvm
 
Hus/förråd blir detsamma som ett snötäcke, kanske lite bättre, att tänka på är att isolera lite extra under så inte kyla kommer upp mot golv/platta med kondens på golvet som följd. Men hat ingen direkt aning om det med kondensen, bara en tanke på det.
 
Ok men carportarna och parkeringen då?
Förrådet som jag tänkte bygga blir egentligen bara tak och kanske 3 väggar och grusgolv
Blir ju runt 200kvm som inte blir snötäckt på vintern.
Dalarna så det kan ju bli bra kallt på vintern
 
Vilket djup ligger slangarna på, sen det med snö isolerar bra, men tror inte att det kommer att påverka så mycket. Angående
P-platsen, ska det grävas ur och bottnas med kross så kanske du behöver lägga en isolering en bit ner under allt för förhindra kylan att gå för djupt ner
 
Jag har jordvärme och JAG skulle aldrig bygga något ovanpå. Tjälen runt slangen som vintertid kan vara ett antal minusgrader skjuter undan jorden så jag får "potatisfåror" när tjälen går ur mark och jorden fäller ner där slangen går. Värst är det närmast huset där självklart gräsmattan går. Ute på lägdan så plogas det med jämna mellanrum så där syns det inte så väl. Funderar på att borra....
 
Byggt -79 och inte av mig men har för mig att dom ligger på ca 1m enl nån anteckning jag såg för 20 år sen :D

Ja fåror får jag med, grävde ner 4 plint och dom verkar stå bra än så länge men det är bara andra vintern.

Har för mycket grejer och slingorna ligger över hela gården och ingen mark i närheten man kan köpa heller.

Tänkte bygga enkelt...
Gjuta en platta till den nya carporten och fästa stolparna till taket direkt i plattan, så rör sig den så följer taket med.

Alla runt ikring har jordvärme, bor nedanför ett berg så jag gissar att det är långt till berggrunden.
Men borra har jag också tänkt på men det är ju säkert 50'
 
Kan det bli nåt problem med felsökning typ läckage på slingan? Eller är den risken försumbar? Hur har det gått med planerna fö?
 
Har inte kommit längre...

Men byggde 25kvm trall i höstas, får se hur det ser ut efter tjällossning, spabadet lutar iaf men det kanske rätar upp sig
 
Har själv jordvärme men inga fåror/sättningar i gräsmattan. Slangen ligger på en meter och med c/c på en meter också. Mer sand än jord och inte så kalla vintrar i Skaraborg. Tjälen går inte så djupt.

Angående att bygga/anlägga måste jag erkänna att jag inte tänkt på andra bekymmer än att komma åt slangen om den går sönder. Men det kanske är minsta bekymret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.